Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Frank Verkoijen

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Afbeelding van Paolo Chieselli via Pixabay
Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…

Ondernemers in de hotellerie en verblijfsrecreatie klagen al jaren steen en been dat ze afhankelijk zijn (geworden) van Online Travel Agency’s (OTA). Onder het motto: slikken of stikken doet bijna iedereen er aan mee. Het lijkt er wel op dat het verplicht is deel te nemen.

De afgelopen maanden ontstaat er zelfs een ware hetze tegen booking.com dat al jaren profiteert van coulante Nederlandse belastingregels en nu zorgt voor ophef door zijn hand op te houden bij de overheid voor financiële steun vanwege de coronacrisis. Maar eigenlijk is er meer sprake van de langdurige frustratie bij ondernemers om "verplicht” nering te moeten doen bij een OTA. Is dat wel nodig en kan het niet anders? Is er wat tegen te doen? Wij denken van wel.

Denk eens met ons mee... 
We nemen een rekenvoorbeeld met een overnachtingsprijs van € 100,00 voor een hotelkamer. Een hotelier biedt deze aan via een OTA. Laten we eens gemakshalve uitgaan van een commissiepercentage van 20%.

Stel je boekt als consument deze kamer, dan ben je dus € 100,00 kwijt en ontvangt de hotelier € 80,00 en de OTA € 20,00.
Een gouden business model, maar niet voor de hotellier en helaas ook niet voor de consument.

Als we dit model nu eens omdraaien?
Als je als hotelier nu eens tegen je gast zegt: als je bij mij rechtstreeks boekt betaal je € 100,00 euro , maar na afloop krijg je 10% (€ 10,00) terug gestort op je rekening

…OF…..

je ontvangt een voucher van € 15,00 die je bij een volgende bezoek kunt besteden of die je aan iemand anders cadeau kunt geven.

Wil de klant het tientje terug, dan heeft de hotelier nog altijd € 90,00 in plaats van € 80,00 ontvangen en de gast heeft € 90,00 betaald in plaats van € 100,00.

Wil de klant de voucher van € 15,00, dan heeft de hotelier een NIEUWE boeking binnen voor € 85,00. De hotelier heeft dan twee boekingen met een totale waarde van € 100,00 plus € 85,00 = € 185,00.

Deze twee boekingen zouden de hotelier via de OTA maar € 160,00 hebben opgeleverd. Dat is dus € 25,00 ‘winst’ voor de hotelier..

Statiegeld
Dit systeem werkt alleen als hoteliers en andere ‘gebruikers’ van OTA’s massaal dit ‘statiegeldsysteem’ gaan introduceren. En het werkt zolang het statiegeldpercentage lager is dan de commissies die OTA’s vragen, met als gevolg dat de OTA’s een deel van hun marktaandeel verliezen en wellicht heel snel de commissie laten zakken...
De hotelsector pakt zo een deel van de markt terug.

En we hebben het dan nog niet eens over het hersteld gastencontact in deze belangrijke fase van de customer journey, waarin je via een tevreden looping weer vooraan bij de klantreis terecht komt.

Eigenlijk is het idee een soort statiegeldsysteem op vakanties en overnachtingen dus. En net zoals bij het inleveren van je leeg goed altijd weer een nieuwe artikel wordt gekocht, kan ook hier de gast het statiegeld verzilveren of weer gebruiken bij een volgende boeking of door te geven aan iemand anders.

Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat….Wij vragen ons af of ons omdenken kans van slagen heeft.

Wil je mee discussiëren over dit onderwerp ga dan naar: www.opdoeking.com en vul de online vragenlijst in.

Des te meer mensen zich mengen in de discussie, des te scherper kan het idee gefinetuned worden…

Delen van deze blog is daarom zeer wenselijk!

Heb je ook een probleem of casus waar je niet uit komt en wil je ook eens omdenken?

Neem eens contact met ons op. 

Wij denken sterk vanuit de markt en de consument en weten met onze kennis, ons netwerk en onze creativiteit tot verrassende en vernieuwende oplossingen te komen.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingen, platforms

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
26/09/22
Inkomen Nederlanders in tweede kwartaal 2022 procent gestegen
Het voorjaar was goed voor de toerisme- en gastvrijheidssector. Daarbij helpt dat in het tweede kwartaal Nederlanders een procent meer inkomen in de portemonnee hadden.
19/09/22
Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Hoe heeft in 2021, toen het herstel van de pandemie al inzette, de toeristische economie gepresteerd? Het CBS zocht het uit.
16/09/22
KHN vraagt om compensatie stijgende energiekosten
Brancheorganisatie voor de horeca KHN vreest de toenemende kosten voor energie. In de aanloop naar Prinsjesdag vraagt KHN om de gestegen energielasten te compenseren. Het wil ook de werkgeverslasten omlaag halen.
15/09/22
Exclusief voor leden
Leisure krijgt in Schiekadeblok een brede impuls
Gemeente Rotterdam werkt aan de ontwikkeling van het Schiekadeblok. De ambitie is om het gebied te ontwikkelen tot een eigenzinnige mix van wonen, werken en verblijven met behoud van het huidige creatieve en innovatieve karakter. Twee woontorens krijgen leisure functies maar er speelt veel meer.
13/09/22
Exclusief voor leden
Snel herstel voor hotels in 2022 maar veel onzekerheden voor 2023
De Nederlandse hotelmarkt is nog maar nauwelijks hersteld van de coronacrisis, maar de volgende crisis lijkt eraan te komen, blijkt uit de cijfers en peiling van Horwath HTL. Het herstel in 2022 gaat heel snel. Bovengemiddeld snel in de afgelopen maanden.
13/09/22
Minister Adriaansens op werkbezoek in gastvrij Leiden
Op uitnodiging van brancheorganisatie Gastvrij Nederland heeft minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat op maandagmiddag 12 september een werkbezoek gebracht aan een aantal bedrijven uit de gastvrijheidssector.
09/09/22
Exclusief voor leden
Fantastische julimaand voor Nederlands toerisme
Pfff, wat een cijfers van het toerisme. Zo snel weer hersteld van pandemie.