Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Frank Verkoijen

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Afbeelding van Paolo Chieselli via Pixabay
Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…

Ondernemers in de hotellerie en verblijfsrecreatie klagen al jaren steen en been dat ze afhankelijk zijn (geworden) van Online Travel Agency’s (OTA). Onder het motto: slikken of stikken doet bijna iedereen er aan mee. Het lijkt er wel op dat het verplicht is deel te nemen.

De afgelopen maanden ontstaat er zelfs een ware hetze tegen booking.com dat al jaren profiteert van coulante Nederlandse belastingregels en nu zorgt voor ophef door zijn hand op te houden bij de overheid voor financiële steun vanwege de coronacrisis. Maar eigenlijk is er meer sprake van de langdurige frustratie bij ondernemers om "verplicht” nering te moeten doen bij een OTA. Is dat wel nodig en kan het niet anders? Is er wat tegen te doen? Wij denken van wel.

Denk eens met ons mee... 
We nemen een rekenvoorbeeld met een overnachtingsprijs van € 100,00 voor een hotelkamer. Een hotelier biedt deze aan via een OTA. Laten we eens gemakshalve uitgaan van een commissiepercentage van 20%.

Stel je boekt als consument deze kamer, dan ben je dus € 100,00 kwijt en ontvangt de hotelier € 80,00 en de OTA € 20,00.
Een gouden business model, maar niet voor de hotellier en helaas ook niet voor de consument.

Als we dit model nu eens omdraaien?
Als je als hotelier nu eens tegen je gast zegt: als je bij mij rechtstreeks boekt betaal je € 100,00 euro , maar na afloop krijg je 10% (€ 10,00) terug gestort op je rekening

…OF…..

je ontvangt een voucher van € 15,00 die je bij een volgende bezoek kunt besteden of die je aan iemand anders cadeau kunt geven.

Wil de klant het tientje terug, dan heeft de hotelier nog altijd € 90,00 in plaats van € 80,00 ontvangen en de gast heeft € 90,00 betaald in plaats van € 100,00.

Wil de klant de voucher van € 15,00, dan heeft de hotelier een NIEUWE boeking binnen voor € 85,00. De hotelier heeft dan twee boekingen met een totale waarde van € 100,00 plus € 85,00 = € 185,00.

Deze twee boekingen zouden de hotelier via de OTA maar € 160,00 hebben opgeleverd. Dat is dus € 25,00 ‘winst’ voor de hotelier..

Statiegeld
Dit systeem werkt alleen als hoteliers en andere ‘gebruikers’ van OTA’s massaal dit ‘statiegeldsysteem’ gaan introduceren. En het werkt zolang het statiegeldpercentage lager is dan de commissies die OTA’s vragen, met als gevolg dat de OTA’s een deel van hun marktaandeel verliezen en wellicht heel snel de commissie laten zakken...
De hotelsector pakt zo een deel van de markt terug.

En we hebben het dan nog niet eens over het hersteld gastencontact in deze belangrijke fase van de customer journey, waarin je via een tevreden looping weer vooraan bij de klantreis terecht komt.

Eigenlijk is het idee een soort statiegeldsysteem op vakanties en overnachtingen dus. En net zoals bij het inleveren van je leeg goed altijd weer een nieuwe artikel wordt gekocht, kan ook hier de gast het statiegeld verzilveren of weer gebruiken bij een volgende boeking of door te geven aan iemand anders.

Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat….Wij vragen ons af of ons omdenken kans van slagen heeft.

Wil je mee discussiëren over dit onderwerp ga dan naar: www.opdoeking.com en vul de online vragenlijst in.

Des te meer mensen zich mengen in de discussie, des te scherper kan het idee gefinetuned worden…

Delen van deze blog is daarom zeer wenselijk!

Heb je ook een probleem of casus waar je niet uit komt en wil je ook eens omdenken?

Neem eens contact met ons op. 

Wij denken sterk vanuit de markt en de consument en weten met onze kennis, ons netwerk en onze creativiteit tot verrassende en vernieuwende oplossingen te komen.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingen, platforms

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/23
Exclusief voor leden
Kloosterveste investeert 1 miljoen euro in hotel De Zon
Het voormalige hotel De Zon in het kleine Friese dorp Oosterwolde wordt in oude luister hersteld en krijgt binnenkort zijn oude functie terug.
19/09/23
R&T magazine september 2023 – interview Rob van Gijzel
We moesten met het redactieteam van R&T magazine de hoogste vorm van flexibiliteit opzoeken voor een bijzonder interview. We kregen Rob van Gijzel voor de microfoon. Van Gijzel is de voorzitter van de Taskforce Gastvrijheidssector. We hebben nog meer grote dossiers tegen het licht gehouden. Dinsdag en woensdag ontvangen de R&T-abonnees hun magazine.
14/09/23
Trend: 36% van de Nederlanders wil gezonder eten
Een trend die al lang bij consumenten leeft maar ook lastig is te realiseren; gezonder eten. Liefst 36% van de Nederlanders wil gezonder eten. Hoe help je gasten bij de transitie naar gezond eten?
06/09/23
Omzet horeca en recreatie flink in de plus
De omzet van de Nederlandse horeca lag in het tweede kwartaal van 2023 10,9% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
01/09/23
Voorproefje Culinaire Wadden Weken met 22 nieuwe foodroutes
Dit weekend is de lancering van een nieuwe reeks inspiratiekaarten en culinaire foodroutes in het Waddengebied. De locaties op de routes worden gerund door duurzame ondernemers met aandacht voor het UNESCO Werelderfgoed Waddenzee.
28/08/23
B&B Vol Liefde zorgt voor meer startende B&B's
Nederland is in de ban van B&B Vol Liefde. Dat blijkt niet alleen uit de torenhoge kijkcijfers van de datingshow op RTL4, maar ook uit de statistieken van Bedandbreakfast.nl. Daarin is duidelijk te zien dat er volop wordt gezocht naar de deelnemende B&B’s en de plaatsen waarin deze gevestigd zijn. Het programma zorgt ook voor een hausse aan nieuwe B&B’s.
24/08/23
Exclusief voor leden
Wat zijn de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt?
Driekwart van de ondernemers ervaart een tekort aan arbeidskrachten. Voor een aanzienlijk deel belemmert dat de bedrijfsvoering. Dat is slecht nieuws voor ondernemer én personeel omdat daardoor de werkdruk toeneemt. Nog meer slecht nieuws is dat de winstgevendheid van bedrijven in de vrijetijdssector significant lager is. Lichtpuntje is dat veel bedrijven de omzet zien groeien.
24/08/23
Ondernemers in de knel door dure regels
Afrekenbare reductiedoelstellingen zijn noodzakelijk om de aanzwellende regeldruk in te dammen. Dat zeggen VNO-NCW, MKB-Nederland en betrokken branches met daarbij onder meer Koninklijke Horeca Nederland in reactie op de verschenen voortgangsrapportage regeldruk van het ministerie van EZK.