Geplaatst op: 13-05-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!

Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Heeft u het Offensief Duurzaam Herstel Bestemming NL al gezien? Grote kans van niet want in Nederland circuleert momenteel alleen een vertrouwelijk concept. Een concept dat zomaar in mijn mailbox dwarrelde. Een plan dat NBTC Holland Marketing samen met de DMO’s in sneltreinvaart elkaar heeft getimmerd. En dat is te zien. Want het Offensief Duurzaam Herstel Bestemming NL vaart heel veilig op de kerncompetenties van deze organisaties: marketing, marketing en nog eens marketing. 

In deze tijd dat buitenlandse vakanties vrijwel onmogelijk zijn en Nederlanders massaal in eigen land op vakantie willen, vraag ik me af of ondernemers wel op marketing zitten te wachten. Moeten we echt van de daken schreeuwen dat toeristen ons land weer kunnen bezoeken? Ik denk het niet. Voorlopig hebben veel reizigers de buik vol van hun laatste cruise of zonovergoten reisje naar Marokko. Met die 8 miljoen euro die ze in het herstelplan aan marketing willen uitgeven, kunnen wij bijna 500 MKB-recreatiebedrijven in leven houden. Dat is pas Holland Promotie!

Dit jaar gaan we in eigen land op vakantie, lekker uit eten en funshoppen als nooit tevoren. Het geld dat we in het voorjaar vanwege de lock down niet konden uitgeven, laten we deze zomer lekker rollen. Het versoepelen van de maatregelen betekent een full-house voor Nederland Vakantieland. En daar hebben we geen dubbeltje marketing voor nodig.

We doen er goed aan te kijken wat er echt nodig is om de komende jaren de toeristische infrastructuur er weer bovenop te helpen. De nood is aan de man en er is geld en ondersteuning voor ondernemers nodig. Ondernemers die op geen enkele manier bij het plan zijn betrokken. Ik zie vrijwel uitsluitend ambtenaren, bestuurders en medewerkers van zwaar gesubsidieerde bureaus en overheden. De ondernemers worden vertegenwoordigd door een, ik durf het bijna niet te zeggen, gepensioneerde, oh nee alweer, marketeer. 

Grote vraag is hoe we in dit marketingmoeras verzeild zijn geraakt. Het antwoord is even simpel als voor de hand liggend. Zolang we geen sterke bewindspersoon op toerisme hebben, blijft het rommelen in de marge als het gaat om een centrale aansturing van toerisme. Ik pleit al jaren voor een minister van Toerisme en Vrijetijd. Wanneer wordt men eens wakker in Den Haag en gaat men echt voor 87,5 miljard euro aan bestedingen en 791 duizend banen staan. Met een halve staatssecretaris voor recreatie & toerisme en een bezoek van Mona Keijzer aan Molecaten Vakantieparken zullen we het moeten doen! 

Hebben we niets geleerd van de discussie rond overtoerisme en de broodnodige verduurzaming van de sector? Is dit niet het moment van zaaien op vruchtbare bodem? Zet de regio centraal en help de kleine recreatieondernemer uit het MKB en geef ruimte aan lokale initiatieven. Laat de provincies hun portemonnee trekken om het MKB -met een goed innovatief plan- overeind te houden. Voor het herstelplan hebben ze al 3,9 miljoen euro ingeboekt, die kunnen mooi naar ondernemers. Daar ligt ook een nieuwe rol voor de DMO’s die ondernemers daarbij praktisch kunnen ondersteunen. Ook gemeenten zullen hun steentje bij moeten dragen door bestemmingsplanprocedures sneller op te pakken en meer ontwikkelruimte te bieden waardoor ondernemers kunnen verbreden met activiteiten en inspelen op meer inkomsten van verschillende doelgroepen. 

Voor ondernemers zal de 1,5 meter economie het nieuwe normaal zijn. Het zal even wennen zijn, maar aanpassen en innovatie hoort bij ondernemerschap. Net zoals een crisis op zijn tijd. Het klinkt misschien vreemd maar relaties uit mijn persoonlijke omgeving weten dat ik deze crisis al had voorspeld. Het is inmiddels mijn vierde gedurende mijn 41ste ondernemersjaar. Ik voorzag geen pandemie met al die vervelende en nare gebeurtenissen voor heel veel mensen maar een flinke crisis zat er echt wel aan te komen. Aan de andere kant ruimt deze crisis in zekere zin ook lekker op. Bedrijven die toch al geen bestaansrecht hadden, geven ruimte aan anderen en daar hoeven we dan ook geen overheidsgeld meer in te stoppen. Deze crisis is voor recreatieondernemers ook een enorme wake-up-call. Ze moeten, net als de banken na de laatste crisis, een flinke buffer aanleggen. Mijn advies aan recreatiebedrijven, waar ik actief ben, is om de tarieven met minimaal 20% te verhogen voor de grote vakantie en voor het volgend jaar met nog eens 20%. Als dit gebeurt met de juiste belevenis is de consument beslist bereid dit te betalen. 

Ik denk dat bedrijven de komende jaren zich moeten richten op een gezonde bedrijfsvoering zonder autonome groei. Want groei in aantallen gasten zit er met de 1,5 meter economie voorlopig niet in. Meer marketing richting consumenten die smachten naar een fijne vakantie is daarbij even niet nodig.  

Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Ik vind niet dat er provinciaal geld naar Holland promotie moet gaan. Laat me weten wat u vindt.  

Pleisureworld NRIT  
Contact : Hans van Leeuwen
mobile   : +31 (0) 653394506
e-mail    : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype     : hansvanleeuwen1958
web       : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl 
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, ondernemen, marketing, crisis, beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/22
Exclusief voor leden
Omzet horeca en verblijfsrecreatie blijft groeien
De omzet in de Nederlandse horeca groeide in het derde kwartaal van 2022 met 21,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. De groei valt zo fors uit omdat er in 2021 nog coronamaatrdegelen waren. De omzet groeide bij bedrijven in de logiesverstrekking sterker (+36,0%) dan bij eet- en drinkgelegenheden (+16,6%).
06/12/22
Exclusief voor leden
Personeelstekort in de horeca, een onderzoek met een verrassende conclusie
De horeca kampt met grote personeelstekorten. Vaak wordt in de discussie gewezen op jongeren die de horeca tijdens de pandemie hebben verlaten en niet meer terugkeren. Maar is dat ook zo? ABN-AMRO duikt diep in de cijfers en komt met een verrassende conclusie.
06/12/22
Schiphol Group koopt boeren uit om stikstofruimte
Schiphol Group bevestigde gister aan krant NRC dat het boeren uitkoopt zodat het meer stikstofruimte krijgt.
06/12/22
Exclusief voor leden
CPB: steun overheid bij energie geen echte oplossing
De overheid steunt het bedrijfsleven en consumenten bij de hoge energieprijzen deze winter. Maar dat is geen echte oplossing menen de rekenaars van het Centraal Planbureau (CPB). Hoe verloopt de winter en daarna in diverse scenario's?
06/12/22
Exclusief voor leden
Hoe tevreden zijn Nederlanders met de hoeveelheid vrije tijd?
Hoe tevreden zijn Nederlanders met hun vrije tijd? En in welke provincie zijn ze het positiefst over de hoeveelheid vrije tijd? Het CBS zocht het uit en presenteert in de Monitor Brede Welvaart de nieuwste cijfers uit 2021.
05/12/22
VVEM niet blij met advies Gezondheidsraad over geluidsnivau
De VVEM is niet heel erg blij met het nieuwe advies van de Gezondheidsraad om het maximale geluidsniveau in concertzalen, op festivals en in discotheken te verlagen. Volgens de belangenbehartiger van evenementenorganisatoren is er meer onderzoek nodig want het is nog maar de vraag of deze voorgestelde maatregel effectief is.
05/12/22
Exclusief voor leden
Grootste consumentenbeurs zet online platform op
De Huishoudbeurs is vanaf 18 februari 2023 na drie jaar afwezigheid weer terug. De grootste consu...
05/12/22
Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard.