Geplaatst op: 30-03-2020
Auteur: Goof Lukken

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Photo by Jeremy Bishop from Pexels

Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. We verschuiven van entertainment buiten ons huis naar thuisentertainment. Ons lokale vrijetijdsaanbod is veel prominenter in beeld gekomen, de wereld is weer letterlijk kleiner geworden. De nadruk ligt zowel qua werken als vrije tijd veelal online, maar ook daardoor bewuster offline. Bijna alle bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zijn gesloten (zelfs alle Disneyresorts sluiten voor de langste tijd ooit).


De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is? Krijgen we fors herstel (mensen gaan hun hedonistische gedrag weer volop vertonen) of krijgen we een crisis? Door minder besteedbaar inkomen bij de consumenten en diverse gastvrijheidsbedrijven die in de (financiële) problemen komen, is deze optie ook zeer reëel. De gastvrijheidsindustrie is een grote economische factor met 82,1 miljard euro aan bestedingen (2018).


Thuisentertainment

Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer in huis culinair genieten. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Live contacten worden waardevoller en krijgen meer betekenis. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zullen binnen het gezin nu nog belangrijker worden. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast een behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en afleiding zoekt. Diverse vrijetijdsbedrijven proberen relevant te blijven door het aanbieden van content thuis. Zo geeft Safaripark Beekse Bergen, via videorangers, les over dieren, deelt de Efteling onride videos, kun je in musea virtueel op bezoek en verzorgen culturele instellingen online voorstellingen.


Lokalisering

Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Vakanties en reizen is voorlopig niet mogelijk. Onze leefwereld is voornamelijk lokaal georiënteerd. De opties voor vrijetijdsbesteding zijn beperkt. Als we naar buiten gaan, moet dit met inachtneming van de regels van het RIVM (o.a. 1,5 meter afstand houden van elkaar). Wandelen en fietsen in de natuur lijkt nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere natuurpoorten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Als de crisis straks afneemt, bestaat een grote kans dat vrijetijdsbedrijven zich in eerste instantie ook op de lokale markt moeten richten. Voor kleinere bedrijven is dit een kans. Grote ondernemingen die het van de nationale of internationale markt moeten hebben, zullen hun strategie meer moeten aanpassen.


Online versus ‘Uit-staan’

Online genieten lijkt een enorme groei te gaan doormaken. Naast het diverse thuisentertainment kunnen we online ook ons ‘oude’ sociale leven oppakken. De eerste vrijdagmiddagborrels online zijn een feit. Skype en Facetime vervangen een bezoek aan opa of oma. Shoppen gebeurt bijna alleen nog op het internet, omdat fysieke winkels sluiten. Daarnaast zetten we onszelf graag een tijdje ‘uit’ of zijn niet continu online of bereikbaar. Onthaasten kan door wandelen en fietsen in de natuur. Ook ontspanningsactiviteiten zoals yoga en meditatie nemen in populariteit toe.


Scenarios: Herstel of crisis?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst?’. Twee scenario’s zijn denkbaar, er komt op de middenlange termijn een herstel. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. Hierbij is hij wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Voor bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zal een transformatie van hun businessmodel nodig zijn. Veel bedrijven hebben nu een (inter)nationale strategie en die is op korte termijn niet haalbaar. Het andere scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt ‘de hand op de knip’ en verandert zijn huidige gedrag niet. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reëele is.

Trefwoorden: trends, vrije tijd, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/10/20
Kosten opladen elektrische auto bij laadpaal moeten duidelijk zijn
Consumenten moeten voordat ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal kunnen zien wat het lade...
19/10/20
Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme.
16/10/20
Door fonds kan Limburgs Museum open blijven tijdens gedeeltelijke lockdown
Het fonds stelt 73.000 euro beschikbaar die het museum zal gebruiken om extra gastvrouwen en -heren in te zetten en de openingstijden te verruimen.
14/10/20
Vrijetijdssector keihard geraakt door nieuwe maatregelen
De nieuwe maatregelen om het coronavirus terug te dringen raakt de vrijetijdssector keihard. Door een algehele sluiting van cafes en restaurants is de horeca weer het hardst geraakt. Maar ook evenementen en de culturele sector moesten een bittere pil slikken. Een overzicht van de maatregelen en de reacties van de branches.
14/10/20
Wegens succes extra vouchers voor Zeeuwse ondernemers met plannen
De vouchers die de provincie Zeeland geeft aan toeristische bedrijven die willen innoveren is erg populair. Voor de 10 beschikbare vouchers van 25.000 euro zijn 21 plannen ingediend. De provincie stelt daarom nog eens 100.000 euro voor de regeling beschikbaar.
12/10/20
Horeca is de oplossing en niet het probleem
Horeca Nederland MKB-Nederland en VNO-NCW zien in de crisis met oplopende besmettingen de horeca als oplossing en niet als een probleem. De werkgeversorganisaties pleiten voor slimme maatregelen en hebben een toolkit voor ondernemers in de maak die maatwerk moet leveren. De horeca moet volgens hen een safe haven worden in de strijd tegen corona.
09/10/20
Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug
De recente maatregelen om het coronavirus terug te dringen hebben duidelijk effect op de economie.Dat zien we het duidelijkst in de vrijetijdsbranche.
09/10/20
Rijksgeld Erfgoed Deal voor Fries project Waddenkust K(l)eigoed
Leegstaande karakteristieke panden in Friesland kunnen met geld uit de Erfgoed Deal worden opgeknapt en geschikt gemaakt voor hoogwaardige overnachtingsaccommodaties. De provincie Friesland wil hiermee inzetten op cultuurtoerisme.