Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....
17/01/22
Vroegboekpiek: vijf keer zoveel vroegboekingen dan in 2021
Hoe loopt het met de vakantieboekingen? De Vakantiediscounter en RED Online komen met spectaculaire cijfers.
13/01/22
Exclusief voor leden
Brussels Airport sterke groei vracht is redding voor lastig jaar 2021
Brussels Airport ontving in 2021 39% meer passagiers dan het jaar ervoor. Goed voor de luchthaven is de gazelleachtige groei bij de vracht (+ 30% groei vrachtvolume). Dat maakt veel goed voor 2021, maar niet alles.
11/01/22
KLM wil markt duurzame brandstof versnellen
KLM startte gisteren met het bijmengen van 0,5% Sustainable Aviation Fuel (SAF) voor vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam. Daarnaast zal KLM haar klanten vanaf donderdag 13 januari de mogelijkheid bieden om daar bovenop een hoeveelheid duurzame brandstof in te kopen. KLM moet wel want in Frankrijk geldt vanaf dit jaar een bijmengverplichting.
05/01/22
Nederlandse luchtvaart in herstel maar nog altijd op een derde van précoronaniveau
Schiphol is nog lang niet hersteld van de pandemie. Ondanks een groei van het aantal passagiers tussen 2020 en 2021, is de achterstand ten opzichte van 2019 nog altijd fors.
04/01/22
Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen
De afgelopen periode verschenen twee opmerkelijke interviews van Captains of Industry in de AD. Opmerkelijk want Pieter Elbers van KLM en Mattijs ten Brink van Sunweb kijken diametraal anders naar de toekomst van vliegen.