Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd

Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
ACM: Tariefverhoging Schiphol "niet onredelijk”
De ACM oordeelde dat de tariefverhoging die Schiphol per 1 april 2025 heeft doorgevoerd, binnen de wettelijke kaders valt en dus niet onredelijk is 1. De tarieven stijgen gemiddeld met 33% over drie jaar: 41% in 2025, 7% in 2026 en een daling van 12,5% in 2027. Deze verhoging is volgens de ACM grotendeels te wijten aan de noodzaak om coronaverliezen te compenseren, stijgende kosten en investeringen in kwaliteit en duurzaamheid.
Een belangrijk onderdeel van het nieuwe tariefbeleid is de differentiatie: stillere vliegtuigen betalen minder, terwijl lawaaiige toestellen en nachtvluchten duurder worden. Hiermee wil Schiphol luchtvaartmaatschappijen stimuleren om milieuvriendelijkere keuzes te maken.
Rechtbank vernietigt natuurvergunning
Tegelijkertijd kreeg Schiphol een flinke tegenvaller te verwerken. De rechtbank Den Haag vernietigde de natuurvergunning die in 2023 was verleend voor de exploitatie van de luchthaven. Volgens de rechtbank was de vergunning niet zorgvuldig voorbereid en onvoldoende gemotiveerd, met name op het punt van het zogeheten ‘additionaliteitsvereiste’. Dit vereiste, aangescherpt door de Raad van State in december 2024, stelt dat stikstofruimte die vrijkomt eerst ten goede moet komen aan de natuur voordat deze kan worden hergebruikt.
Hoewel de rechtbank erkent dat Schiphol de bestaande rechten en effecten van luchtvaart goed in kaart heeft gebracht, schiet de vergunning tekort op dit cruciale punt. Schiphol heeft inmiddels aangekondigd in hoger beroep te gaan en werkt aan een aangepaste aanvraag.
Reactie Schiphol
In een verklaring laat Schiphol weten de uitspraak van de rechter te betreuren, maar benadrukt dat deze op korte termijn geen gevolgen heeft voor het aantal vluchten. De luchthaven gaat in overleg met het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en benadrukt dat een landelijke oplossing nodig is voor het additionaliteitsvraagstuk.