Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/21
Gelderland gaat routenetwerken versterken
Gelderland gaat de komende periode flink aan de slag met diverse routenetwerken. Zo komen er veel nieuwe routes, is er aandacht voor verbindingen tussen routenetwerken, ook over de provinciegrens en routes voor kinderen en bezoekers met een beperking.
17/08/21
Geen volwaardige beleving en daarom streep door Hiswa te Water 2021
Na overleg met de desbetreffende instanties is geconcludeerd dat de 2021 editie van de Hiswa te Water niet mogelijk is.
23/07/21
3 x vaarregel op Zuid-Hollandse bruggen
Gedeputeerde Jeannette Baljeu van de provincie Zuid-Holland en wethouder Bas Vollebregt van de gemeente Delft gaven op 19 juli bij de Schie in Delft tijdens de Varen Doe Je Samen On Tour-veiligheidsdag één van de spandoeken voor de campagne ‘Varen doe je samen!’.
20/07/21
Exclusief voor leden
Click&Boat en Boats Group willen wereldwijd marktleider worden in de verhuur van boten
Bootverhuurplatform Click&Boat ontvangt een forse investering van fondsen geadviseerd door Permira en wil nu samen Boats Group het marktleiderschap wereldwijd pakken.
12/07/21
Subsidieregeling voor bruine vloot opengesteld
Ondernemers die zeiltochten organiseren met eigen zeilschepen van 50 jaar of ouder kunnen een aanvraag indienen voor aanvullende steun voor de onderhouds- en herstelkosten van deze historische schepen. Met deze regeling moet de vloot worden behouden.
09/07/21
Watersport wil inspraak op beleid Grevelingen
In een gezamenlijk opgestelde visie ‘De juiste koers voor de Grevelingen’ over de waterrecreatie ín het gebied, pleit een samenwerking van belanghebbenden in de waterrecreatie voor meer inspraak op het beleid voor deze bekende watersportlocatie. Het gaat om het inspelen op de markt die jaarlijks rond de 30 miljoen euro aan bestedingen oplevert in dit gebied.
06/07/21
Tien inzamelpunten afvalwater voor rondvaartsector en bruine vloot in Friesland
Friese rondvaartboten lozen hun afvalwater vanaf deze zomer niet meer op het oppervlaktewater. Daartoe zijn tien inzamelpunten in vijf gemeenten ingericht die ook door de bruine vloot kunnen worden gebruikt. Zo moet de kwaliteit van het oppervlaktewater worden verbeterd.
18/06/21
Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten
Een brede coalitie van regionale overheden rond het IJsselmeer hebben een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd waarin zij vragen om hulp van het Rijk voor een structurele oplossing van de waterplantenoverlast in het zuidelijke IJsselmeergebied. De watersport in het gebied heeft bijzonder veel last van overvloedige groei van waterplanten.