Geplaatst op: 22-11-2019
Auteur: Marcel Baltus

De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst

De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst

Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voor 95% van de consument. Maakt niet uit voor welke bedrijfstak, een koopje scoren doet wonderen voor je dopamineniveau. 


Dat het voor de producent rampzalige gevolgen kan hebben, deert ons consumenten niet zo. Genoeg voorbeelden in de kledingindustrie en om dichter bij mijn bedrijfstak te blijven uiteraard ook in de reis- en luchtvaartsector. De ene na de andere (low-cost) carrier tuimelt om omdat tickets vaak tegen belachelijk lage prijzen worden aangeboden. Best wel komisch dat consumentenorganisaties nu een garantiefonds willen oprichten voor passagiers die gedupeerd worden door failliete luchtvaartmaatschappijen, terwijl het dezelfde passagiers zijn die dat juist veroorzaakt hebben.


Gelukkig begint geleidelijk aan bij de politiek, toerisme industrie en zelfs bij menig consument te dagen dat tickets vaak echt té goedkoop zijn. Voor een prijs geboekt kunnen worden, die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt niet realistisch is. Daarmee heeft de luchtvaart met dat besef een stap voor op de reissector want ook daar is prijsdumping schering en inslag. Ook vakanties worden veel te vaak te goedkoop aangeboden. Tijdens mijn Nima A studie leerde ik dat je een product moet verkopen tegen een redelijke prijs omdat dat de continuïteit van een onderneming bepaalt. De reissector heeft zichzelf een zeer slechte dienst bewezen door tot in het extreme te gaan prijs dumpen.


Waar oh waar is het verkeerd gegaan dat in onze perceptie de buitensporige prijs van een liter benzine ‘geaccepteerd’ wordt, terwijl een normale prijs voor een mooie vakantie door diezelfde Nederlander als duur wordt ervaren. De veldslag die in de reisindustrie plaatsvindt, heeft de sector in zekere zin over zichzelf uitgeroepen. Vakanties zo goedkoop mogelijk aanbieden. De winstmarges zijn flinterdun geworden waardoor op termijn alleen grote spelers overlevingskansen hebben. Zoals we een eerlijke prijs voor een liter melk, een stuk vlees en een T-shirt dienen te gaan betalen, zo moet de prijs van een vakantie ook weer naar een billijk niveau gebracht worden. De reissector moet weer een gezonde prijsstelling gaan hanteren zodat er onderaan de streep nog wat over blijft – een gezonde winstmarge.


Waar goedkoop ook hoogtij viert, is het PR vak waarin wij werkzaam zijn. Verkeersbureaus en andere reisbedrijven schrijven tenders uit en in de voorwaarden stellen zij dat het laagste bod de winnaar is. Het overkwam ons recent wederom voor de zoveelste keer. Alsof we op een markt staan waar de boodschapper naar de goedkoopste kraam loopt. Dit is een zeer vreemde logica want wat krijg je dan voor de laagste prijs?Goedkoop is duurkoop want het bureau met de laagste prijs zal niet veel tijd en service gaan verlenen voor de goedkoop aangeboden diensten. Wanneer gaat het spreekwoordelijke kwartje vallen dat goedkoop niet altijd het beste is? Een nieuwe Lexus rijden voor de prijs van een Renault Twingo? Wishful thinking. Wij haken voortaan af.

Ik heb net een nieuwe tv gekocht bij een speciaalzaak in Den Haag. Was 200 euro duurder dan de twee wit- en bruingoed giganten voor hetzelfde merk en type rekenen. Nog nooit zo fijn geholpen, geadviseerd en getrakteerd, goed meedenken, vragen en thuis ophangen, afstemmen en handleiding doorgenomen. De méérprijs dubbel en dwars waard.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, prijzen

||| Nieuws |||

07/11/25
21 luchtvaartmaatschappijen moeten misleidende claims over duurzaamheid bijstellen
21 Europese luchtvaartmaatschappijen passen hun misleidende duurzaamheidsclaims aan. Dat gebeurt na een gezamenlijke actie geleid door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met andere Europese consumententoezichthouders (België, Noorwegen en Spanje).
07/11/25
Exclusief voor leden
Winterprogrammering Slagharen met circusbeleving
Het hoogtepunt van de winterprogrammering in Slagharen wordt het Magical Winter Circus. Het circus gaat twee keer per dag open voor het publiek.
07/11/25
Exclusief voor leden
Laatste open dagen Beach Resort Soal
MarinaParken meldt dat fase 2 Beach Resort Soal met de verkoop van accommodaties goed verloopt. De komende Open Dagen op zaterdag 15 en zondag 16 november zijn voorlopig de laatste.
07/11/25
Exclusief voor leden
Opbouw editie 14 Amsterdam Light Festival
De opbouw van editie 14 Amsterdam Light Festival is officieel van start gegaan. Vanaf deze week wordt er op en rond het water hard gewerkt aan de installatie van alle lichtkunstwerken.
06/11/25
Longlist Hicle's Wandelroute van het Jaar 2026
Op 28 februari 2026 wordt de 'beste wandelroute' gekozen uit elf routes in Nederland en België.
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
06/11/25
Saxion start studieroute Wellness management
Vanaf het studiejaar 2026-2027 biedt hogeschool Saxion een nieuwe studieroute aan binnen de bachelor Hotel Management: Wellness Management.
06/11/25
Exclusief voor leden
Voigt Travel ziet kansen voor winterperiode op IJsland
Touroperator Voigt Travel ziet kansen in de reismarkt voor de winterperiode op IJsland. Veel toeristen kiezen vaak ervoor om in de zomer naar dit eiland te reizen.