Geplaatst op: 03-12-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken

Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Bron: Pixabay

Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van Vrijetijd? Inmiddels wordt deze roep steeds luider nu blijkt dat er maar twee fulltimers in Den Haag zich met deze problematiek bezig houdt. Toerisme en recreatie is een business dat een aantal departementen is voorbijgeschoten zoals die van Mobiliteit en Landbouw. Daar waar de stikstof een van de uitwassen is van de landbouw geldt dat voor onze sector in de verblijfsrecreatie met als grootste uitdaging de sanering van honderden troosteloze campings, bungalow- en vakantieparken. Jarenlang heeft men de andere kant op gekeken. Wel contributie vangen maar de recreatieondernemer er niet op aanspreken. Alle provincies zijn er wel op een of andere wijze bij betrokken en voeren heel veel overleg, vergaderingen met adviesbureaus, de brancheorganisatie en diverse gemeentelijke en sociale instanties. 


Vakantieparken zijn gebruikt als het sociale afvalputje van de maatschappij en luie dubieuze recreatieondernemers vullen hun zakken over de ruggen van andere doelgroepen. Sommige parken lijken wel meer op een datingclub of asielzoekerscentrum. Ondanks bijna twintig jaar praten is er nog weinig vooruitgang geboekt. Het nieuwe stikstofprobleem voor de recreatiesector heet #vitalevakantieparken. Al jaren pleit ik voor (harde) handhaving! De markt voor vakantieparken wordt er mee bezoedeld en de luie #recreatieondernemer vult zijn zakken over de rug van diezelfde maatschappij. Weet u dat er wethouders zijn die gewoon meedelen dat ze het zooitje gewoon maar laten aanrommelen en er geen energie in willen stoppen ondanks al die gemeenschapsgelden, vergaderingen en overleggen ten spijt.


Een lidmaatschap van de #RECRON en #KHN zou niet meer mogen en de gebruikersvergunning zou moeten worden ingetrokken. Uiteraard met een sociaal netwerk voor opvang! Compliment voor de aanpak van de gemeente Arnhem door Ahmed Marcouch en met name Gerrie Elfrink. Deze aanpak is geen "beloning” zoals voorzitter Cees Slager van RECRON van Molecaten laat weten in zijn interview voor de "slechteriken”.


In dit specifieke geval moet de rekening naar de #eigenaar van het #vakantiepark Een onteigeningsprocedure, standaardoplossing voor dit landelijk probleem, en hier financiert men de kosten voor de herontwikkeling. Voor deze specifieke gevallen #vitalevakantieparken zou een nieuwe wet moeten komen zodat het ook juridisch waterdicht is en er niet zoveel tijd en energie met praten verloren gaat van heel veel belangenorganisaties! (Bron: Telegraaf).


Weet u wat ik zo raar vind? In al die provincies praten adviesbureaus, brancheorganisaties, gemeente en sociale instanties al meer dan tien jaar en nog nooit heb ik een uitnodiging ontvangen. Wat mij opvalt is dat men het referentiekader mist en het vergaderen tot het ultieme doel heeft verheven. Met de tien miljoen extra bezoekers die de komende jaren ons land zal overspoelen, is een grondige aanpak nodig om nieuwe recreatiegebieden te ontwikkelen. Een voorbeeld voor de totale sector zijn ketens als CenterParcs - Roompot Vakanties – Droomparken – Landal maar ook zelfstandige bedrijven zoals Puur Exloo – Camping Zonneweelde – De Bongerd – Hof van Saksen – De Leistert, voor meer inspiratie, een beter referentiekader en grotere ambities.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/03/24
Exclusief voor leden
Tilburg, Alkmaar of Valkenswaard evenementenstad van 2024?
De nominaties voor beste evenementensteden 2024 zijn bekend. In de categorie ‘Evenementenstad van het jaar’ zijn Alkmaar, Tilburg en Valkenswaard uitverkoren. In de running voor de titel ‘Beste Publieksevenement’ zijn Big Rivers Festival, De Grote Schijn en de Vierdaagsefeesten Nijmegen.
04/03/24
10% stijging pechhulp Nederlanders bij wintersport
De ANWB Alarmcentrale ontving tussen december 2023 en maart 2024 ruim 11.000 hulpvragen van Nederlandse wintersporters. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig seizoen.
04/03/24
Exclusief voor leden
NS heeft problemen op de lijnen naar Schiphol
NS kampt met problemen op de aanvoerlijnen naar Schiphol. Op het HSL-traject moet langzamer gereden worden. Het spoorbedrijf moet ook langer wachten op nieuwe treinen. De verbinding tussen het Oosten van het land en Schiphol ligt er ook veel te lang uit.
01/03/24
Grote zorgen vanuit recreatie op Nationaal Programma Landelijk Gebied
HISWA-RECRON maakt zich ernstig zorgen over het ontbreken van een visie op recreatie in het (ontwerp) Nationaal Programma Landelijk Gebied. Daarin wordt het tekort aan recreatieruimte niet geadresseerd en kunnen recreatiebedrijven in de zogenaamde overgangsgebieden rond Natura 2000 gebieden ernstig in de problemen komen.
01/03/24
Exclusief voor leden
Europees Parlement stemt in met regels voor platforms
Europa gaat het toezicht op verhuurplatforms zoals Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor harmoniseren. Er komt één wettelijk kader waar deze zogenaamde korte termijn verhuurdiensten (STR's) zich aan moeten houden. De regels zijn erop gericht dat lokale autoriteiten passend beleid kunnen ontwikkelen. Het Europese Parlement heeft met overweldigende meerderheid ingestemd met de nieuwe regels.
29/02/24
Marieke Frank wordt directeur Routebureau Veluwe
Marieke Frank wordt de nieuwe directeur van Routebureau Veluwe. Met ingang van 1 maart zal zij officieel starten in deze functie. In samenwerking met de oud-directeur Henk Mogezomp is het overdrachtsproces ingezet.
29/02/24
Exclusief voor leden
Schiphol opent nieuwe locatie voor taxidiensten (en later bussen)
Reizigers die van of naar luchthaven Schiphol reizen via een taxi-app zoals Uber of Bolt, kunnen zich vanaf nu laten ophalen op een nieuwe locatie dichtbij de terminal, aan de Koepelstraat.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.