Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-11-2019
Auteur: Menno Stokman

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

In discussie over de rol van het bedrijfsleven


Deze zomer is er weer volop aandacht in de media voor de keerzijde van toeristische ontwikkeling en slecht bestemmingsmanagement. De groei van toerisme leidt tot grote bezoekersdruk en excessen domineren de media: van botsende cruiseschepen op de Canal Grande in Venetië tot files op de Himalaya. Een veelgehoorde klacht is dat er tot op vandaag vooral is gekeken naar de bezoekerskwantiteit en de aantrekkelijkheid van bestemmingen voor bezoekers, in plaats van de impact van toerisme op de lokale omgeving. De economische groei lijkt ten koste te zijn gegaan van de kwaliteit van natuur, leven en werken in de bezochte bestemmingen.


CELTH en haar hogescholen Breda University, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences investeren de komende jaren fors in de ‘Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie’ – daarover in volgende R&T’s meer. Onze stip aan de horizon is dat leisure, toerisme en gastvrijheid niet alleen een positieve economische bijdrage leveren, maar vooral ook bijdragen aan een verhoogde kwaliteit van leven van bewoners, een levendiger natuur en een schoner milieu. Om dit te bereiken is het essentieel dat data, kennis en expertise op een structurele wijze geïntegreerd worden in zowel huidig beleid als het strategisch denken over de toekomst van – en potentiele innovaties binnen – bestemmingen en gastvrijheidsindustrie. Met deze Agenda gaan we daar aan bijdragen.


Om tot oplossingen te komen voor de huidige toerismeproblematiek, en om de positieve kracht van leisure, toerisme en gastvrijheid te kunnen maximaliseren, zal een shift gemaakt moeten worden naar duurzame waardecreatie. Duurzame waardecreatie waarbij economische, sociale en natuurlijke belangen in balans zijn. Dit vereist een breder systeemperspectief dat verder gaat dan alleen de gastvrijheidsindustrie. Immers, problemen zoals overtoerisme in steden worden niet alleen door toeristen veroorzaakt, maar hangen ook samen met de toename van bevolking en forensen. Tegelijkertijd biedt een breder perspectief mogelijkheden tot innovatie, ook buiten haar directe invloedssfeer, zoals bijvoorbeeld onderhoud van infrastructuur en voorzieningen, tolerantie voor anderen en identiteit, kwaliteit van werk en leven, participatie en democratie of omgaan met de digitale economie. Dit houdt in dat de positieve innovatiekracht van de industrie wordt gebruikt om leisure, toerisme en gastvrijheid haar potenties te laten waarmaken voor het bijdragen aan toekomstgerichte bewuste bestemmingen.


Een ontwikkeling naar deze nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie gaat niet vanzelf. Het betekent barrières overwinnen, bruggen bouwen met andere sectoren, samenwerken en open staan voor tegengeluiden. Echter, het momentum is daar om te komen tot creatieve en innovatieoplossingen!


Maar welke rol zouden marktpartijen kunnen nemen? En hoe kan de overheid daar op sturen? Samen met de European Tourism Association (ETOA) tijdens ‘Summit in the Alps’ (1 oktober 2019) en de ANVR tijdens het ANVR Congres (22 november 2019) gaan we in discussie met het bedrijfsleven. Tijdens interactieve workshops gaan we met marktpartijen in gesprek over hún rol en staan we stil bij vragen als "hoe draagt de gastvrijheidsindustrie bij aan de purpose economy? hoe verbreden we het businessmodel en vooral: wie neemt het initiatief?”. Want wat ons allen hopelijk wel duidelijk is geworden: we moeten naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen. It’s time for action!

Trefwoorden: duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen, celth

||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.