Geplaatst op: 11-06-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Ik google, jij googlet en wij googlen

Ik google, jij googlet en wij googlen
Bron: Pixabay

Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de mensen en het gebouw achter dit zeer bekende merk. Ik maak in mijn zoekopdrachten dagelijks gebruik van Google en vind het wonderlijk dat Google mij meestal de juiste suggesties geeft. Overigens blijkt dat 98% van de Nederlanders er lustig op los Googled. Wist je dat Googelen inmiddels een plek heeft in de Dikke van Dale?


Googelen, ook wel geschreven als googlen, betekent volgens de Dikke van Dale: ‘het zoeken naar informatie op internet’. Google is het niet eens met deze uitleg. Googelen kan volgens het Amerikaanse bedrijf alleen met gebruik van Google. Maar dit terzijde.


Doordat ik sinds vorig jaar docent marketing bij NHL/Stenden ben en lesmateriaal ontwikkel, kreeg ik de kans om de Masterclass Online Marketing bij te wonen. Google heeft een digitale werkplaats, waar je de titel ‘Certified Teacher’ kunt krijgen. Voor de opleiding Creative Business van NHL Stenden zeer nuttig, aangezien we studenten hiermee van de laatste ‘ins en outs’ op het gebied van online marketing kunnen voorzien.


In razend tempo liepen we in een dag zeven powerpoints van gemiddeld 60 slides door. De rest van de opleiding is online, hoe kan het ook anders! Ook Google zet in online marketing de Customer Journey (ook wel de klantreis, lees vooral mijn vorige column over dit onderwerp) centraal. Maar al vóórdat de klant denkt aan je bedrijf, kun je hem of haar spotten en aan de haak slaan. Er zijn diverse tools waarmee je een scherp beeld krijgt van je doelgroep (de persona) en hun online gedrag. Het schijnt dat we gemiddeld 150 keer per dag op onze telefoon kijken (echt!). We leven online. En we laten een soort van broodkruimelspoor achter (of een cookiespoor). Met de tools die Google biedt kun je niet alleen achteraf kijken wat een klant op je website heeft gedaan, maar ook al eerder onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt.


Door de komst van internet en mobiele telefoons zijn er stappen bijgekomen in de klantreis. Bijvoorbeeld het ‘Zero moment of Truth’. Een klant die op eigen initiatief (zonder een prikkelende advertentie) gaat zoeken en vergelijken, nog voor hij/zij in contact komt met jouw bedrijf. In die fase is het belangrijk om gevonden te worden. En dat kan door de juiste zoekwoorden te integreren op je website, met de juiste paginatitels en de juiste tags. Het draait om relevantie (zoekwoorden moeten aansluiten bij wat je aanbiedt), volume/frequentie (het gebruiken van zoekwaarden waar je doelgroep het vaakst naar zoekt) en concurrentie. Voor kleinere bedrijven liggen kansen bij de zogenaamde ‘long tail’ zoekwoorden. Bijvoorbeeld de term ‘camping’ is een generiek zoekwoord met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Maar de term ‘gezinscamping aan het water’ is een voorbeeld van een longtail zoekterm die meer kansen biedt om gevonden te worden. Als je dan vervolgens gevonden bent, dan speelt de structuur, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website een belangrijke rol. En de mobielvriendelijkheid van je site, want de groei van mensen die vanaf hun mobiele telefoon zoeken, kopen of boeken is enorm. Wanneer mensen een negatieve mobiele ervaring hebben, dan is de kans 62% kleiner dat ze een aankoop zullen doen, zo blijkt uit onderzoek.


In ieder geval is wel duidelijk dat je in alles fases van de klantreis (zien, denken, doen en houden van volgens Google) online aanwezig moet zijn. Oók als je je richt op de senior. Mijn oma werd vorige week 97 en ze kreeg voor haar verjaardag een iPad. Ook zij googlet er inmiddels lustig op los.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."
19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
11/01/21
VVV Midden-Limburg wordt Visit Noord- en Midden-Limburg
Limburg Marketing heeft het consumentenmerk VVV Midden-Limburg vervangen door Visit Noord- en Midden-Limburg. Dit omdat ook de toeristische platforms van Venray en van Peel en Maas zich ook hebben aangesloten bij Limburg Marketing.
08/01/21
CTO-functie in directie Roompot
Met de versterking van de trend naar digitalisering in de branche in 2020 willen veel bedrijven de IT-activiteiten beter verankeren. IT krijgt een vaste plek in de directie van parkengigant Roompot. Roel Hermens start op 1 februari 2021 als CTO bij Roompot.
07/01/21
Bas van Es wordt merkleider Arnhem Nijmegen
Per 1 februari 2021 start Bas van Es als Merkleider Arnhem Nijmegen bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijme...
04/01/21
Sunweb vraagt klant om te boeken bij de concurrent
Touroperator Sunweb geeft op een bijzondere manier weer dat de nood hoog is in de reissector. Het be...