Geplaatst op: 11-06-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Ik google, jij googlet en wij googlen

Ik google, jij googlet en wij googlen
Bron: Pixabay

Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de mensen en het gebouw achter dit zeer bekende merk. Ik maak in mijn zoekopdrachten dagelijks gebruik van Google en vind het wonderlijk dat Google mij meestal de juiste suggesties geeft. Overigens blijkt dat 98% van de Nederlanders er lustig op los Googled. Wist je dat Googelen inmiddels een plek heeft in de Dikke van Dale?


Googelen, ook wel geschreven als googlen, betekent volgens de Dikke van Dale: ‘het zoeken naar informatie op internet’. Google is het niet eens met deze uitleg. Googelen kan volgens het Amerikaanse bedrijf alleen met gebruik van Google. Maar dit terzijde.


Doordat ik sinds vorig jaar docent marketing bij NHL/Stenden ben en lesmateriaal ontwikkel, kreeg ik de kans om de Masterclass Online Marketing bij te wonen. Google heeft een digitale werkplaats, waar je de titel ‘Certified Teacher’ kunt krijgen. Voor de opleiding Creative Business van NHL Stenden zeer nuttig, aangezien we studenten hiermee van de laatste ‘ins en outs’ op het gebied van online marketing kunnen voorzien.


In razend tempo liepen we in een dag zeven powerpoints van gemiddeld 60 slides door. De rest van de opleiding is online, hoe kan het ook anders! Ook Google zet in online marketing de Customer Journey (ook wel de klantreis, lees vooral mijn vorige column over dit onderwerp) centraal. Maar al vóórdat de klant denkt aan je bedrijf, kun je hem of haar spotten en aan de haak slaan. Er zijn diverse tools waarmee je een scherp beeld krijgt van je doelgroep (de persona) en hun online gedrag. Het schijnt dat we gemiddeld 150 keer per dag op onze telefoon kijken (echt!). We leven online. En we laten een soort van broodkruimelspoor achter (of een cookiespoor). Met de tools die Google biedt kun je niet alleen achteraf kijken wat een klant op je website heeft gedaan, maar ook al eerder onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt.


Door de komst van internet en mobiele telefoons zijn er stappen bijgekomen in de klantreis. Bijvoorbeeld het ‘Zero moment of Truth’. Een klant die op eigen initiatief (zonder een prikkelende advertentie) gaat zoeken en vergelijken, nog voor hij/zij in contact komt met jouw bedrijf. In die fase is het belangrijk om gevonden te worden. En dat kan door de juiste zoekwoorden te integreren op je website, met de juiste paginatitels en de juiste tags. Het draait om relevantie (zoekwoorden moeten aansluiten bij wat je aanbiedt), volume/frequentie (het gebruiken van zoekwaarden waar je doelgroep het vaakst naar zoekt) en concurrentie. Voor kleinere bedrijven liggen kansen bij de zogenaamde ‘long tail’ zoekwoorden. Bijvoorbeeld de term ‘camping’ is een generiek zoekwoord met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Maar de term ‘gezinscamping aan het water’ is een voorbeeld van een longtail zoekterm die meer kansen biedt om gevonden te worden. Als je dan vervolgens gevonden bent, dan speelt de structuur, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website een belangrijke rol. En de mobielvriendelijkheid van je site, want de groei van mensen die vanaf hun mobiele telefoon zoeken, kopen of boeken is enorm. Wanneer mensen een negatieve mobiele ervaring hebben, dan is de kans 62% kleiner dat ze een aankoop zullen doen, zo blijkt uit onderzoek.


In ieder geval is wel duidelijk dat je in alles fases van de klantreis (zien, denken, doen en houden van volgens Google) online aanwezig moet zijn. Oók als je je richt op de senior. Mijn oma werd vorige week 97 en ze kreeg voor haar verjaardag een iPad. Ook zij googlet er inmiddels lustig op los.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...
30/07/20
Whitepaper Digitale Vrijetijdswereld
MarketingOost heeft een whitepaper gemaakt die ondernemers in de vrijetijdssector moet inspireren over digitalisering. De provincie Overijssel ondersteunt met subsidiemogelijkheden.
23/07/20
Tips van vrienden zien op Terschelling Tips app
De VVV Terschelling lanceerde onlangs ‘Terschelling Tips’, een app vol tips met activiteiten in de natuur op Terschelling. Bijzonder is dat gebruikers kunnen zelf ook tips toevoegen, tips van vrienden zien en vragen.
20/07/20
Goene pop-up van Breda Marketing op Grote Markt
Breda wil bezoekers en de eigen bewoners in deze coronatijd de ruimte geven. Dat doen ze vanaf dit weekend ook letterlijk met een pop-up vestiging hartje binnenstad waar bezoekers worden verleid de natuur in en rond de stad te bezoeken.
15/07/20
Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019
VVV Zeeland heeft het boekjaar 2019 met een positief financieel resultaat af weten te sluiten. Dat is opmerkelijk aangezien de organisatie in mei van dat jaar nog de noodklok luidde.
15/07/20
Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.