Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-05-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots

Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots

Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!


Iedereen heeft het maar over een paar honderdduizend Chinezen die jaarlijks ons land bezoeken terwijl op slechts twee uur rijden vanaf de grens van Nederland 20 miljoen potentiële bezoekers wonen! Maar weet u dat in deze deelstaat ook veel bijzondere attracties, industrieel erfgoed, shopping centra en bijzondere locaties liggen? Gordels vast, we gaan op reis!

Dag 1: Roadstop

  

Met American Road Stop ben je weer terug in Amerika en ervaar het ultieme Hawaï, Miami of Key West. Wij sliepen in Motel RoadStop in een van de zes gethematiseerde kamers. De ruim 1 miljoen bezoekers per jaar leveren een bezetting op van 80%. Bijzonder is de extra service voor bruiloftsgasten en bij zakelijke events. Plannen zijn er voor uitbreiding met 50 Tiny Houses. We sliepen in The Jail House voor slechts € 39,- p.p.p.n. www.Roadstop.de


 

Dag 2: AlpenPark-Neuss

  

We hebben een quick visit gebracht aan deze bijzondere slaapvertrekken. Vergelijkbaar met de Nederlandse Trekkershutten maar dan net even anders! Je kunt er slapen in het riool en dineren in de machinekamer. Kijk voor meer inspiratie op www.bernepark.de/parkhotel/ 




Wij vervolgen onze reis naar het ski resort waarvan SnowWorld sinds kort 25% van de aandelen heeft. Deze traditionele skihal wil doorontwikkelen naar een thema(pret)park dat het hele jaar door geopend is. Primeur zijn de 22 geschakelde boomhutten. Er zijn drie thema’s: wellness, spelen en natuur. Wij sliepen in de boomhut geschikt voor kleine kinderen. Wij betaalde € 175,- p.p.n. Kijk voor meer inspiratie op www.alpenpark-Neuss.de 



Dag 3: Panarbora

  

Bezoek aan het belevenis park & jeugdherberg gelegen in het Bergische Wald. Een nachtje in de tweepersoons Panarbora, Boomhut kost € 43,- vol pension. Meer info op www.panarbora.de



Dag 4: Das Bergische Wanderland - een regio in opkomst

  

Bij mijn aankomst krijg ik meten een katoenen tas vol foldertjes, een nieuwsmagazine en originele gadgets van de streek. Deze regio was ook voor mij een grote onbekende en ligt net onder Keulen en loopt door tot aan Wupertal. Het is de minst sexy regio na De Eifel en Sauerland en profileert zich als "Das Bergische Wanderland”. De tijd heeft er stilgestaan en zo zachtjes aan probeert men het toerisme te ontwikkelen. Het is een gebied dat ook op serviceniveau een straatlengte achter loopt en na acht uur ‘s avonds zijn de restaurants gesloten.


Tobias Kelter bestiert er voor 24 gemeenten de toeristische DMO en tijdens een diner in het Krautercafe spraken we over de complexiteit van een dergelijke organisatie die meestal door politieke belangen gestuurd wordt. Het doel is om subsidies en bijdragen van de gemeenten in te zetten ter versterking van de economische verbindingen tussen het MKB en toeristische attracties en daarmee de gastvrijheid. Ook heeft men plannen om van de huidige informatieve website tot een sales platform te ontwikkelen met arrangementen. Nog even over het "Krautercafe” www.kraeutercafe.com. Dit is een uitbater die gasten de bossen in meeneemt en kruiden, zaden, paddenstoelen en eetbare planten gaat plukken tijdens wandelingen en excursies. Ook zijn er kookworkshops en is er een bijzondere kaart in het restaurant met maar een paar tafeltjes. Unieke gerechten met wilde kruiden boden warempel een bijzondere smaakvolle ervaring. Voor thuis kregen wij enkele potjes wilde kruidentappenades mee.




Juist in een nog rijkelijk onontgonnen toeristische regio als Das Bergische Land is een dagbezoek of een short stay beslist de moeite waard. De tarieven zijn vriendelijk, de natuur is bijzonder mooi en er zijn nog echt stiltegebieden met diverse campings vergelijkbaar met een gemiddelde boerencamping bij ons. Wij waren te gast bij Campingpark Im Bergischen Land en vriendelijk ontvangen door eigenaar Petra en Frank Baldsiefen. Dit is nog echt puur kamperen met een traditioneel verwarmd schoon sanitair gebouw met privé douches en glampingaccommodaties in enkele wijnvaten.Grensoverschrijdend Toerisme!Om meer kennis te vergaren over gedrag, gewoontes en bijzonderheden van de Duitse Gasten hebben wij de rollen omgedraaid. Met ons congres Welt de Freizeit van 10 en 11 September laten wij de "ondernemers” hun verhaal vertellen en bieden wij een platform voor DMO’s (Destination Marketing Organisaties) aan beide kanten van de grens!

Meer informatie

  

Meer info over deze eerste Vakdag - Congres Duitsland - Nederland vind je op https://lnkd.in/d-kr_rK

 
Trefwoorden: duitsland, dierentuinen, horeca, verblijfsrecreatie, skihalen

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.