Geplaatst op: 28-05-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots

Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots

Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!


Iedereen heeft het maar over een paar honderdduizend Chinezen die jaarlijks ons land bezoeken terwijl op slechts twee uur rijden vanaf de grens van Nederland 20 miljoen potentiële bezoekers wonen! Maar weet u dat in deze deelstaat ook veel bijzondere attracties, industrieel erfgoed, shopping centra en bijzondere locaties liggen? Gordels vast, we gaan op reis!

Dag 1: Roadstop

  

Met American Road Stop ben je weer terug in Amerika en ervaar het ultieme Hawaï, Miami of Key West. Wij sliepen in Motel RoadStop in een van de zes gethematiseerde kamers. De ruim 1 miljoen bezoekers per jaar leveren een bezetting op van 80%. Bijzonder is de extra service voor bruiloftsgasten en bij zakelijke events. Plannen zijn er voor uitbreiding met 50 Tiny Houses. We sliepen in The Jail House voor slechts € 39,- p.p.p.n. www.Roadstop.de


 

Dag 2: AlpenPark-Neuss

  

We hebben een quick visit gebracht aan deze bijzondere slaapvertrekken. Vergelijkbaar met de Nederlandse Trekkershutten maar dan net even anders! Je kunt er slapen in het riool en dineren in de machinekamer. Kijk voor meer inspiratie op www.bernepark.de/parkhotel/ 




Wij vervolgen onze reis naar het ski resort waarvan SnowWorld sinds kort 25% van de aandelen heeft. Deze traditionele skihal wil doorontwikkelen naar een thema(pret)park dat het hele jaar door geopend is. Primeur zijn de 22 geschakelde boomhutten. Er zijn drie thema’s: wellness, spelen en natuur. Wij sliepen in de boomhut geschikt voor kleine kinderen. Wij betaalde € 175,- p.p.n. Kijk voor meer inspiratie op www.alpenpark-Neuss.de 



Dag 3: Panarbora

  

Bezoek aan het belevenis park & jeugdherberg gelegen in het Bergische Wald. Een nachtje in de tweepersoons Panarbora, Boomhut kost € 43,- vol pension. Meer info op www.panarbora.de



Dag 4: Das Bergische Wanderland - een regio in opkomst

  

Bij mijn aankomst krijg ik meten een katoenen tas vol foldertjes, een nieuwsmagazine en originele gadgets van de streek. Deze regio was ook voor mij een grote onbekende en ligt net onder Keulen en loopt door tot aan Wupertal. Het is de minst sexy regio na De Eifel en Sauerland en profileert zich als "Das Bergische Wanderland”. De tijd heeft er stilgestaan en zo zachtjes aan probeert men het toerisme te ontwikkelen. Het is een gebied dat ook op serviceniveau een straatlengte achter loopt en na acht uur ‘s avonds zijn de restaurants gesloten.


Tobias Kelter bestiert er voor 24 gemeenten de toeristische DMO en tijdens een diner in het Krautercafe spraken we over de complexiteit van een dergelijke organisatie die meestal door politieke belangen gestuurd wordt. Het doel is om subsidies en bijdragen van de gemeenten in te zetten ter versterking van de economische verbindingen tussen het MKB en toeristische attracties en daarmee de gastvrijheid. Ook heeft men plannen om van de huidige informatieve website tot een sales platform te ontwikkelen met arrangementen. Nog even over het "Krautercafe” www.kraeutercafe.com. Dit is een uitbater die gasten de bossen in meeneemt en kruiden, zaden, paddenstoelen en eetbare planten gaat plukken tijdens wandelingen en excursies. Ook zijn er kookworkshops en is er een bijzondere kaart in het restaurant met maar een paar tafeltjes. Unieke gerechten met wilde kruiden boden warempel een bijzondere smaakvolle ervaring. Voor thuis kregen wij enkele potjes wilde kruidentappenades mee.




Juist in een nog rijkelijk onontgonnen toeristische regio als Das Bergische Land is een dagbezoek of een short stay beslist de moeite waard. De tarieven zijn vriendelijk, de natuur is bijzonder mooi en er zijn nog echt stiltegebieden met diverse campings vergelijkbaar met een gemiddelde boerencamping bij ons. Wij waren te gast bij Campingpark Im Bergischen Land en vriendelijk ontvangen door eigenaar Petra en Frank Baldsiefen. Dit is nog echt puur kamperen met een traditioneel verwarmd schoon sanitair gebouw met privé douches en glampingaccommodaties in enkele wijnvaten.Grensoverschrijdend Toerisme!Om meer kennis te vergaren over gedrag, gewoontes en bijzonderheden van de Duitse Gasten hebben wij de rollen omgedraaid. Met ons congres Welt de Freizeit van 10 en 11 September laten wij de "ondernemers” hun verhaal vertellen en bieden wij een platform voor DMO’s (Destination Marketing Organisaties) aan beide kanten van de grens!

Meer informatie

  

Meer info over deze eerste Vakdag - Congres Duitsland - Nederland vind je op https://lnkd.in/d-kr_rK

 
Trefwoorden: duitsland, dierentuinen, horeca, verblijfsrecreatie, skihalen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...