Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-06-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Ik google, jij googlet en wij googlen

Ik google, jij googlet en wij googlen
Bron: Pixabay

Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de mensen en het gebouw achter dit zeer bekende merk. Ik maak in mijn zoekopdrachten dagelijks gebruik van Google en vind het wonderlijk dat Google mij meestal de juiste suggesties geeft. Overigens blijkt dat 98% van de Nederlanders er lustig op los Googled. Wist je dat Googelen inmiddels een plek heeft in de Dikke van Dale?


Googelen, ook wel geschreven als googlen, betekent volgens de Dikke van Dale: ‘het zoeken naar informatie op internet’. Google is het niet eens met deze uitleg. Googelen kan volgens het Amerikaanse bedrijf alleen met gebruik van Google. Maar dit terzijde.


Doordat ik sinds vorig jaar docent marketing bij NHL/Stenden ben en lesmateriaal ontwikkel, kreeg ik de kans om de Masterclass Online Marketing bij te wonen. Google heeft een digitale werkplaats, waar je de titel ‘Certified Teacher’ kunt krijgen. Voor de opleiding Creative Business van NHL Stenden zeer nuttig, aangezien we studenten hiermee van de laatste ‘ins en outs’ op het gebied van online marketing kunnen voorzien.


In razend tempo liepen we in een dag zeven powerpoints van gemiddeld 60 slides door. De rest van de opleiding is online, hoe kan het ook anders! Ook Google zet in online marketing de Customer Journey (ook wel de klantreis, lees vooral mijn vorige column over dit onderwerp) centraal. Maar al vóórdat de klant denkt aan je bedrijf, kun je hem of haar spotten en aan de haak slaan. Er zijn diverse tools waarmee je een scherp beeld krijgt van je doelgroep (de persona) en hun online gedrag. Het schijnt dat we gemiddeld 150 keer per dag op onze telefoon kijken (echt!). We leven online. En we laten een soort van broodkruimelspoor achter (of een cookiespoor). Met de tools die Google biedt kun je niet alleen achteraf kijken wat een klant op je website heeft gedaan, maar ook al eerder onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt.


Door de komst van internet en mobiele telefoons zijn er stappen bijgekomen in de klantreis. Bijvoorbeeld het ‘Zero moment of Truth’. Een klant die op eigen initiatief (zonder een prikkelende advertentie) gaat zoeken en vergelijken, nog voor hij/zij in contact komt met jouw bedrijf. In die fase is het belangrijk om gevonden te worden. En dat kan door de juiste zoekwoorden te integreren op je website, met de juiste paginatitels en de juiste tags. Het draait om relevantie (zoekwoorden moeten aansluiten bij wat je aanbiedt), volume/frequentie (het gebruiken van zoekwaarden waar je doelgroep het vaakst naar zoekt) en concurrentie. Voor kleinere bedrijven liggen kansen bij de zogenaamde ‘long tail’ zoekwoorden. Bijvoorbeeld de term ‘camping’ is een generiek zoekwoord met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Maar de term ‘gezinscamping aan het water’ is een voorbeeld van een longtail zoekterm die meer kansen biedt om gevonden te worden. Als je dan vervolgens gevonden bent, dan speelt de structuur, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website een belangrijke rol. En de mobielvriendelijkheid van je site, want de groei van mensen die vanaf hun mobiele telefoon zoeken, kopen of boeken is enorm. Wanneer mensen een negatieve mobiele ervaring hebben, dan is de kans 62% kleiner dat ze een aankoop zullen doen, zo blijkt uit onderzoek.


In ieder geval is wel duidelijk dat je in alles fases van de klantreis (zien, denken, doen en houden van volgens Google) online aanwezig moet zijn. Oók als je je richt op de senior. Mijn oma werd vorige week 97 en ze kreeg voor haar verjaardag een iPad. Ook zij googlet er inmiddels lustig op los.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online marketing

||| Nieuws |||

03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Efteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huidskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.