Geplaatst op: 11-03-2019
Auteur: Marcel Baltus

Groots Denken!

Groots Denken!
Photo by Gary Lopater on Unsplash

Success is for everyone. Aan boord van de KLM vlucht naar Berlijn las ik het voorwoord van directeur Pieter Elbers in het inflight magazine Holland Herald. Beetje kleffe kop van zijn ghostwriter maar okay, de KLM baas heeft deze dagen wel wat anders aan zijn hoofd dan zich bezighouden met redigeren. "Het halve toestel zit vol met branchegenoten die naar de grootste reisbeurs ter wereld ITB  gaan”, informeerde ik de KLM stewardess die zich verwonderde waarom het toestel tot de laatste stoel bezet was. Die allen verwachtingsvol de beurs bezoeken en de succesmantra van de ITB nastreven: meer, meer, meer…, groter, groter, het grootst.


De ietwat pasteuze kop van het voorwoord teleporteerden mijn gedachten zo’ n 21 jaar terug toen ik een Kamer van Koophandel voorlichtingsbijeenkomst bijwoonde voor startende ondernemers. De medewerker goot ons vol met one-liners – na een minuut of tien vroeg ik mij af of hij ooit zelf ZZP-er was geweest – en een daarvan was "Denk groot!” Gelukkig heb ik aan dat advies nooit gehoor gegeven. Klein is fijn is de laatste 2 decennia mijn leidraad geweest. Tot grote tevredenheid. Maar uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel en warempel – het Grootse Denken overkwam mij tijdens de ITB.


Ondanks het feit dat het de 14e keer is dat ik deze beurs bezoek, blijft hij mij verwonderen. Gelukkig maar want blasé zijn of worden verfoei ik. Meer dan 115.000 mensen die de hele dag met, over en vooral langs elkaar praten. Een mierenhoop is er heilig bij, wat een kakofonie aan geluiden, wat een caleidoscoop van verplaatsingen van lichamen smachtend naar meer handel, meer toeristen en meer omzet. Het lawaaiige gekrioel culmineert na 18.00 uur in een Woodstock-achtige sfeer door de vele borrels en feesten


Door al die prikkels blijft het uren nazoemen in mijn hoofd als een ware tinnitus, dus ik slaap rommelig tijdens ITB nachten. Toen ik eindelijk door de slaap overmand werd, liep ik plots door compleet lege ITB hallen. Stomverbaasd riep ik "Hallo is daar iemand?” in het Duits maar alleen de echo antwoordde. Bij de uitgang stond een schoonmaker die mij achterdochtig aankeek en ik vroeg hem waar iedereen was. Weet u dat dan niet mijnheer, alle bezoekers aan de ITB hebben besloten de beurs een jaar over te slaan om de aarde te redden. Want toerisme is leuk voor de portemonnee, maar pleegt toch ook wel een beetje een aanslag op Moeder Natuur. Verbijstering en ongeloof sloeg om in bewondering. Wat een briljant en genereus gebaar van de mondiale reisindustrie – de aarde een paar dagen met rust laten. En een lumineus idee ontvouwde zich in mijn REM slaap. Wacht eens – als we nu eens over de hele wereld één vliegloze dag per jaar introduceren – zoals we hier ooit de autoloze zondag introduceerden. Een dag per jaar alle vliegtuigen ter wereld aan de grond houden!! Moet toch een haalbaar plan zijn reisindustrie-collega’s, voor onze planeet hebben we toch alles over…


Lekker geslapen vroeg mijn partner ’s ochtends aan het ontbijt. Als een roos antwoordde ik met een glimlach. Ik heb moedertje aarde een enorme dienst bewezen – met dank aan de KvK. Met mijn bamboekoffertje liep ik het hotel uit. Op naar een nieuwe dag van een beetje meer business zoeken. Succes voor iedereen. Zou Elders daar ook de aarde mee bedoeld hebben?

Trefwoorden: duurzaam toerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.