Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Oude strijder

Oude strijder
Photo by Andrew Yardley on Unsplash

Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuwe trofee bij! Namelijk die van ‘Oude strijder’. Persoonlijk zie ik dat zelfs als een erkenning. Was het in het begin van mijn carrière een doorn in het oog voor velen die niet precies wisten wat ze nou met mij aan moesten, nu is het een kwalificatie van autoriteit en kennis van zaken. Veel toekomstige ontwikkelingen ontluiken door een reflectie vanuit een historisch perspectief. Vandaar dat wij in de afgelopen jaren bij meerdere topbedrijven een rol mogen vervullen in de RVC – Raad van Commissarissen.


Na veertig jaar ploeteren in deze nieuwe tijden van het massatoerisme is een oververhitting van de recreatieve-toeristische markt juist belangrijk dat er iemand zich geroepen voelt de boel eens af en toe lekker weet op te schudden. Vreemd dat men in Amsterdam eerst jarenlang heel veel geld en energie steekt via Metropool Regio Amsterdam om 100 hotels binnen te halen en nu de boel op slot gooit. Airbnb betaalt het gelag en het lokale beleid is er op gericht het de toerist nu zo onaangenaam mogelijk te maken. Hoe gek mag dit klinken? Nog gekker is als je geslaagd bent in de opdracht voor een provinciaal vraagstuk buitenlandse investeerders over de brug te halen en er vervolgens een langdurige stilte ontstaat. Terwijl elders in den lande wordt bewezen om binnen enkele maanden een compleet pretpark uit de grond te stampen als het gaat om de bestemmingsplannen en procedures. Hoe krijgen wij toch in onze sector het lokale en provinciale ambtenarenapparaat aan het verstand dat zij veel meer zouden kunnen bereiken als meer in teamverband met een gelijkgestemde motivatie wordt geopereerd. Beleidsmakers zijn er toch voor de ‘ondernemer’!


Vandaar mijn complimenten aan de gemeente Molenwaard, Aa en Hunze die beide een puike prestatie hebben geleverd! Daarmee konden Avonturenboerderij Molenwaard en DX Adventurepark starten. Ook goed dat de Efteling onze nationale trost, kan uitbreiden waarmee de totale sector in ons land mee gediend zal zijn. Immers de Efteling bepaalt het kwaliteitsniveau van onze hospitality.


Verbreding is een ontwikkeling waar iedereen in onze sector mee aan het stoeien is. Horeca, Retail, Dag- en Verblijfsrecreatie schuren steeds dichter tegen elkaar aan. Alles onder een dak, moet kunnen. De eerste pretparkplannen met een dergelijk concept dienen zich al aan. Maar moet een brancheorganisatie Horeca Nederland (KHN) wel van start gaan met eigen adviesbureau? De organisatie heeft zich ook al opgeworpen als bierbrouwer en werd daarmee een breekijzer tussen de gevestigde orde. In beide gevallen denk ik dat hier het principe geldt van ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Laat dergelijk zaken over aan de markt en begeef je juist op het vlak de horecaondernemers te voorzien van de nodige kennis. Deze verbreding biedt geen soelaas en is naar mijn idee nieuwe wijn in oude zakken. Overigens is het kostenplaatje voor kennisdeling soms té hoog.


Het succes van de EAS Trade Show van de Amerikaanse organisatie IAAPA schijnt een groot succes te zijn. Je mag je afvragen op basis van welke criteria deze resultaten geclaimd kunnen worden. Het is werkelijk indrukwekkend hoe die Amerikanen dat voor elkaar krijgen. De pool van volunteers (vrijwilligers) die voor nop maar alleen voor de glorie en een vet leren medaille wilt acteren is zo groot dat er zelfs een wachtlijst voor is. Men is in staat een soort urgentie te creëren waar heel veel geld betaald moet worden voor een smakeloos ontbijt van maar liefst € 125.- om de nieuwe commercieel directeur van de Efteling te horen spreken over de nieuwe uitbreidingplannen.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/23
Exclusief voor leden
TUI Nederland herkent zich niet in beeld van World Animal Protection
TUI Nederland herkent zich niet in het beeld van World Animal Protection, waarin de reisorganisatie wordt genoemd als een van de reisorganisaties die slecht scoort op het gebied van dierenwelzijn. Volgens woordvoerder Petra Kok is dierenwelzijn niet alleen bij TUI Nederland een belangrijk onderwerp, maar zijn activiteiten met wilde dieren en reizen op olifanten al vele jaren uit den boze.
17/01/23
Veel onderhoud in de Efteling
In attractiepark de Efteling worden op dit moment in het laagseizoen veel onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Meerdere attracties zijn daardoor gesloten.
16/01/23
Nieuw inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector
Inzicht start met kennis en kennis stoelt op data. Voor inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector staat nu de nieuwste Arbeidsmonitor Gastvrijheidssector online met de nieuwste data.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
12/01/23
Exclusief voor leden
Miljoen bezoeken voor Toverland en flinke plannen
Toverland heeft in 2022 voor het eerst de kaap van 1 miljoen bezoeken geslecht. Het park heeft grote plannen en wil zich als short time destination resort ontwikkelen. Dat vertelde algemeen directeur Jean Gelissen jr. op het Travel Congress.
03/01/23
Exclusief voor leden
Heeft het publiek de (culturele) dagattracties in 2022 weer gevonden?
Na twee inktzwarte jaren mochten in de loop van 2022 dagattracties weer bezoek verwelkomen. Grote vraag is of het publiek de weg weer heeft gevonden naar de attractieparken, musea en concertzalen. In dit artikel, dat we de komende weken steeds aanvullen, steken we de thermometer in de sector.
03/01/23
DierenPark Amersfoort Wildlife Fund haalt recordbedrag op
DierenPark Amersfoort Wildlife Fund heeft in het jaar 2022 een groot succes geboekt door een recordb...
28/12/22
Blijdorp is terug op oude niveau
Een topprestatie is te melden vanuit Rotterdam. Diergaarde Blijdorp mist nog slechts 100.000 bezoekers in vergelijking 2022 met 2019. Maar de omzet steeg in de horeca en merchandise in vergelijking met dat pré coronajaar. De inschatting op de NRIT-redactie is dat de diergaarde al meer inkomsten heeft dan in 2019. Het park heeft er veel voor gedaan.