Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-10-2018
Auteur: Marcel Baltus

Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden

Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Bron: Pixabay
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwoners. Het geluid van rolkofferterreur galmt nu bijna 24 uur per dag over de bakstenen straten van de Amsterdamse grachten.


Overdaad schaadt met als gevolg dat er al enige tijd op verschillende toeristische brandhaarden over de wereld reeds maatregelen getroffen werden en worden om het massatoerisme in te dammen. Ook de Nederlandse reisindustrie ziet in dat ingrijpen noodzakelijk is om op de lange termijn onze hoofdstad leefbaar te houden. NBTC als toeristische koepelorganisatie belegde met wat andere partijen een ‘Toerisme Top’ in Deventer om het adagium voor de toekomst aldaar te prediken: we moeten toeristen verleiden om nieuwe regio’s te bezoeken.


Journalist Paul Eldering van De Telegraaf ging daar recentelijk in zijn column op in met de strekking: dat gaat toch niet lukken – internationale vakantiegangers willen nu eenmaal alleen maar de highlights zien. Dat is maar ten dele waar Paul.


Want toeristen verleiden kan absoluut. Mag ik als voorbeeld het Burning Man festival in Nevada geven. Een onherbergzaam stuk woestijn in deze Amerikaanse staat waar geen hond naar toe wil totdat je er iets creëert waarvoor ieder jaar 70.000 mensen wereldwijd naar toe willen gaan. In dit geval een redelijk bizar en onconventioneel festival. Kijk hier maar eens.


Nee Paul, het is niet alleen maar het gegeven dat toeristen van nature veelal de geijkte attracties willen zien, waar het vooral aan schort zijn ondernemers met creatieve ideeën en geldkranen. Ik werkte jarenlang op de afdeling Communicatie van wat toen het Nederlands Bureau voor Toerisme heette. We schreven ooit een ‘landmark prijsvraag’ uit om Nederland als toeristische bestemming in het buitenland ludiek en creatief aan te prijzen. Op een paar grappige ideeën na was het redelijk kommer en kwel wat innovatief Nederland ophoestte. En zit er dan iets bruikbaars tussen, dan valt het voor 99% in het water omdat het geld ontbreekt. Dus geachte ministerie van EZ, uw deelname aan de Toerisme Top wordt alleen maar zinvol indien u ook een geldelijke bijdrage levert aan innoverende ideeën die de toeristenstromen moeten omleiden van onze hotspots. Er is net een pot van 2 miljard vrijgekomen, kan er makkelijk een paar honderd miljoen naar off-the-beaten-track Holland promotie. Een leuk gebaar om die top in Deventer mede te organiseren, maar hordes toeristen naar Deventer is voorlopig een utopie want hoeveel buitenlanders hebben er ooit van gehoord. Prachtsteden die Hanzesteden maar met die paar grijpstuivers aan marketingbudgetten kun je het echt wel vergeten dat er de komende decennia honderdduizenden buitenlandse toeristen deze juweeltjes gaan bezoeken. Dat lukt alleen maar met realistische PR- en marketingbudgetten. En mijn ervaringen de afgelopen jaren in de reissector in ogenschouw nemende gaan die vooralsnog maar één kant op: omlaag.


We hebben geen behoefte aan weer een Toerisme Top; waar we naar toe moeten zijn concrete plannen die uitgevoerd moeten worden om de huidige Nederlandse trekpleisters te ontzien. Waarom niet een tweede Keukenhof-achtige attractie realiseren? Lisse en onze prachtattractie de Keukenhof zitten ook wel een beetje aan de top van wat de stad en het park aan kunnen. De bloembollenvelden in de Kop van Noord- Holland schreeuwen om meer oh’s en ah’s van toeristen, voor zo’n visueel orgasme zijn buitenlandse toeristen bereid om naar iedere uithoek van Nederland te togen.


Met enige verwondering ook de aankondiging vernomen van het Rijksmuseum over de geplande restauratie van de Nachtwacht, twee weken na de smeekbede om Amsterdam van de massa’s toeristen te ontlasten. Prachtig project uiteraard maar zou het het Rijksmuseum niet gesierd hebben om dit project ergens anders in Nederland te laten uitvoeren. Het museum trekt ieder jaar al 2,1 miljoen bezoekers en wees verzekerd dat de ‘glazen kooi’ – de restauratie zal vanachter ramen bekeken kunnen worden – weer hordes meer bezoekers zal lokken. Waarom niet in Leiden of in een andere willekeurige plaats in Nederland want Rembrandt was tenslotte een Nederlandse schilder! Een grote Rembrandt manifestatie over dit renovatieproject waar in geuren en kleuren en in woord, beeld en film het leven van Rembrandt uitgebeeld wordt. Met als apotheose het aanschouwen van de restaurateurs achter een glazen kooi en met op de voorgrond een hologram van Rembrandt die op humoristische wijze vertelt hoe hij het ooit schilderde en wat hij van de restauratie denkt. Want ook het merk Rembrandt is sterk genoeg om toeristen naar vrijwel alle onbekende streken van Nederland te lokken.


Misschien kan miljardair en ondernemer Marcel Boekhoorn zijn vizier eens op toeristisch Nederland richten. U kent hem wel – die man van de twee panda’s in het Ouwehands Dierenpark en redder van het oer-Hollandse merk HEMA. Hij heeft visie én geld. Jammer dat er zo weinig van dit ras zijn. Veel doeltreffender dan de zoveelste Toerisme Deltaplan. Het HollandWorld-themapark-plan van voormalig NBT en Floriade directeur Hans van Driem zoekt nog sponsors. Zou mooi opgehoest kunnen worden door de verkoop van al die Hollandse worsten die Boekhoorn in buitenlandse Hema’s wil gaan verkopen.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtourism, drukte, spreiden

||| Nieuws |||

10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.