Geplaatst op: 13-12-2017
Auteur: Marcel Baltus

I Have a Dream…

I Have a Dream…
Bron: Pixabay
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for Christmas is you’ en meer van die melodietjes waar je – hoezeer je je best ook doet – niet aan kunt ontsnappen. Waar je ook niet aan ontkomt, zijn de (reis)trends die de komende periode als pepernoten over ons heen gestrooid worden. Hoe ik over trends denk, kunt u lezen op een eerdere blog.


Echter. De laatste maand van het jaar is ook de maand van goede voornemens. Die heb ik ook. Eentje. Hij heet I Have a Dream…


Het lijkt soms dé leidraad en richtsnoer in de reissector. Ieder voor zich. Of je nu touroperator, verkeersbureau of PR-bureau bent. Ze organiseren alle eigen evenementen, eigen workshops, eigen presentaties, eigen nieuwsbrieven, eigen reclame-, marketing en PR-acties. Met de nadruk op eigen dus. Het spreekt voor zich dat hier soms noodzaak voor is maar het laat onverlet dat er meer ruimte voor samenwerking zou moeten zijn.


Reeds vele jaren organiseren wij thematische persdagen als het City Breaks Press Event en de Wintersport Persdag. Wij organiseren deze persdagen branche breed, m.a.w. iedere stad of wintersportbestemming uit de hele wereld mag deelnemen. Uitermate praktisch voor reismedia die ieder jaar een overvloed aan uitnodigingen ontvangen. Hoe mooi zou het dan zijn dat de betrokken verkeersbureaus in Nederland ook steden en wintersportbestemmingen zouden aandragen voor deze dagen. Maar nog steeds organiseren een aantal hun eigen tot één land gelimiteerde (thematische) persdagen. Ja Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland zijn weliswaar concurrenten van elkaar maar uit belang van efficiency, mediabereik en ROI verdient het soms de voorkeur om juist de handen ineen te slaan. Hulde voor het Spaans verkeersbureau dat ieder jaar voor onze City Breaks Press Event werft omdat zij de synergie goed snappen. Voorafgaande aan onze stedendag organiseren zij een travel trade dag. Op deze manier slaan de Spaanse steden twee vliegen in één klap.


Een branchebreed Wintersport Evenement voor consumenten zie ik ook wel zitten. Naast een gezamenlijke Wintersport Persdag zou ik samen met alle wintersport verkeerbureaus in de Benelux ook graag een Wintersportdag voor consumenten willen organiseren. De verkeersbureaus nemen dat op in hun marketingplannen voor hun achterban, wij nemen de locatie en de promotie van de dag voor onze rekening. Veel effectievere promotie dan met een wintersportbestemming een week lang in een winkelcentrum staan. De PR-toekomst zit in ook in samenwerking – samenwerking is de PR-toekomst!


Ook richting PR-bureaus spreek ik de wens uit voor meer overleg met elkaar in 2018. Ook zij en wij hebben last van deze ‘ieder voor zich’ mentaliteit. Wat minder geslotenheid, wat meer openheiden zo dus voorkomen dat voor een pitch van een niet nader te noemen verkeersbureau 12 PR-bureaus meedingen. Het is te zot voor woorden. Concurrentie is prima maar 12 PR-bureaus voor je karretje spannen is absurd. Precies om deze reden deden wij niet mee. En het zou ook fijn zijn om met elkaar af te stemmen wat we doen met verkeersbureaus of andere toeristische partijen die ieder jaar weer opnieuw een pitch uitschrijven. Kom op collega’s, dat soort ‘vertrouwen’ uitspreken in een PR-bureau is toch bedenkelijk – is dat ons eergevoel niet te na om daar gezamenlijk tegen ageren? En een volwassen prijspeil blijven hanteren voor onze diensten en niet onderaan je PR plan zetten: ‘Wij bieden onze diensten aan met 10% korting op de laagste offerte die u ontvangt.’


Let wel. Er bestaan gelukkig enkele samenwerkingen tussen PR-bureaus: onze succesvolle Travel Pressentation is daar een prachtig voorbeeld van. Gezamenlijk met USP Marketing & PR en Communigate organiseren wij al sinds jaar en dag deze succesvolle mediadag. Maar ze zijn op een hand te tellen. Meer overleg, afstemming, informeren en onderlinge afspraken, het zou welkom zijn. Er zijn nog wel 10 onderwerpen die ik in 2018 graag met de collega PR-bureaus tegen het voetlicht zou willen houden.


"I have a dream, … dat er ooit een dag komt dat samenwerking de norm wordt.”


Dromen zijn bedrog? Ho ho ho… niet altijd toch! De koffie staat klaar en u bent welkom.


Trefwoorden: samenwerking, marketing, pr

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/05/24
Exclusief voor leden
Airbnb en Fraudehelpdesk actie tegen vakantiefraude
Het vakantiegeld zit deze maand bij de salarissen. Fraudehelpdesk en Airbnb willen in een gezamenlijke actie daarom nu het bewustzijn vergroten voor scams of phishing door nepaanbieders van vakanties en accommodaties. Vakantiefraude is toegenomen afgelopen jaar.
24/05/24
Exclusief voor leden
Intensieve recreatie een van de problemen voor natuur Kennemerland-Zuid
De Ecologische Autoriteit heeft advies uitgebracht over de natuurdoelanalyse die de provincie Noord-Holland heeft opgesteld voor het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid. De stikstofbelasting in dit gebied in Noord- en Zuid-Holland is te hoog. Ook het gebrek aan zandverstuivingen, intensieve recreatie en sterk verminderde konijnenbegrazing zijn een risico.
24/05/24
De Digitale Spellenbox maakt vakanties nog leuker
Om families en vrienden weer samen te brengen door een gezamenlijke speelervaring te bieden is de Digitale Spellenbox ontwikkeld en vorig jaar bij een aantal Landal GreenParks geïntroduceerd.
24/05/24
Van Gogh Village Museum wint publieksprijs beste gebouw van Nederland
Architectenbureau Diederendirrix heeft de publieksprijs gewonnen voor Beste gebouw van Nederland met het Van Gogh Village Museum.
23/05/24
Eén merk voor Roompot en Landal GreenParks
Roompot en Landal GreenParks gaan verder onder één naam: Landal. De naam Roompot verdwijnt op termijn van de markt. Het hoofdkantoor komt in Amsterdam. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt.
23/05/24
Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest
Zes bedrijven hebben in een Fastservice Manifest concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten.
23/05/24
88% klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform
Uit grootschalig onderzoek van Multiscope blijkt bijna negen op de toen klanten van plan om in de komende drie jaar opnieuw via hetzelfde vakantieplatform te boeken.
23/05/24
Vernieuwingen beursvloer Recreatie Vakbeurs 2024
Recreatie Vakbeurs onthult een aantal vernieuwingen voor de komende editie op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg. De horecastandhouders krijgen een betere plek en er komt een 'Recreatie Dorp'.