Geplaatst op: 28-02-2017
Auteur: Han Verheijden

Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?

Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?
Bron: Shutterstock

"Het is 2025, de klimaatcrisis is op zijn hoogtepunt. Zowel de stijging van de zeespiegel als het smelten van gletsjers gaat veel sneller dan eerder werd verwacht. De Verenigde Naties zijn in spoedberaad bijeen. Er is namelijk wereldwijd een schreeuwend gebrek aan zoet water en de verwoestijning rukt alsmaar verder op. Door vervuiling en overbevissing zijn de ecosystemen van oceanen en rivieren volledig uit balans. Niemand lijkt nog een weg naar een oplossing te zien. Dan verwijst een commissie van specialisten naar Nederland, want daar werkt men al eeuwen aan watermanagement: dijken en dammen, droogmakerijen, polders en gemalen vormen de bouwstenen van dat land en zij weten hoe je overstromingen kunt voorkomen, zoet water kunt borgen en nieuw, vruchtbaar land kunt creëren.”

 

Ons echte erfgoed

Zal het echt zo lang moeten duren en moet er eerst een grote crisis plaatsvinden om ervoor te zorgen dat de wereldburger Nederland ontdekt en dat de toerist het Verhaal van Nederland indringend kan ervaren en beleven? Het lijkt er soms wel op. We maken in ons land de mooiste themaparken, musea of dierentuinen, maar als het om ons echte erfgoed gaat (ons ontstaan) maken we er ons met een marginaal bezoekerscentrum of saaie expositie van af. Naar de perifeer gelegen Mont Saint-Michel in Frankrijk of de Hooverdam in de VS komen elk jaar miljoenen bezoekers, terwijl wij op de Afsluitdijk of de Oosterscheldedam al blij zijn met een paar honderdduizend.

 

Bewondering over het land onder water

Dat ligt mijns inziens niet aan de bekendheid. In alle landen waar ik kom, wordt met bewondering gesproken over dat landje onder de zeespiegel. De molens van Kinderdijk, de Afsluitdijk en de Zeeuwse Delta zijn echt wereldberoemd, ook al kan men niet altijd de exacte namen ervan duiden. Het Verhaal is bekend, al was het maar via Hansje Brinkers. Ik ben bang dat bescheidenheid ons hier in de weg zit. Ieder ander land zou trots zijn op de grote werken die hier in de afgelopen eeuwen tot stand zijn gebracht en men zou zich terdege realiseren dat zonder die kennis en inzet ons land helemaal niet zou hebben bestaan. Die trots en dat begrip verdienen veel meer exposure in het belang van zowel nationaal bewustzijn als van het internationaal toerisme!

 

Kansen bij de Afsluitdijk

De Nieuwe Afsluitdijk vormt wellicht een kans om dit manco op te vullen. De Afsluitdijk is immers het meest bekende en ook meest spectaculaire waterstaatkundige kunstwerk van Nederland. De dam is al wereldwijd beroemd en wordt jaarlijks reeds bezocht door enkele honderdduizenden bezoekers, waarvan velen uit het buitenland. Alleen zijn die bezoekers wat teleurgesteld, want wat beleef je daar feitelijk? De Dijk wordt op dit moment vernieuwd en krijgt een nieuw karakter. Daan Roosegaarde zorgt voor opvallende vormen, maar belangrijker is dat - naast veiligheid - nu meer aandacht wordt besteed aan ecologische waarden. Zo komt er bij Kornwerderzand een grote vismigratierivier, waardoor vissen in zoet en zout water kunnen zwemmen. Daarnaast wordt gewerkt aan energieopwekking en natuurontwikkeling.

 

Natuurbelevingspark toevoegen

Op initiatief van Innovatie Agro & Natuur en in samenspraak met instanties die werken aan een nieuw Beleefcentrum en de vismigratierivier is recent een plan gemaakt voor een natuurbelevingspark, waarin het Verhaal van Nederland (Waterland) wel integraal wordt verteld, in de vorm van onder meer een mini-polder, die een belevenis maakt van Lely’s project om met behulp van de Afsluitdijk nieuwe polders te bouwen; een waterspeeltuin in een miniatuur-model van de Nederlandse delta met nadruk op zijn vaarwegen, meren, waterwerken en kusten; een grote natuurattractie waar de bezoeker de effecten van eb en vloed op flora en fauna direct kan ervaren; een voettocht over wild wad. Het zou voor het Nederlands toerisme geweldig zijn als we na vijftig jaar experimenteren eindelijk dat verhaal op een boeiende manier kunnen presenteren.  

Trefwoorden: nederland, water, strijd tegen het water, belevingscentrum, afsluitdijk, duurzaam toerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/23
Kampeerauto van het jaar 2023 bekend!
Nederlandse camperaars hebben als Kampeerauto’s van het jaar 2023 gekozen voor de Tonke EQV, de Affinity Duo, de Knaus Tourer Van 500 MQ en de Frankia Neo-i. Dat zijn respectievelijk een camperbusje, een buscamper, een half integraal en een integraalcamper.
17/01/23
Exclusief voor leden
Hoe komen we tot een eerlijke prijs voor reizen
Het grote probleem voor de reisbranche is dat vliegreizen relatief goedkoop zijn. Er zit geen belasting op kerosine en de maatschappelijke schade komt niet in de ticketprijs tot uitdrukking. Kan een werkelijke prijs voor vliegen helpen? Elske Doets (Doets Reizen), Stef Driessen (ABN-AMRO), Paul Peeters (BUas), Fenny Koppen (Riksja) en Florian Reuter (Impact Institute) gingen in debat over true pricing.
22/12/22
Kennis over de fietser gekoppeld aan Leisure Leefstijlen
Dankzij bundeling en verrijking van onderzoek weten we veel over de recreatieve fietser. Om deze kennis verder uit te breiden liet het Fietsplatform De Afdeling Onderzoek beschikbare gegevens koppelen aan de Leisure Leefstijlen. Dit model deelt Nederlanders in zeven groepen (kleuren) in op basis van hun vrijetijdsmotieven en -gedrag.
22/12/22
Rotterdam The Hague Airport blijft binnen geluidsruimte
Rotterdam The Hague Airport is dit gebruiksjaar (1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022) binnen de vergunde geluidsruimte gebleven.
05/12/22
Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
02/11/22
KHN slaat handen ineen met Too Good to Go om voedselverspilling in de horeca te voorkomen
Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand acti...
28/10/22
RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren
RIU Hotels & Resorts, een hotel-brand van TUI met het hoofdkantoor in het Spaanse Mallorca, wil eind 2025 een volledig kooivrij inkoopbeleid voor alle soorten kippeneieren die door RIU hotels over de hele wereld worden gebruikt. RIU Hotels & Resorts heeft 100 accommodaties in meer dan 20 landen.