Geplaatst op: 03-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Amsterdams bestuur laat spierballen zien

Amsterdams bestuur laat spierballen zien
LMspencer / Shutterstock.com
Amsterdam opent frontaal de aanval op de groei van het toerisme. Vorige week kondigde burgemeester Van der Laan in zijn toespraak De staat van de stad aan te onderzoeken welke hotelplannen juridisch echt onvermijdelijk zijn, gisteren kondigde politiechef Aalbersberg aan agenten uit West en Zuidoost naar de binnenstad over te plaatsen om niet de grip op de stad te verliezen en vandaag deelde wethouder Ollogren doodleuk mee dat de gemeente Amsterdam de cruiseterminal uit het centrum weg wil hebben.


De tijd van rustig praten over een Stad in Balans en mooie experimenten lijkt wel voorbij. Het gemeentebestuur laat nu vooral spierballen zien en schroomt niet een bijna nieuwe cruiseterminal met een simpele pennenstreek van de kaart te vegen. Natuurlijk gaan het project Stad in Balans en de 31 experimenten door maar de recente aankondigingen geven aan dat het gemeentebestuur het gevoel heeft nu al harder te moeten ingrijpen.


Dat burgemeester Eberhard van der Laan vorige week zijn volledige toespraak De staat van de stad aan het toerisme wijdde, was al een teken aan de wand en de aankondiging van vandaag op het Havendebat van wethouder Kajsa Ollongren dat de cruiseterminal uit het centrum moet verdwijnen zijn waarschijnlijk niet de laatste draconische maatregelen die het gemeentebestuur gaat nemen.


Van der Laan vatte het mooi samen in zijn toespraak: "Wij hebben met z’n allen, in deze tijd van mondialisering, een enorm probleem…En dat is dat we in zo ongeveer de mooiste en fijnste stad van de wereld wonen. Dat is het echte probleem. In die stad komen redelijke mensen tegenover elkaar te staan. En zoals vaker dreigen de hardste schreeuwers de meeste aandacht te krijgen, met aan de ene kant de activistische bewoner die beweert dat Amsterdam allang verloren is, en alleen nog maar een pretpark is. En aan de andere kant de ondernemer die zelfs zijn moeder nog in een Mickey Mouse pak zou hijsen om er geld aan te verdienen.”


"De bewoners moeten weer op de eerste plaats komen"


Eberhard van der Laan - burgemeester Amsterdam


In de optiek van Van der Laan verandert de snelle groei van het toerisme de stad. "Het dreigt grote delen van de stad onbetaalbaar te maken, voor normale ondernemingen, maar vooral ook voor gewone bewoners en hun kinderen.” En alhoewel Amsterdam als toegangspoort voor Europa moet blijven meedraaien in de wereldtop van internationale innovatieve, creatieve en zakelijke knooppunten moeten volgens Van der Laan de bewoners weer op de eerste plaats komen.


"Straten zijn er niet om bier te drinken maar om naar je werk, school of vrienden toe te gaan. Winkels moeten er zijn, niet enkel om de vreetkick na het blowen te stillen, of de koffers te vullen met souvenirs, maar om dagelijkse inkopen te doen. En huizen zijn er niet om aan toeristen te verhuren, maar om in te wónen”, vatte Van der Laan zijn ideale blik op Amsterdam samen.


Van der Laan gaf ook al een kleine doorkijk naar de oplossingen. Nu nog proefballonnetjes maar een bestuur dat bereid is een splinternieuwe cruiseterminal van de kaart te vegen, hoeft nog korter na te denken over andere maatregelen.


  • De stad gaat samen met andere Europese steden één front vormen tegen de verhuurplatforms en ze gaan het hard spelen. Het feit dat de verlening van de deal met Airbnb over de afdracht van de toeristenbelasting maar uitblijft, spreekt boekdelen.

  • Van der Laan daagt Amsterdammers uit zelf een echt sociaal verhuurplatform te bouwen dat zelf de maximale verhuurtijd van 30 dagen in de gaten houdt, gegevens deelt en overlast bestrijdt. De eerste aanzet is daartoe al gegeven met where2bnb.com, een Amsterdams initiatief.

  • De stad gaat sterk inzetten op het spreiden van toeristen en bekijkt of de toeristenbelasting daarvoor optimaal kan worden ingezet.

  • Het college gaat bekijken hoeveel van de 100 hotelplannen echt juridisch onvermijdelijk zijn.

  • Van der Laan wil een branchering in winkelstraten en een maximum aan ijs- wafel en andere toeristenwinkels.

  • Wie met een grote groep in de stad wil verblijven moet een vergunning aanvragen zodat het aantal groepen kan worden beperkt en gespreid in tijd en plaats.


Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, drukte, negatieve effecten, bezoekstromen, amsterdam

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...
03/08/20
Horecava op de agenda
RAI heeft de Horecava voor 2021 op de agenda gezet. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn.
03/08/20
A380 weer dagelijks op Schiphol
Emirates vliegt sinds afgelopen zaterdag weer elke dag met haar A380 van Dubai naar Amsterdam. ’s ...
02/08/20
Groene Koepel maakt gratis eenpans kookboekjes
Koken op de camping Veel kampeerders op natuurkampeerterreinen en trekkershutten hebben vaak maar één gaspitje tot hun beschikking. Daarop een volledige maaltijd koken vraagt om wat creativiteit.
02/08/20
Forse toename van jonge caravan- en camperbezitters in coronatijd
Sinds de coronauitbraak hebben steeds meer jonge mensen een caravan of camper gekocht. Dat blijk uit cijfers van BOVAG en RDC. Vooral campers zijn populair.
02/08/20
Boijmans en Ahoy maken drive-thru museum
Combineer een vanwege verbouwing gesloten museum en leegstaande tentoonstellingshallen en je hebt een drive-thu museum. In Rotterdam hebben museum Boijmans van Beuningen en Ahoy dat gerealiseerd.
02/08/20
Rake klappen voor KLM
KLM heeft het eerste halfjaar van 2020 een operationeel verlies geleden van 768 miljoen euro. De omzet werd bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro. KLM verwacht dat herstel van de vraag nog jaren gaat duren. Als gevolg daarvan moet KLM ondanks de steunmaatregelen het personeelsbestand met 4.000 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte) inkrimpen.
31/07/20
Luchtvaart in juni: minder dan een tiende van het aantal passagiers
In juni 2020 reisden ruim een half miljoen reizigers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dit is 93 procent minder dan de 7,5 miljoen passagiers in juni 2019.