Geplaatst op: 04-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
Jos Vranken, NBTC Holland Marketing

In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. Deze keer Jos Vranken over de groei van het toerisme naar Nederland en de consequenties.

In 2015 bezochten 14,9 miljoen internationale toeristen ons land. Dat is een stijging van zeven procent vergeleken met 2014. Voor 2016 verwachten we een verdere bezoekersstijging van zo’n drie procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 15,3 miljoen internationale bezoekers. Met die bijna 15 miljoen bezoekers in 2015 stijgt het inkomend toerisme voor het zesde jaar op rij bovengemiddeld en winnen we marktaandeel ten opzichte van onze Noordwest-Europese concurrenten.


Als we de ontwikkeling van het internationaal bezoek aan Nederland en Amsterdam tegen elkaar afzetten zien we overigens dat Nederland vanaf 2014 iets uitloopt op Amsterdam. Dat valt vooral te verklaren door de bovengemiddelde groei van gasten uit de volumineuze herkomstmarkten Duitsland en België, die relatief vaker buiten dan binnen onze hoofdstad verblijven.


Tegelijkertijd zien we dat de bezettingsgraad van hotels in Amsterdam historisch gezien weer relatief hoog is. Dat beperkt in potentie de ruimte om substantieel verder te groeien en zorgt voor stijgende kamerprijzen.


In het belang van onze economie ben ik uiterst tevreden over de huidige ontwikkelingen en het perspectief. Inkomend toerisme is – ondanks de huidige volatiliteit en onzekerheden – een stevige groeimarkt. Aan de andere kant wordt het op sommige momenten op bepaalde plekken te druk. Vandaar dat onze strategie voor de komende jaren (‘Holland2020’) is gericht op het richting geven aan de groei, in nauwe samenwerking met partners. Een van de speerpunten is de stimulering van regionale spreiding ter versterking van de regionale economie (‘HollandCity’).


Spreiding vereist ons inziens een nationale aanpak, raakt de hele customer journey en vergt tijd. Spreiding louter binnen gemeentegrenzen betekent feitelijk slechts een tijdelijke en beperkte verplaatsing. We zijn een klein land, maar zullen internationaal groter moeten denken. Daarnaast zouden meerdere instrumenten integraal en structureel moeten worden toegepast, zoals visitor management (denk bijvoorbeeld aan de toepassing van nudging), actieve cross selling (denk bijvoorbeeld aan het initiatief ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’) gecombineerd met de ontwikkeling van en investering in nieuwe bestemmingen in ons land. Dat laatste beogen wij via de deelstrategie ‘HollandCity’.


We zullen vandaag de interventies moeten plegen om over een aantal jaren de vruchten te kunnen plukken. De strategie tot spreiden is geen quick win, maar vraagt durf, tijd en doorzettingsvermogen. Wij gaan die uitdaging graag met de sector aan, gedreven door urgentie en bovenal de unieke kansen die het mondiale toerisme ons land en onze bevolking biedt.

Jos Vranken

Algemeen directeur NBTC Holland Marketing


Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2016

Trefwoorden: toerisme. economie, spreiding, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/08/19
Vliegende mascotte Taiwan Tourism zweeft boven Overijssel
Om de veelzijdigheid van Taiwan te delen en bekendheid in alle windrichtingen te vergroten toert Ta...
13/08/19
Exclusief voor leden
Routeapp Landschap Overijssel 17.500 keer per maand gedownload
Om wandelaars en fietsers te inspireren om er vaker op uit te gaan en meer te ontdekken in het land...
09/08/19
Beleefweek koppelt Limburgse natuur aan streekproducten
De Beleefweek Limburg 2019 laat het Limburgse landschap beleven en streekproducten komen ruim aan b...
07/08/19
Mooie stations bij bekende toeristische steden (+ video)
Met een overtuigende meerderheid hebben treinreizigers en bezoekers 'Hoofdstation' Groningen verkoz...
06/08/19
Exclusief voor leden
Campagne Lekker Fietsen 2019 sterk online en in print
In de maand mei hield Visit Veluwe de campagne Lekker Fietsen. De campagne kreeg veel aandacht onli...
05/08/19
Exclusief voor leden
Varend Corso vaart in 2020 mogelijk door tot Den Haag
Dit jaar keken volgens de opgave van de organisatie van Varend Corso Westland rond de 550.000 mensen...
24/07/19
Exclusief voor leden
Roompot stopt sponsoring wielerploeg
Na vijf jaar stopt Roompot met het investeren in een wielerploeg. Dat betekent dat de huidige ploeg...
24/07/19
Creatieve producten voor touringcars door studenten
De opleiding toerisme en recreatiemanagement van Hogeschool VIVES campus Brugge en opleiding Thomas...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk