Geplaatst op: 19-04-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Alle Vlaamse logiesverstrekkers moeten zich laten registreren

Alle Vlaamse logiesverstrekkers moeten zich laten registreren
Iedereen die in Vlaanderen tegen betaling logies verstrekt, moet zich bij Toerisme Vlaanderen registreren. Voor elk logies gelden dezelfde basisnormen in verband met (brand)veiligheid, verzekering en hygiëne, aangevuld met meer specifieke uitbatingsnormen per type logies. Dat is in essentie het nieuwe Vlaamse logiesdecreet dat vanaf april 2017 van kracht is.


Daarmee gaan onze Vlaamse buren een stuk verder dan Nederland maar zorgt de regelgeving in Vlaanderen wel voor een gelijk speelveld en een betere veiligheid voor de gasten. Aan de registratie bij Toerisme Vlaanderen zijn geen kosten verbonden. Logiesverstrekkers die zich niet aan de regels houden riskeren een boete en bij onveilige situaties mag Toerisme Vlaanderen de accommodatie direct sluiten.


Zeven basisvoorwaarden

"Elk toeristisch logies waar je mensen tegen betaling te slapen legt, moet voldoen aan dezelfde zeven basisnormen inzake brandveiligheid en kwaliteit. Het maakt niet uit of het om een professionele uitbating of bijverdienste gaat en of het logies rechtstreeks wordt aangeboden of via tussenpersonen of een internetplatform”, legt Toerisme Vlaanderen uit.


De zeven basisvoorwaarden:

  1. Er is een brandveiligheidsattest dat bewijst dat het logies voldoet aan specifieke brandveiligheidsnormen.
  2. Het logies is voldoende proper en onderhouden.
  3. Er is een verzekering voor brand en burgerlijke aansprakelijkheid voor het logies én de uitbating.
  4. De uitbater of de persoon die de dagelijkse leiding heeft, is niet veroordeeld voor misdrijven.
  5. Het logies wordt minstens voor één overnachting aangeboden (dus niet per uur).
  6. De uitbater heeft een eigendomsbewijs, of een huurovereenkomst die toelaat het logies uit te baten.
  7. De informatie over het logies is waarheidsgetrouw.

Controle op brandveiligheid

Voor alle kamergebonden logies tot en met 5 kamers én voor maximaal 12 personen moet een private keuringsinstantie de brandveiligheid laten controleren. Alle andere logiesverstrekkers moeten bij de lokale overheid een brandveiligheidsattest aanvragen.


Kamergebonden en terreingebonden logies

Het logiesdecreet verdeelt het logiesaanbod in twee categorieën: kamergebonden logies en terreingebonden logies. Het logiesdecreet geldt niet voor jeugdverblijven, bivakplaatsen, festivalcampings, gratis logies, verhuur uitsluitend in besloten kring (familie en vrienden), paalkamperen, etc.



Aanvullende eisen per categorie

Logiesverstrekkers die een beschermde benaming willen gebruiken moeten aan aanvullende eisen voldoen. Vlaanderen kent zeven beschermde benamingen: hotel, B&B, vakantiewoning, hostel, camping, vakantiepark en camperterrein. Per beschermde benaming is een (vrijwillige) erkenning mogelijk maar ook voor onbeschermde benamingen is een erkenning mogelijk. Voor de erkenning komt een logiesadviseur van Toerisme Vlaanderen langs voor een plaatsbezoek en adviserend gesprek.


Comfortklasse

Erkende hotels, B&B's, vakantiewoningen, campings en vakantieparken kunnen een comfortclassificatie (sterren) krijgen. Voldoen ze aan de bijkomende uitbatingsvoorwaarden van een specifieke benaming, dan krijgen ze sowieso één ster. Voor de volgende sterren zijn er dan bijkomende comfortvereisten. Voor logies zonder beschermde benaming en voor hostels en camperterreinen is er dus geen comfortclassificatie. Een uitbater kan zijn ook logies met meer dan één benaming kan laten erkennen als het voldoet aan de overeenkomstige normen.

Link: http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/assets/logiesdecreet/Logiesdecreet_BrochureLB_web02.pdf
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, b&b, camper

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...