Geplaatst op: 24-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd
Gisteren heeft Kees van Wijk, voorzitter van Gastvrij Nederland, uit handen van Hein van Oorschot, voorzitter van het college van bestuur van NHTV en voorzitter van CELTH, de Trendvisie 2017-2020 in ontvangst genomen. De overhandiging vond plaats bij de opening van het TRENDCONGRES Toerisme en Vrije tijd bij NHTV in Breda.


In deze visie schetsen CELTH en NRIT Media scenario's voor toerisme, recreatie en vrije tijd voor de komende drie jaar. Deze scenario's zijn in drie Trendpanels samen met de sector ontwikkeld. De Trendvisie wordt een integraal onderdeel van het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat dit najaar verschijnt. Door de toevoeging van een visie op de toekomst verwachten de samenstellers het rapport nog meer waarde voor de sector te kunnen geven.


Hein van Oorschot: Hulpmiddel voor het maken van strategische keuzes

"CELTH wil de branche op een strategisch niveau helpen om verder te komen in de ontwikkeling”, zei Hein van Oorschot bij de presentatie. "De ontwikkelingen brengen ons enerzijds in verwarring maar dwingen ons ook om innovatiever te zijn. Het hier gepresenteerde Trilemmamodel helpt ondernemers bij het maken van de juiste strategische keuze.”


Op weg naar een toekomstbestendige sector

In de Trendvisie worden bouwstenen aangedragen hoe de sector in deze onstuimige tijd met een groeiende onzekerheid veerkrachtiger en toekomstbestendiger kan worden.



Bij het maken van scenario’s is gebruik gemaakt van een trilemma driehoek waarin de interactie tussen drie drijvende krachten in de bedrijfsomgeving met elkaar in verband wordt gebracht. Dit model past goed bij de complexiteit waarbinnen de gastvrijheidsindustrie opereert. De drie meest bepalende krachten voor de branche:

  1. De ongrijpbare consument;
  2. De instabiele samenleving;
  3. De veranderingen in ICT en communicatie.

Elk van de die genoemde krachten wijst naar een ander doel. Deze doelen hoeven niet per sé met elkaar in lijn of synergetisch te zijn. Ze kunnen ook tegen elkaar inwerken. De kracht van de ongrijpbare consument vraagt inzicht in de klant. De instabiele samenleving om zekerheid en veiligheid bieden. En snelle veranderingen in informatietechnologie vraagt om effectief, veilig en klantvriendelijk gebruik van nieuwe technologie.


Drie scenario's

Langs de drie zijden van de driehoek staan scenario’s waarin steeds twee van de drie krachten (met het bijbehorende doel) domineren. De drie scenario's zijn:

  1. De digitale disruptie;
  2. De voorzichtige consument;
  3. Virtuele kwetsbaarheid.

Kees van Wijk: Pleidooi voor meer wetenschappelijk onderzoek

Kees van Wijk was erg te spreken over de wijze waarop CELTH als kenniscentrum van de sector acteert: "Met deze modellen proberen jullie een antwoord te geven op de vragen die leven in de sector door die van handen en voeten te voorzien. Dat lijkt mij een buitengewoon goede zaak.” Van Wijk vond verder dat de branche wetenschappelijk onderzoek veel meer moet stimuleren om zo beter onderbouwde keuzes te maken.


Trendvisie in Trendrapport 2017

Op het congres vond een afsluitende workshop met de sector plaats waar de implicaties van de scenario's voor de branche nader werden uitgewerkt. Het is de ambitie om jaarlijks met vertegenwoordigers van de toeristische sector en belanghebbende partijen in gesprek te gaan, met als doel de gesignaleerde trends en ontwikkelingen te interpreteren, dit te vertalen in scenario’s voor de daaropvolgende drie jaar, de bijbehorende gevolgen voor de sector in kaart te brengen. Elk jaar wordt dan de geactualiseerde Trendvisie in het Trendrapport gepresenteerd.

Trefwoorden: trends, toerisme, visie, scenario

CELTH



||| Nieuws |||

15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
12/12/25
KLM wil dat vliegbelasting wordt geïnvesteerd in SAF
KLM steunt de oproep van het vandaag verschenen Wennink-rapport dat gericht is op het sterker maken van de Nederlandse economie in de komende tien jaar, ‘De route naar toekomstige welvaart’ dat de overheid investeert in een nationaal SAF-fonds. KLM ziet het als kans om meer duurzaam vliegen mogelijk te maken. Het vraagt zelfs om de opbrengsten van de vliegbelasting te investeren in SAF.
12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...