Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Explosieve groei van escape rooms

Explosieve groei van escape rooms

Nederland telt steeds meer zogenaamde ‘escape rooms’ en daarmee de nieuwste hype in leisure-land. In 2013 kwamen de eerste escape rooms naar Nederland. Eind 2015 waren er inmiddels 133 locaties en dit aantal groeit nog steeds. Van Spronsen & Partners horeca - advies onderzocht dit nieuwe segment. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Escape Rooms Nederland. Wij schreven al eerder over escape rooms op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.


Het concept van een escape room is eenvoudig; je sluit een groep mensen op in een kamer waaruit ze moeten ontsnappen door samen te werken aan het oplossen van raadsels en puzzels. De ‘escape room’ richt zich op de interessante doelgroep van particuliere en zakelijke gebruikers tussen de 25 en 45 jaar. De verwachting is dat de vraag de komende jaren nog fors zal toenemen aangezien de meeste consumenten het concept nog moeten leren kennen en wel eens iets nieuws willen proberen. Het is echter niet voor iedereen geschikt en kan als niche-voorziening worden gezien.


Veel gespecialiseerde aanbieders

Eind 2015 waren er 133 locaties in Nederland met ruim 238 kamers. Circa 25% daarvan is gevestigd bij bestaande leisure-aanbieders, 75% zijn gespecialiseerde aanbieders. Hoe spannender de locatie, hoe beter. De bedrijven zijn gevestigd in oude forten, industriepanden en andere excentrieke locaties. Een escape room vraagt relatief beperkte investeringen en vormt daarnaast een welkome aanvulling voor bestaande horeca- en leisure-aanbieders zoals pretparken, zalencentra, vakantieparken, family entertainment centers, kartbanen en indoor speeltuinen. Valkuilen bij de opzet van een escape room zijn de inrichting die de spelers onvoldoende in het verhaal meeneemt, te makkelijke of te moeilijke escape rooms en te weinig vernieuwing waardoor herhaalbezoekers worden teleurgesteld. 43% van de aanbieders heeft een bar of lounge waar de spelers terecht kunnen voor drankjes of een kleine snack, 31% biedt een volwaardige horecavoorziening met dranken en maaltijden en 26% heeft geen vorm van horeca.


Prijzen en aanbod

De toegangsprijs bedraagt gemiddeld € 19,07 (weekendprijs). De meeste escape rooms vinden we in Noord-Brabant (63), gevolgd door Noord-Holland (41) en Limburg (31). Binnen de G4 kent Amsterdam het grootste aanbod. Rotterdam is de duurste
stad met gemiddeld € 21,40 p.p.Opvallend is het grote aanbod in de grote Brabantse steden. Zo heeft Eindhoven (16 kamers) en is het aanbod hier dus groter dan in Rotterdam en Den Haag. Eindhoven is relatief goedkoop met gemiddeld € 18,57.



Grote vraag van nieuwe gebruikers verwacht

De escape room bevindt zich nog in de ‘Early-adaptors’ fase. Dit betekent dat de eerstkomende jaren een grote vraag vanuit nieuwe gebruikers zal ontstaan. De massa zal de faciliteit echter maar voor een beperkt deel gaan gebruiken en het wellicht na één kennismaking voor gezien houden. Simpelweg niet iedereen is gecharmeerd van het spelelement en de setting. De escape room richt zich uiteindelijk op een niche markt van spel-liefhebbers zodat de sterke vraag in de beginperiode na een aantal jaren weer wat afzwakt.


Sterke groeiverwachting komende jaren

De ontwikkeling van het aanbod van escape rooms staat nog aan het begin van de product life cycle (PLC). De verwachting is dat het aanbod de komende 3 tot 5 jaar fors zal toenemen tot circa 400 bedrijven in 2020. Naast de groei van aanbieders op unieke locaties, zal een groot aanbod ontstaan bij bestaande leisure en horeca-aanbieders (als nevenactiviteit). De lage investeringsdrempel (beperkte oppervlakte en lage investeringen) en hoge mate van gevraagde creativiteit van ontwikkelaars en gebruikers is een aanjager voor verdere groei. Het vormt een prettige tegenhanger voor online ontwikkelingen (social media), game-verslaving en alsmaar groter groeiende attracties en omvangrijke ‘leisure-experiences’.


Link: http://www.spronsen.com/downloads/Escaperooms%20in%20beeld%202016.pdf
Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, escape rooms

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...