Geplaatst op: 16-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Vacanceselect heeft onderzoek gedaan naar Nederlanders die vakantie op de camping vieren. Hoe oriënteren mensen zich voor een campingvakantie? Wie besluit er uiteindelijk welke camping geboekt wordt en wat doen Nederlanders op een campingvakantie? Voor het Nationale Campingonderzoek 2014 heeft Vacanceselect 511 campinggasten gevraagd naar hun vakantiegewoontes.


Populairste vakantiebestemmingen

De meeste campinggasten (68%) hebben aangegeven dat ze het liefst vakantie vieren in Frankrijk. Ook de campings in Italië (34%) en Spanje (30%) zijn populaire vakantiebestemmingen bij de Nederlanders.


Figuur 1: Populairste bestemmingen Nederlandse kampeerders


Naar de camping voor de kinderen

De belangrijkste reden om voor de camping te kiezen, is dat respondenten het leuk vinden voor de kinderen (68%). Ook de kosten (47%) en de gezelligheid (46%) zijn voor veel mensen een goede reden om de vakantie op de camping te vieren. Daarnaast vinden mensen het fijn om buiten in de natuur te zijn (42%) en om te genieten van de vrijheid (48%). Opvallend is dat mensen die op vakantie gaan, Frankrijk bestempelen als de ideale bestemming vanwege de afwisselende en mooie natuur. Nederlanders die in Spanje vakantievieren doen dit eerder uit gewoonte.


Bijna iedereen boekt de camping online

Meer dan 90% oriënteert zich voor de campingvakantie via het internet. Dit was gezien de huidige markt wel te verwachten. Toch is de mening van vrienden en familie nog steeds belangrijk in deze tijd (36%). Ook laten mensen zich nog inspireren door reisgidsen (27%).


Zoeken naar een camping is leuk!

Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%) vindt het lastig om camping te kiezen door het grote aanbod. Gelukkig vindt bijna 90% het zoeken naar een vakantie wel een leuke bezigheid. Opvallend is dat 63% van de respondenten graag contact zou willen hebben met iemand die op locatie is geweest.


Figuur 2: Mening over boekingsproces


Verleiding door kortingen en aanbiedingen

Van de campinggasten zegt 63% zich te laten verleiden door aanbiedingen en kortingen. De locatie is voor 30% van de campinggasten doorslaggevend voor de vakantiekeuze. Bijna 25% vindt de aanwezigheid van voorzieningen en faciliteiten belangrijk en ongeveer 21% laat zich leiden door de prijs bij de keuze voor een camping. De meeste mensen maken de keuze voor een vakantie samen met hun partner (72%). Toch kiezen vrouwen vaker alleen voor een camping (57%), dan dat mannen dit doen (43%).


Figuur 3: Belangrijkste keuzecriteria bij het boeken van een kampeervakantie


Sanitair het allerbelangrijkst op de camping

Voor de meeste respondenten zijn goede sanitaire voorzieningen (62%) de belangrijkste voorwaarde voor het verblijf op een camping. Ook de afstand tot faciliteiten die voorzien in de dagelijkse behoeftes zoals de supermarkt en bakker zijn een pre (45%). Daarnaast zijn voldoende leefruimte (44%), rust en privacy (43%), activiteiten in de buurt (42%) en een camping aan het water (35%) ook belangrijk. Opvallend is dat er aan Wifi minder waarde wordt gehecht bij de keuze voor een camping (21%).


Internetverbinding belangrijk

Toch vindt 65% van de respondenten het belangrijk dat er een internetverbinding aanwezig is op de camping. De meeste respondenten nemen de tablet (55%), laptop (37%) en telefoon (89%) ook mee op vakantie. Toch zegt 63% zijn mobiele telefoon minder te gebruiken op vakantie.


Figuur 4: Belangrijkste voorzieningen op de camping


Lekker lezen en de omgeving verkennen

De meeste respondenten gaan het liefst de omgeving verkennen op vakantie (65%). Andere populaire activiteiten zijn een boek lezen (48%), zonnen (47%) en uit eten gaan. Vrouwen lezen liever een boek als ze op vakantie zijn (55%) dan mannen (39%). Mannen (45%) gaan weer liever uit eten dan vrouwen (32%).


Meer dan drie kwart ergert zich wel eens op de camping

77% van de respondenten ergert zich wel eens aan anderen campinggasten op vakantie. Vrouwen ergeren zich vaker aan anderen dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten hebben liever geen Nederlandse buren (58%) op vakantie. Al vindt 35% het geen probleem als de buren Nederlands zijn.


Vakantie wordt niet gedeeld via social media

Opvallend is dat veel van de respondenten (69%) hebben aangegeven hun vakantie activiteiten niet te delen via social media.


Kinderen zien genieten het mooiste vakantiemoment

Veel respondenten hebben mooie vakantiemomenten ingevuld, zoals samen een eerste reis maken of een reis naar een speciale plek. De meesten noemden het zien van genietende kinderen als mooiste vakantiemoment (16%). Bijna 2% heeft zijn partner ten huwelijk gevraagd op vakantie.


Foto’s bekijken voor vakantieherinneringen

De meeste mensen bekijken foto’s (75%) en praten over de vakantie (69%) om het vakantie gevoel thuis te behouden.


Vakantie krijgt gemiddeld een acht

De meeste mensen geven hun vakantie een 8 (45%). Meer dan 73% houdt nog een paar extra dagen vrij na terugkomst van vakantie.


Souvenirs en vriendschappen als aandenken

Souvenirs (52%) worden het meeste meegenomen als aandenken aan de vakantie. Ook nemen de respondenten eten (22%) en drinken (26%) mee. Maarliefst 37% houdt vriendschappen over aan de vakantie.


Nog meer weten over de Nederlander op kampeervakantie? Lees dan hier het complete onderzoek.

Link: http://www.vacanceselect.nl/campingonderzoek-2014/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, consumentengedrag

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...