Geplaatst op: 25-03-2014
Auteur: Marc Gerlings

2013 uitstekend voor strandpaviljoens

2013 uitstekend voor strandpaviljoens

2013 werd een goed jaar voor de strandhoreca. De bestedingen zitten nog niet op het topniveau van vier jaar geleden.

‘Onze voorspelling uit 2011 dat het aantal strandpaviljoens in 2015 boven de 400 uitkomt, lijkt hiermee uit te komen.’ Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.


Strandhoreca hardste stijger in de sector

Over de afgelopen vijf jaar (2009-2013) is het aantal strandpaviljoens met ruim 7% toegenomen, wat met name komt door de sterke stijging van 2013 ten opzichte van 2012. Strandpaviljoens vallen onder de drankensector, waar het aanbod in vijf jaar juist met 2,4% daalde. In de drankensector steeg alleen het aanbod van zalen/partycentra harder (+9%). Het totale horeca-aanbod steeg in deze periode met 5,3%.


Aanbod Zuid-Holland blijft groeien

De stijging in 2013 ten opzichte van 2012 wordt met name veroorzaakt door een forse groei van het aanbod in Zeeland (+12%), Noord-Holland (+6%) en Flevoland (+50%).

Over de periode van 2009-2013 is te zien dat met name in Zuid-Holland het aanbod, absoluut gezien, sterk is toegenomen (+12 paviljoens). Ruim 70% van het aanbod in Nederland is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland.

In de niet-kustprovincies is een positieve ontwikkeling te zien van strandpaviljoens aan recreatiemeren en stadsstranden.


Aanbod Top 10 strandgemeenten blijft groeien

In 2013 is bijna 60% van de strandpaviljoens gevestigd in tien strandgemeenten. Het aanbod nam hier over de periode 2009-2013 toe met ruim 13% tot 235 paviljoens. De groei in 2013 ten opzichte van 2012 (+4%) blijft iets achter bij de totale groei van het aanbod, wat mogelijk verklaard kan worden doordat in een aantal gemeenten het maximale aantal strandvergunningen reeds is uitgegeven. In 2013 nam met name het aantal paviljoens in Zandvoort, Veere en Bergen sterk toe. Opvallend is dat alleen in Rotterdam (Hoek van Holland), na een sterke groei de afgelopen vijf jaar, het aanbod in 2013 voor het eerst licht is afgenomen.


Schaalvergroting stagneert

De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde verkoopoppervlakte van strandpaviljoens fors gestegen. De totale verkoopoppervlakte van de Nederlandse strandpaviljoens steeg met 17%, van ruim 54.000m² in 2009 naar bijna 64.000m² in 2013. De gemiddelde oppervlakte (exclusief terras) per bedrijf nam toe van 147m² tot 161m² in 2013 (+10%). Echter, voor het eerst nam de gemiddelde oppervlakte per bedrijf in 2013 niet verder toe.


Strand Nederland geeft wel aan dat er in 2014 bovengemiddeld geïnvesteerd wordt. Dit geldt zowel voor verbouwingen en nieuwbouw (bijvoorbeeld bij jaarrondexploitaties) als interieuraanpassing/ vernieuwing.


Verlate zomer

Het jaar 2013 heeft meer zonuren en een iets hogere temperatuur dan 2012. Opvallend is dat het mooie weer in 2013 relatief laat op gang kwam. De maanden maart, april en mei waren kouder en telden minder zonuren. De koude start van de lente werd daarentegen gecompenseerd door de relatief hoge temperaturen met name in juli en oktober. Daarbij zorgde de relatief hoge temperatuur in de maand oktober ervoor dat er tot laat in het jaar strandbezoek kon plaatsvinden.

Bestedingen onder topniveau
De gemiddelde besteding in 2013 (€ 9,30) liet een stijging zien van 6% ten opzichte van 2012, wat met name komt door een relatief hoge besteding in het vierde kwartaal in 2013. De besteding ligt echter nog ver onder het niveau van de periode 2009-2011 (gemiddeld € 10,20).


Hieruit is duidelijk te zien dat de consument de hand nog op de knip houdt en dat de paviljoens het met name moeten hebben van volume. Dit is terug te zien in het aantal vakanties aan de Noordzeebadplaatsen, die sinds 2010 (bijna 2,1 miljoen) fors is gestegen naar bijna 2,3 miljoen in 2013.
Trefwoorden: Strandhoreca, kust, Noordzeebadplaatsen, Van Spronsen,

CELTH



||| Nieuws |||

11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...