Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nieuwe verdienmodellen jachthavens noodzakelijk

Nieuwe verdienmodellen jachthavens noodzakelijk

Jachthavens en watersportcentra moeten investeren in nieuwe innovatieve concepten. De groei van pleziervaartuigen stagneert en de vraag naar ligplaatsen dus ook. Nieuwe verdienmodellen zijn noodzakelijk. Bootbezit stabiliseert zich, maar waterrecreatie blijft kansrijk. Dit waren in een notendop de belangrijkste bevindingen van het jaarlijkse HISWA Jachthavensymposium in Amsterdam.


Watersport-vitaliteitsindex
Ruim 100 ondernemers en experts uit de jachthavensector discussieerden tijdens het symposium over de toekomst van de sector. Kees van der Most, directeur NBTC-NIPO, gaf alvast een korte inzage in Het Nationale Waterrecreatieonderzoek dat binnenkort wordt afgerond. Ruim 2.500 respondenten geven daarin inzicht in hun persoonlijke situatie, watersportactiviteiten, bezit en aankoopplannen. Van der Most ontwikkelde ook een watersport-vitaliteitsindex. Kitesurfplanken, sloepen en open zeilboten zijn volgens de respondenten de komende jaren de meest vitale groeiers. Van de bootbezitters geeft 30 procent aan het verhuren van de eigen boot aantrekkelijk te vinden.


Mening peilen innovatieve concepten
In hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen peilden een aantal ondernemers tijdens het symposium de mening over hun innovatieve concepten. Het verlengen van het verblijf op een boot door het concept 'houseboats' vindt ruim 35 procent van de bedrijven een interessante vorm voor nieuwe doelgroepen. Het aanbieden door de haven van verhuurbemiddeling van boten van ligplaatshouders wordt door iets meer dan 20 procent interessant gevonden. De havens zijn ervan overtuigd dat consumenten meer flexibiliteit van de ligplaatshuur wensen. Ook meer service bieden op de steigers, zoals kluisverhuur, een rek voor berging van kano’s onder de steiger en een steigerterras, biedt kansen.


Gemiddeld 5 sloopboten per jachthaven
Ongeveer de helft van de havens gaf aan dat zij beschikken over enkele sloopboten die niet meer worden gebruikt en waarvan de eigenaar lastig te traceren is. Gemiddeld wordt 2,6 procent van de vloot gezien als een sloopboot. Landelijk komt dat neer op ongeveer 5.500 verwaarloosde boten in jachthavens, in het water en op de wal. Gemiddeld zijn dat er 5 per jachthaven in Nederland.


Meer focus op actieve watersporters
De jachthavenondernemers waren in het algemeen positief gestemd over de toekomst en zien veel kansen om waterrecreatie te stimuleren. Zoals meer samenwerken met de jachtbouw en watersportdetailhandel en meer focus op de groeiende groep actieve watersporters (zoals windsurfers, kitesurfers en roeiers).

Trefwoorden: jachthavens, watersport, HISWA, onderzoek, verdienmodellen, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...