Geplaatst op: 06-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit
Foto: Ad Walrave

Bezoekers aan Sail de Ruyter in Vlissingen hebben zes miljoen euro uitgegeven. Zij waardeerden het programma gemiddeld met een 8,2. De helft van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter woont buiten de provincie Zeeland, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland.


Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Scoop in opdracht van de Provincie Zeeland naar het effect van Sail de Ruyter op de Zeeuwse economie. Sail de Ruyter vond plaats van donderdag 22 augustus tot en met zondag 25 augustus 2013 in Vlissingen.


Provinciale subsidie

De provincie Zeeland ondersteunt een aantal grote Zeeuwse festivals en evenementen op het gebied van cultuur, toerisme en sport, die een grote promotionele, economische en toeristische aantrekkingskracht hebben op Zeeland. Eén daarvan is Sail de Ruyter dat een provinciale subsidie ontving van 250.000 euro.


Veertig procent bezocht evenement meerdere dagen

De Sailbezoekers waardeerden het programma met een 8,2, de locaties met een 8,3 en de sfeer met een 8,5. Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter buiten de provincie Zeeland woont, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland. Verder blijkt dat 40 procent van alle bezoekers twee of meer dagen aanwezig was bij het evenement.


Horeca profiteert het meest

De gemiddelde bezoeker heeft 19,83 euro besteed tijdens het evenement, goed voor 6 miljoen euro in totaal. Maar liefst 54 procent van de bestedingen deden de bezoekers bij de lokale horeca, maar ook de winkeliers (10 procent) en de hotelbranche en aanbieders van overnachtingen hebben profijt gehad van het evenement (15 procent). Daarbij komt ook nog een organisatiebudget van een kleine miljoen euro. De organisatie schat dat circa 90% van alle uitgaven zijn gedaan in de Zeeuwse economie.


Hoge mediawaarde

Ook de mediawaarde van het evenement is hoog, dat wil zeggen dat er veel gratis publiciteit geweest is die aangeeft wat de mediawaarde is als je die als advertentieruimte had ingekocht. Dit bedrag is naar schatting ten minste 600.000 euro.


Online onderzoek

Het onderzoek is grotendeels door Scoop uitgevoerd met behulp van een vragenlijst op internet en richtte zich op twee bezoekersgroepen: alle bezoekers van het evenement en daarbinnen specifiek op bezoekers die tickets hadden gekocht om mee te kunnen varen op één van de tallships. In totaal hebben 660 mensen de vragenlijst ingevuld, waarvan 208 uit de categorie die hebben gevaren op een tallship. Daarmee is de enquête representatief voor alle bezoekers

Trefwoorden: maritieme evenementen, zeeland, vlissingen, bezoekersonderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...