Kopenhagen biedt DestinationPay-model aan voor destinaties wereldwijd
Nudging programma Kopenhagen gaat internationaal

Kopenhagen vergroot het model - dat al twee jaar wordt getest - om toeristen te belonen voor goed gedrag. Kopenhagen introduceert vandaag DestinationPay, een nieuw wereldwijd toerismemodel dat steden helpt toeristen te belonen voor positieve acties. Het idee bouwt voort op het succesvolle CopenPay-initiatief, dat sinds de lancering in 2024 veel internationale aandacht trok.
Tijdens het European Tourism Forum in Kopenhagen is DestinationPay officieel gepresenteerd voor destinaties wereldwijd om mee te doen. Dit wereldwijde toerismemodel bouwt voort op het CopenPay-initiatief, dat bezoekers laat betalen via eenvoudige positieve acties - van afval opruimen uit de grachten tot op de fiets naar musea komen - en daar culturele beloningen voor terugkrijgen zoals gratis tours en gemeenschappelijke maaltijden.
Wonderful Copenhagen, het officiële toerismebureau van Kopenhagen en drijvende kracht achter CopenPay, biedt met dit nieuwe model een raamwerk met tools dat steden en regio’s helpt toeristen te belonen én tegelijkertijd de lokale gemeenschappen laat profiteren van de positieve acties.
"Wij zien hoe veel van onze bezoekers op zoek zijn naar betekenisvolle ervaringen. Toeristen willen niet alleen een stad zien, ze willen er onderdeel van zijn. CopenPay gaf hen die mogelijkheid. DestinationPay is hoe we deze mindset wereldwijd opschalen,” zegt Søren Tegen Petersen, CEO van Wonderful Copenhagen.
Beweging met impact
Met de lancering van DestinationPay roept Wonderful Copenhagen steden wereldwijd op om zich bij deze beweging aan te sluiten. De ambitie is eenvoudig, als elke stad of regio zelfs maar een fractie van haar bezoekers beloont voor goed gedrag, kan de gezamenlijke impact waardevolle verandering creëren en bijdragen aan een betere wereldwijde toeristische ervaring.
In februari 2026 zal DestinationPay een gratis webinar organiseren waarin Wonderful Copenhagen inzichten en ervaringen van de afgelopen twee jaar zal delen. Deelnemers krijgen toegang tot kennis, data en tools die in deze periode zijn ontwikkeld, evenals een playbook om hun eigen CopenPay-initiatief te ontwerpen en te implementeren.
Van lokaal initiatief naar wereldwijd model
Naar verwachting zal het mondiale toerisme in 2030 oplopen tot 1,8 miljard aankomsten. De behoefte aan een nieuwe aanpak is hiermee urgent. Na de lancering van CopenPay namen meer dan 100 bestemmingen contact op met Wonderful Copenhagen om van het initiatief te leren. DestinationPay is het antwoord op die behoefte naar kennisdeling en biedt een direct inzetbaar model via een open platform.
"Wij vinden CopenPay te belangrijk om voor onszelf te houden,” zegt Petersen. "Veel bestemmingen overwegen het al te implementeren en Berlijn was de eerste die een eigen DestinationPay creëerde met BerlinPay. We staan niet alleen toe dat anderen het model gebruiken, we moedigen het actief aan, en daarbij delen wij al onze inzichten en zelfs de uitdagingen die we onderweg zijn tegengekomen.”
Bekijk de presentatie
Nieuwe toeristische economie
DestinationPay markeert een verschuiving van een consumptiegerichte reiseconomie naar wat Wonderful Copenhagen een nieuwe ervaringseconomie noemt, waarin de waarde van een reis niet alleen wordt gemeten in bestedingen, maar in bijdragen.
Apostolos Tzitzikostas, EU-commissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme: "Wij steunden CopenPay vanaf het begin, omdat het past bij de visie achter onze Transition Pathway for Tourism, waarin innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Ik ben verheugd dat Kopenhagen deze aanpak nu wereldwijd uitdraagt met DestinationPay, een oplossing die vele bestemmingen kan inspireren.”
Meer informatie via www.destinationpay.com
10 feiten over CopenPay:
- CopenPay is een nudging-programma dat toeristen beloont voor goede daden
- 30.000+ deelnemende "voluntourists” sinds de lancering
- 100+ bestemmingen wereldwijd hebben al interesse getoond
- 100+ lokale partners, waaronder hotels, musea, restaurants en attracties
- Fietsverhuur steeg met 59% tijdens het initiatief
- 7 op de 10 deelnemers gaven aan hun gedrag thuis te hebben aangepast
- 98% zou CopenPay aanbevelen aan anderen
- Doel van CopenPay: reizigers bewust maken van de keuzes die ze maken tijdens het reizen
- 7 op de 10 reizigers willen plekken beter achterlaten dan dat ze deze aantroffen (volgens een onderzoek van Booking.com)
- Eerste editie gelanceerd in de zomer van 2024 als pilot; opgeschaald in de zomer van 2025





























































