Geplaatst op: 18-11-2025
Auteur: Marc Gerlings

Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro

Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Foto van links naar rechts: Cor Jansen, Dennis de Vries en Olav Rosenberg. Foto: Utrecht Marketing.
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.

Sinds de start van de restauratie van de Domtoren in 2019 zetten talloze Utrechters, bedrijven en partners zich in om bij te dragen aan de vernieuwde verlichting van het monument. De fondsenwerving bestond uit een breed scala aan acties – van ticketverkoop voor de tijdelijke bezoekerslift tot vier exclusieve Domdiners in de Domkerk.

Een deel van de opbrengst komt uit het circulaire project Van Dom tot steengoed, waarbij ornamenten, dakleien en ander vrijkomend materiaal uit de toren tijdens de restauratie een nieuw leven kregen. Ook werden brieven aan een volgende generatie verkocht via De Schat van Utrecht en maakten Utrechtse kunstenaars speciale Domtegeltjes. Daarnaast droegen scholen, sportverenigingen en lokale ondernemers bij met diverse kleinere initiatieven. In totaal heeft de fondsenwerving zeven jaar geduurd.

Feestelijke overhandiging

De cheque werd aangeboden door Cor Jansen, directeur-bestuurder van Utrecht Marketing en Olav Rosenberg, voorzitter van Stichting Utrechts eigenDom. Zij prezen tijdens de bijeenkomst de inzet van alle betrokken partners en inwoners die het project mogelijk maakten.

De Domtoren – waarvan de eerste steen in 1321 werd gelegd – stond tussen 2019 en 2024 volledig in de steigers. Met de afronding van het project en de feestelijke ontsteking van de nieuwe aanlichting eind vorig jaar door Koning Máxima is een belangrijke fase in het behoud van het Utrechtse icoon afgerond.

Trefwoorden: Domtoren, Utrecht, aanlichting, dmo, erfgoed, attractie

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...