Geplaatst op: 17-11-2025
Auteur: Marc Gerlings

Positionering Utrechtse Heuvelrugg - Buiten leven, bewust genieten, blijven ontdekken

Strategie Heuvelrug is aangepast

Positionering Utrechtse Heuvelrugg - Buiten leven, bewust genieten, blijven ontdekken
Netwerkevent Najaar 2025. RBT Heuvelrug & Vallei presenteerde nieuwe strategie en positionering De Utrechtse Heuvelrug 2026–2030. Foto: Butino.
Tijdens het Netwerkevent Najaar 2025 in Buitenplaats De Bergse Bossen in Driebergen presenteerde RBT Heuvelrug & Vallei haar nieuwe strategie en positionering Bestemming De Utrechtse Heuvelrug 2026–2030. Onder het motto "Buiten leven, bewust genieten, blijven ontdekken” kiest de organisatie voor een koers waarin recreatie, toerisme, natuur en leefbaarheid duurzaam met elkaar zijn verbonden.

Het event markeerde niet alleen de introductie van de nieuwe koers, maar ook het 10-jarig bestaan van RBT Heuvelrug & Vallei. Ruim honderddertig ondernemers, bestuurders en samenwerkingspartners waren aanwezig om samen vooruit te kijken naar de toekomst van de regio.

De vrijetijdseconomie: belangrijke pijler van de regionale vitaliteit

Uit de nieuwe strategie en positionering Bestemming De Utrechtse Heuvelrug 2026–2030 blijkt dat de sector goed is voor meer dan €2,3 miljard aan regionale bestedingen per jaar en ruim 10.000 banen (circa 7,3 procent van de totale werkgelegenheid in de regio Utrechtse Heuvelrug & Gelderse Vallei). De maatschappelijke waarde is minstens zo omvangrijk: recreatie en toerisme vergroten de trots van bewoners, versterken lokale voorzieningen en dragen bij aan welzijn, ontmoeting en behoud van erfgoed.

Koers gericht op kwaliteit en balans

De nieuwe strategie en positionering is het resultaat van een intensieve samenwerking met gemeenten, ondernemers en natuur- en maatschappelijke partners. Robbert Schuurmans, directeur van RBT Heuvelrug & Vallei, licht toe: "We zetten in op bloei in plaats van groei. De Utrechtse Heuvelrug is geen massabestemming, maar een plek om tot rust te komen. We willen bezoekers aantrekken die zich verbinden met de plek en bewust kiezen voor rust, natuur, erfgoed, cultuur en gastvrijheid in balans met de omgeving, waarden die De Utrechtse Heuvelrug uniek maken.”

Vier strategische keuzes

De strategie bevat vier concrete keuzes die richting geven aan de toekomst van de bestemming:
  1. Bezoek in balans: toerisme promoten dat bijdraagt aan natuurbehoud, leefbaarheid en spreiding in ruimte en tijd
  2. Verblijfsduur verlengen: meerwaarde creëren door gasten langer te laten blijven en bewuster te laten beleven
  3. Fietsen en wandelen als norm: duurzame mobiliteit stimuleren en het buitenleven centraal stellen
  4. Zakelijke markt versterken: De Utrechtse Heuvelrug profileren als groene en centrale locatie voor bijeenkomsten, trainingen en congressen.

De Utrechtse Heuvelrug is één sterk merk

De regio presenteert zich voortaan als één samenhangende en gastvrije bestemming onder de naam De Utrechtse Heuvelrug, inclusief de randen van de Gelderse Vallei, de Grebbelinie, de Eemvallei en de Nederrijn. De nieuwe merkbelofte "Waar buiten zijn, binnen goed doet” vormt de kern van de positionering.

De drie belevingswaarden - buiten leven, bewust genieten en blijven ontdekken - worden zichtbaar in toekomstige plannen, campagnes en storytelling, onder meer via de hashtags #opdeHeuvelrug en #aandeHeuvelrug.
Trefwoorden: Utrechtse Heuvelrug, dmo, strategie, positionering

CELTH



||| Nieuws |||

10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...