Geplaatst op: 10-11-2025
Auteur: Marc Gerlings

Verliest Nederland zijn mobiliteit?

Gedrag Nederlanders verandert

Verliest Nederland zijn mobiliteit?
Eén van de campagnebeelden.
De Mobiliteitsalliantie start vandaag een landelijke campagne om de urgentie van mobiliteit op de politieke agenda te krijgen. De sterke positie van Nederland met een hoge mobiliteit brokkelt af, meent de organisatie.

Nederland is het land van de korte afstanden. Van Groningen naar Maastricht in drie uur – dat is de kracht van ons compacte land. Maar die kracht brokkelt af. Voor steeds meer mensen wordt de wereld kleiner: een baan verderop is geen optie meer, familiebezoek wordt uitgesteld.

Mobiliteit moet weer een keuze zijn, geen beperking. De fiets voor korte ritten, het openbaar vervoer voor langere afstanden, de auto wanneer het nodig is. Een gezonde mix waarin alle opties elkaar versterken. Alleen dan houden we Nederland bereikbaar voor iedereen.

Stil vertrouwen vraagt onderhoud

We vertrouwen erop dat wegen, bruggen en treinen gewoon werken. Dat je veilig thuiskomt, dat de trein rijdt, dat de brug houdt. Maar dat vertrouwen staat onder druk. Achterstallig onderhoud leidt tot uitval, afsluitingen en hoge kosten. Wat we nu niet onderhouden, moeten we straks duur repareren.

Een robuust mobiliteitsnetwerk is essentieel voor onze economie, zorg, woningbouw en veiligheid. Het maakt Nederland weerbaar – ook in tijden van crisis. Daarom roept de Mobiliteitsalliantie op tot structurele investeringen in beheer en onderhoud. Want alleen dan blijft de stille zekerheid bestaan waarop ons land draait.

De Mobiliteitsalliantie vraagt de politiek om:
  • Mobiliteit betaalbaar te houden, zodat iedereen kan blijven meedoen.
  • Te investeren in beheer en onderhoud van infrastructuur, voor een betrouwbaar netwerk.
  • Te kiezen voor een sterke mix van fiets, OV en auto, zodat mensen écht kunnen kiezen.
  • Mobiliteit raakt ons allemaal. Het is tijd dat Den Haag dat weer gaat voelen. Daarom voeren wij campagne: voor verbinding, voor zekerheid, voor betaalbare mobiliteit voor iedereen.
Trefwoorden: mobiliteit, dagrecreatie, gedrag, politiek, reizen

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...