Geplaatst op: 06-11-2025
Auteur: Marc Gerlings

BUas docenten op werkbezoek in Europa Park

BUas docenten op werkbezoek in Europa Park
BUas delegatie docenten op werkbezoek bij Europa-Park. Foto: Europa-Park.
Op 30 en 31 oktober verwelkomde het Europa-Park Resort een delegatie van Breda University of Applied Sciences (BUas) voor een tweedaags werkbezoek dat in het teken stond van kennisverdieping en verdere samenwerking. 

Het bezoek van de docenten van de studierichting Attractions & Theme Park Management markeerde 15 jaar partnerschap en bood ruimte voor reflectie, inspiratie en toekomstgerichte plannen.

Tijdens het bezoek stond het uitwisselen van inzichten over actuele uitdagingen in de wereld van ‘location based entertainment’ centraal. Er werd onder meer een bezoek gebracht aan het Welcome Center voor nieuwe medewerkers, evenementlocaties, het attractiepark, waterpark Rulantica en de verblijfsaccommodaties waaronder het nieuwe Silver Lake City. 

In gesprek met Roland Mack

Tijdens de verschillende backstage rondleidingen kwamen duurzaamheid en operationele vraagstukken veelvuldig aan bod. In een persoonlijk gesprek met directeur/eigenaar Roland Mack werd niet alleen teruggeblikt op de gezamenlijke geschiedenis, maar ook vooruitgekeken naar nieuwe kansen op het snijvlak van hospitality, attractiemanagement, games en immersive media.

Sinds het eerste studieproject (over de inzet van Hyves en sociale media) hebben Europa-Park en BUas op talloze manieren samengewerkt. Diverse studenten van de studierichting Attractions & Theme Park Management schreven hun afstudeerscriptie voor Duitslands grootste attractiepark en bijna jaarlijks is er een marketing- en een minor-opdracht. Een van deze opdrachten is ook verwezenlijkt in het park; het Molencafé in het Hollandse themagebied. Samenwerking is er ook op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. Enkele afgestudeerden hebben intussen een baan in het resort gevonden.

De openheid en betrokkenheid van het Europa-Park-team maakten diepe indruk. De opgedane inzichten worden verwerkt in de lesstof, casestudies en workshops. Beide partijen kijken uit naar een voortzetting van de vruchtbare samenwerking. De gedeelde ambitie om studenten te inspireren en gezamenlijk te bouwen aan betekenisvolle projecten vormt een stevige basis voor de toekomst van ‘themed entertainment’ en het onderwijs in leisure, hospitality en toerisme.
Trefwoorden: BUas, Europa Park, kennis, backstage, onderwijs

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
21/11/25
Duinrell opent weekend Landgoed van Sinterklaas met 300ste SiSaSinterklaasconcert
Duinrell opent dit weekend voor de vijftiende keer de poorten van het Landgoed van Sinterklaas, met dit jaar een bijzonder jubileum: op zondag 30 november vindt de 300ste show plaats van het populaire SiSaSinterklaasconcert.
20/11/25
Exclusief voor leden
Nederlands Fotomuseum opent op 7 februari 2026 in pakhuis Santos
Op 7 februari 2026 opent het Nederlands Fotomuseum zijn deuren in het recent gerenoveerde Rijksmonument pakhuis Santos aan de Rotterdamse Rijnhaven. Het is niet alleen een plek voor kunst. De winkel, bibliotheek en horeca bieden een gastvrije plek voor de vele liefhebbers van fotografie.
20/11/25
Exclusief voor leden
Amsterdam Made zet Locally Made Awards op
Amsterdam Made, het keurmerk en platform voor duurzame en lokale makers, bestaat tien jaar. Nu bereikt Amsterdam Made een nieuwe mijlpaal met de oprichting van de Locally Made Awards: een jaarlijks terugkerende landelijke awardshow voor de beste duurzame producten van Nederlandse bodem.
18/11/25
Opvallende groei internationale bezoekers bij Recreatie Vakbeurs 2025
De 23e editie van Recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg heeft alle verwachtingen overtroffen, meldt de organisatie. Met een recordaantal bezoekers, ruim 365 exposanten en een opvallende groei van internationale professionals, bewees de beurs zich wederom als dé ontmoetingsplek voor de recreatiebranche.