Geplaatst op: 10-10-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

De ijssalon blijft crisisbestendig

IJssalons in de lift: groei zet door ondanks inflatie

De ijssalon blijft crisisbestendig

Van Spronsen & Partners heeft aan het einde van het ijsseizoen de ontwikkeling van de Nederlandse ijssalonsector in kaart gebracht. In vijf jaar tijd steeg het aantal ijssalons met maar liefst 41%, van 728 naar 1028 zaken. Deze groei zette zelfs tijdens de coronaperiode door, waarin afhaalconcepten zoals ijssalons en fastfoodbedrijven buiten de strengste maatregelen vielen.

 

IJs als laagdrempelige traktatie

Tijdens de pandemie werd een ijsje halen, een sociaal moment én een verwenmoment. De ijssalon bleek een lichtpuntje in moeilijke tijden. Ook nu, ondanks stijgende inflatie en afnemende koopkracht, blijft het ijsje populair. Vooral onder gezinnen en senioren, maar ook jongvolwassenen (15-30) vormen een groeiende doelgroep. Het fenomeen Hot Girl Walk – een sociale wandeling met een zoete traktatie – draagt hieraan bij.

 

Gezond en bewust genieten

Hoewel yoghurtijs zijn populariteit verloor, groeit de vraag naar bewustere ijsopties. Vegan, suikervrij en ijs van natuurlijke ingrediënten winnen terrein, vooral onder jongere consumenten. IJssalons spelen hierop in met vernieuwende smaken en concepten.

 

Regionale verschillen en kansen

Drenthe kende de grootste procentuele groei (68,8%), terwijl Zuid-Holland in absolute aantallen het sterkst groeide (+68 salons). In elke provincie steeg het aantal ijssalons met minimaal 20%, wat wijst op een landelijke trend.

 

Met de vergrijzing als demografische motor en de blijvende populariteit van ijs als toegankelijke verwennerij, lijkt de toekomst van de ijssalon zonnig én smaakvol.

Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/De-ijssalon-in-beeld-2025.pdf
Trefwoorden: IJssalonsector, laagdrempelig

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
21/11/25
Duinrell opent weekend Landgoed van Sinterklaas met 300ste SiSaSinterklaasconcert
Duinrell opent dit weekend voor de vijftiende keer de poorten van het Landgoed van Sinterklaas, met dit jaar een bijzonder jubileum: op zondag 30 november vindt de 300ste show plaats van het populaire SiSaSinterklaasconcert.
20/11/25
Exclusief voor leden
Nederlands Fotomuseum opent op 7 februari 2026 in pakhuis Santos
Op 7 februari 2026 opent het Nederlands Fotomuseum zijn deuren in het recent gerenoveerde Rijksmonument pakhuis Santos aan de Rotterdamse Rijnhaven. Het is niet alleen een plek voor kunst. De winkel, bibliotheek en horeca bieden een gastvrije plek voor de vele liefhebbers van fotografie.
20/11/25
Exclusief voor leden
Amsterdam Made zet Locally Made Awards op
Amsterdam Made, het keurmerk en platform voor duurzame en lokale makers, bestaat tien jaar. Nu bereikt Amsterdam Made een nieuwe mijlpaal met de oprichting van de Locally Made Awards: een jaarlijks terugkerende landelijke awardshow voor de beste duurzame producten van Nederlandse bodem.
18/11/25
Opvallende groei internationale bezoekers bij Recreatie Vakbeurs 2025
De 23e editie van Recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg heeft alle verwachtingen overtroffen, meldt de organisatie. Met een recordaantal bezoekers, ruim 365 exposanten en een opvallende groei van internationale professionals, bewees de beurs zich wederom als dé ontmoetingsplek voor de recreatiebranche.

||| Agenda |||

27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...