Geplaatst op: 08-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'

Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
Campagnebeeld Opfriesen. Foto: Merk Fryslân
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.

Dit is in een alinea het beeld dat de toerist naar Friesland door de campagne kan ervaren. Frisse wind die je hoofd leegmaakt. Avonturen die je energie geven. Met de laarzen aan door de waterrijke natuur, oesters rapen en kwelderwandelingen maken op het wad of mountainbiken in Nationaal Park Drents-Friese Wold. Je kunt sterrenkijken in het donkerste stukje Nederland, cityhoppen langs elf sfeervolle stadjes vol cultuur of natuurlijk de Elfstedentocht rijden – met de fiets, camper of zelfs in de winter varend. En daarna die heerlijke beloning van warmte en gezelligheid. Of zoals Friezen zeggen: smûk. Pik een cultureel festivalletje mee, plof neer in een knus café met een streekbiertje of schuif aan tafel voor een culinair hoogstandje met verse ingrediënten van het land.

In de jaarlijks terugkerende najaarscampagne vertelt dmo Merk Fryslân waarom Friesland de perfecte plek is om op te laden. We nodigen avontuurzoekers uit om de herfst- en winterblues thuis te laten en te ontdekken hoe leuk het is om te leven als een Fries.

Waarom deze campagne?

Merk Fryslân zet deze najaarscampagne in vanuit haar visie op seizoensverlenging. Door toerisme te spreiden over het gehele jaar werken we aan jaarrond inkomsten voor bewoners en ondernemers. Ook zorgt dit voor levendigheid en activiteiten in de rustigere periodes van het jaar. De komende maanden zal Opfriesen op verschillende plekken in Nederland online en offline te zien zijn. Of bekijk de webpagina van de campagne.
 
Trefwoorden: campagne, Friesland, Merk Fryslân, marketing, communicatie

CELTH



||| Nieuws |||

12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...