Geplaatst op: 08-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'

Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
Campagnebeeld Opfriesen. Foto: Merk Fryslân
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.

Dit is in een alinea het beeld dat de toerist naar Friesland door de campagne kan ervaren. Frisse wind die je hoofd leegmaakt. Avonturen die je energie geven. Met de laarzen aan door de waterrijke natuur, oesters rapen en kwelderwandelingen maken op het wad of mountainbiken in Nationaal Park Drents-Friese Wold. Je kunt sterrenkijken in het donkerste stukje Nederland, cityhoppen langs elf sfeervolle stadjes vol cultuur of natuurlijk de Elfstedentocht rijden – met de fiets, camper of zelfs in de winter varend. En daarna die heerlijke beloning van warmte en gezelligheid. Of zoals Friezen zeggen: smûk. Pik een cultureel festivalletje mee, plof neer in een knus café met een streekbiertje of schuif aan tafel voor een culinair hoogstandje met verse ingrediënten van het land.

In de jaarlijks terugkerende najaarscampagne vertelt dmo Merk Fryslân waarom Friesland de perfecte plek is om op te laden. We nodigen avontuurzoekers uit om de herfst- en winterblues thuis te laten en te ontdekken hoe leuk het is om te leven als een Fries.

Waarom deze campagne?

Merk Fryslân zet deze najaarscampagne in vanuit haar visie op seizoensverlenging. Door toerisme te spreiden over het gehele jaar werken we aan jaarrond inkomsten voor bewoners en ondernemers. Ook zorgt dit voor levendigheid en activiteiten in de rustigere periodes van het jaar. De komende maanden zal Opfriesen op verschillende plekken in Nederland online en offline te zien zijn. Of bekijk de webpagina van de campagne.
 
Trefwoorden: campagne, Friesland, Merk Fryslân, marketing, communicatie

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...