Geplaatst op: 08-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Efteling en Vekoma bouwen rolstoel die in attracties past

Efteling en Vekoma bouwen rolstoel die in attracties past
De presentatie van seat on wheels. Foto: Efteling.
Attractie- en vakantiepark De Efteling en attractiebouwer Vekoma samen met experts en ervaringsdeskundigen van Nationale Vereniging de Zonnebloem ontwikkelden een vernieuwend concept voor meer inclusiviteit binnen attractieparken, met name gericht op gasten in een rolstoel. 

Het betreft een gecertificeerde seat-on-wheels, die veilig op verschillende attractie-types kan worden vastgezet. Hiermee zouden gasten in een rolstoel -zo veel mogelijk gezamenlijk met hun gezelschap- dezelfde beleving kunnen ervaren als bezoekers zonder een beperking. 

Vorig jaar legden Vekoma en de Efteling al een gezamenlijke visie en ontwerpprincipes vast voor een duurzame attractie voor de toekomst.  De Efteling en Vekoma roepen leveranciers, collega-parken en branchepartners op om zich aan te sluiten en dit concept gezamenlijk door te ontwikkelen.

De Efteling en Vekoma presenteerden het concept voor het eerst op 22 september, tijdens de Sustainability Day op de branchebeurs van de IAAPA Expo in Barcelona.

Seat-on-wheels-concept

Anne-Mart Agerbeek, CEO Vekoma Rides: "Bij Vekoma geloven we dat technologische innovatie hand in hand moet gaan met sociale verantwoordelijkheid. Met het seat-on-wheels-concept willen we een nieuwe standaard zetten in toegankelijkheid binnen de attractie-industrie. Dit is meer dan een technische oplossing. Het is een uitnodiging aan de hele sector om inclusiviteit actief vorm te geven. We willen leveranciers, parken en branchegenoten inspireren en aansporen om mee te denken en mee te ontwikkelen. Want alleen samen kunnen we bouwen aan een toekomst waarin beleving voor iedereen vanzelfsprekend is.”

28%

"Dit concept sluit naadloos aan bij onze sociale duurzaamheidsambitie voor 2030: ‘Iedereen voelt zich welkom, kan meedoen en voelt zich onderdeel van de Efteling.’, zegt Femke van Es, manager Maatschappij, Communicatie & Omgeving van de Efteling. "Wij zien dat bij 28% van de gezelschappen die ons park bezoeken, iemand met een beperking onderdeel van het gezelschap is. Door samen op te trekken, hopen de Efteling en Vekoma het verschil te maken – en anderen uit te nodigen om mee te doen, zodat ieder zijn sociale verantwoordelijkheid kan nemen.”

"Nationale Vereniging de Zonnebloem vindt dat mensen met een lichamelijke beperking zorgeloos en vanzelfsprekend deel moeten kunnen nemen aan de samenleving. Daarom is de Zonnebloem zeer verheugd met de samenwerking waarin onze deelnemers al vroegtijdig betrokken waren bij de ontwikkeling van dit nieuwe concept,” aldus woordvoerder Alexander van Zijp namens de Zonnebloem.
 
Trefwoorden: attractie, inclusiviteit, rolstoel, Efteling, Vekoma, attractiepark, management

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...