Leids kostershuisje voor viering luchtverbinding KLM en VS
106 jaar VS verbinding: van Pilgrims tot joint venture Delta Air Lines

In het midden: Peter Heijkoop burgemeester Leiden (l) en Marjan Rintel CEO KLM. Foto: KLM
KLM viert haar 106e verjaardag met de onthulling van een nieuw Delfts blauw huisje: de voormalige kosterswoning Villa Rameau en nu het Leidse Pilgrim museum, gelegen aan de Pieterskerk in Leiden. Hier verbleven de Pilgrims twaalf jaar, voordat zij in 1620 met de Mayflower naar Amerika vertrokken.
Met dit huisje staat de bestemming Leiden stevig in de belangstelling. De reis van de Pilgrims markeerde het begin van een trans-Atlantische band, een band die KLM al 106 jaar voortzet. Als oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert, heeft KLM een grote rol gespeeld in het verbinden van Nederland en Europa met de Verenigde Staten. Als onderdeel van Air France-KLM groep, en in joint venture met Delta Air Lines worden jaarlijks miljoenen passagiers tussen Europa en de VS vervoerd binnen een netwerk van vijftien bestemmingen in de VS.
"Met de onthulling van Villa Rameau als ons 106e Delfts Blauwe huisje vieren we niet alleen onze verjaardag, maar ook de kracht van verbinding en veerkracht. Deze waarden kenmerken de geschiedenis van het huisje en de Pilgrims, en vormen ook de kern van KLM. Al 106 jaar bouwen we aan wereldwijde connectiviteit. Juist in deze roerige tijden benadrukt dit huisje het belang van verbondenheid. Het huisje is een klein symbool met een groot verhaal over hoe we innovatief blijven bouwen aan de toekomst van de luchtvaart." aldus Marjan Rintel, President & CEO KLM
Villa Rameau, sinds kort de thuisbasis van het Leiden American Pilgrim Museum, kent een rijke geschiedenis. Hun eerste oogstfeest, geïnspireerd op het Leidens Ontzet, groeide daar uit tot het Amerikaanse Thanksgiving. Een traditie die nog jaarlijks in de Pieterskerk wordt gevierd.
De familie Rameau, die later in de kosterswoning woonde, speelde een centrale rol in het Leidse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze plek in de sleutelstad Leiden staat daarmee voor het koers houden in turbulente tijden en het smeden van nieuwe banden. Waarden die ook voor KLM cruciaal zijn.
Peter Heijkoop, burgemeester van Leiden over het nieuwe huisje dat loyale KLM-passagiers kunnen ontvangen: "Dit huisje vertelt een belangrijk deel van het Leidse verhaal, van de Pilgrims tot het verzet. We zijn trots dat dit verhaal op deze manier wereldwijd onder de aandacht wordt gebracht.
Sinds de jaren vijftig reikt KLM Delfts blauwe huisjes gevuld met Bols Jenever uit aan World Business Class-passagiers op intercontinentale vluchten. De huisjes zijn miniatuurversies van bijzondere gebouwen in Nederland en daarbuiten en zijn geliefde verzamelobjecten. Sinds 1994 loopt het aantal huisjes synchroon met de leeftijd van KLM. Elk jaar op 7 oktober, de verjaardag van KLM, wordt een nieuw huisje aan de collectie toegevoegd. Het jaarlijkse KLM-huisje is een eerbetoon aan plekken die Nederland verbinden met de rest van de wereld.
Topics:Marketing, Reis & vervoer, Toerisme
Trefwoorden: KLM, Leiden, VS, luchtvaart, marketing





























































