Geplaatst op: 03-10-2025
Auteur: Ger Welbers
Stichting Hart van Noord-Holland en partners
Publicatie: RT202504

De grote verdwijntruc van jong talent

De grote verdwijntruc van jong talent
Ger Welbers is directeur-bestuurder van Stichting Hart van Noord-Hol- land en partners, waar hij met plezier werkt aan het zichtbaar maken van alles wat de regio Alkmaar bijzonder maakt. Hij gelooft dat citymarketing pas echt werkt als je ook durft te inv
 

We kunnen het allemaal dromen: de vier doelgroepen van citymarketing – bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten. Maar kijk je naar waar het geld, de campagnes en de energie naartoe gaan, dan zie je een scheve verdeling.

Toerisme en evenementen krijgen glansrijke aandacht, ondernemers worden gekoesterd, bewoners krijgen leefbaarheid en leuke dingen. En dat vierde segment – talent? Jongeren? Die glippen stilletjes door onze vingers.

In heel Nederland worstelen middelgrote steden en regio’s met het aantrekken én vasthouden van jonge mensen. Studenten komen, maar blijven niet. Jonge professionals verhuizen naar de Randstad of het buitenland zodra hun carrière begint. En de lokale arbeidsmarkt vraagt zich intussen af waar de aanstormende generatie blijft. Het antwoord is pijnlijk simpel: ergens anders.

De reflex is vaak om dan "iets met jongeren” te doen. Een campagne, een Insta-account, een jongerenraad. Goedbedoeld, maar zelden structureel. Want zolang jongeren geen woning kunnen vinden, geen toekomstperspectief hebben of zich simpelweg niet herkennen in de identiteit van een plek, verandert er niets. En dus stemmen ze met hun voeten.

De kernvraag is: wat maakt jouw stad of regio aantrekkelijk voor jonge mensen tussen de 18 en 35 jaar? Niet als doelgroep, maar als inwoner, als toekomst, als drager van vernieuwing. Als je daar geen antwoord op hebt – of dat antwoord niet in beleid, communicatie én beleving is doorgevoerd – dan is iedere citymarketingstrategie incompleet.

Het is tijd om talent serieus te nemen. Niet als sluitpost, maar als vertrekpunt. Dat begint bij het oprechte besef dat jongeren meer nodig hebben dan hippe visuals. Ze zoeken een plek waar ze zich kunnen ontwikkelen, gezien worden, verschil kunnen maken. Een stad waar ruimte is voor initiatief, betaalbaar wonen, cultuur, en échte inspraak.

Citymarketing moet daarin vooroplopen – als verbinder tussen onderwijs, bedrijven, bestuur en jongeren zelf.

Kijk naar Leipzig, ooit een krimpende Oost-Duitse stad, nu een van de snelst groeiende steden van Duitsland. Niet dankzij een campagne, maar omdat jonge mensen er ruimte kregen. Ruimte om te wonen, te maken, te organiseren en zelf vorm te geven aan hun stad.

Het resultaat: een plek die niet perfect is, maar wél van hen voelt. Dat is de kracht van betekenisvolle citybranding.

Echte aantrekkingskracht begint niet bij de bezoeker, maar bij de bewoner van morgen.

Trefwoorden: dmo, destinatie management organisatie, Noord-Holland, bewoners, talenten

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...