Geplaatst op: 01-10-2025
Auteur: Jos van der Sterren
CELTH
Publicatie: RT202504

Zomer van de paradox

Zomer van de paradox

Het was weer een bijzondere zomer. Klimaatrecords werden wederom gebroken. In Nederland is het al maandenlang droog en warm. En in juni 2025 werden (mede door het goede weer) 16,7 miljoen overnachtingen geboekt in Nederland, maar liefst 2,5 miljoen meer dan een jaar geleden….


De paradox van toerisme en recreatie in een notendop. Het centrale thema van het World Leisure Congres, dat de Breda University of Applied Sciences (BUas) eind augustus organiseerde, was ‘Leisure for a better society’. In de Nederlandse Grondwet is het recht op vrije tijd in artikel 24 heel nadrukkelijk vastgelegd. We weten dat leisure een positieve invloed heeft op de samenleving. We snakken ernaar, we hebben het nodig. Tegelijkertijd lopen we ook in onze sector tegen grenzen aan van de manier waarop we toerisme en vrije tijd produceren en consumeren. Sommigen wetenschappers hebben berekend dat de kosten van klimaatimpacts zo gaan stijgen dat we zelfs aan het eind zijn gekomen van de eeuw van het massatoerisme.


Tijdens de Industry Day die CELTH in het hart van het World Leisure Congress organiseerde werd duidelijk dat de niet te stoppen groei van wereldwijd toerisme en de zoektocht naar snelle instant leisure beleving bedrijven dwingt te innoveren in AI en digitale oplossingen. We zien echter ook in toenemende mate de risico’s van deze ontwikkeling: het verdwijnen van ‘live en persoonlijk’ contact tussen mensen, het extreme individualisme en het verlies van wederzijds respect.


Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat juist dat de kracht is van onze sector: inspirerende, spannende, onbekende, verrassende en bijzondere, ervaringen tussen mensen en culturen in hun omgeving. Mensen die sporten, naar musea gaan, een nationaal park of dance-event bezoeken, of eindelijk weer familie weerzien aan de andere kant van de wereld: bewoners en gasten uit verschillende (sub)culturen komen samen.


Die ultieme positieve kracht van onze sector wordt vaak vergeten en is in deze tijd belangrijker en waardevoller dan ooit. Als tegenwicht tegen instant-happiness. Jeroen van Glabbeek van CM.com vertelde tijdens de Industry Day dat ook zijn kinderen geen telefoon zien omdat het verslavender is dan alcohol en roken. Yvonne Nassar van NBTC refereerde aan de unieke kracht van onze sector om te komen met oplossingen voor complexe vraagstukken als ongelijkheid, wederzijds respect en het borgen van inclusiviteit.


Bij CELTH ontwikkelen we methoden en kennis, waarbij de ‘soft power’ van toerisme en recreatie zichtbaar wordt. We komen er steeds meer achter dat het niet alleen gaat om banen of omzet, hoe belangrijk ook. Het gaat om geluk, minder eenzaamheid, meer veiligheid, een gevoel van samenzijn. En we weten dat onze sector daar een heel belangrijke bijdrage aan kan leveren. 

Trefwoorden: toerisme, beleid, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...