Geplaatst op: 17-09-2025
Auteur: Richard Otten

Waarom ik al 15 jaar naar Salon SETT ga – en jij dat misschien ook zou moeten doen

Waarom ik al 15 jaar naar Salon SETT ga – en jij dat misschien ook zou moeten doen

Toen ik vijftien jaar geleden voor het eerst over de beursvloer van Salon SETT in Montpellier liep, had ik eerlijk gezegd geen idee waar ik terecht was gekomen. Het voelde als een typische Franse vakbeurs: regionaal, een tikkeltje rommelig, wijnflessen die om 11 uur ’s ochtends al open gingen en – natuurlijk – veel campingondernemers uit Zuid-Frankrijk, Corsica en de Spaanse grensstreek.

Toch bleef ik terugkomen. Jaar na jaar. Inmiddels ben ik er namens verschillende bedrijven geweest – van Top Animation tot Red Online Marketing. En wat ik in die tijd heb zien gebeuren? De SETT is groot geworden.

Waar het ooit één van de vele Franse beurzen was – naast Atlantica in La Rochelle, SITIO in Lyon en Camp’Ouest in Bretagne – is het nu zonder twijfel dé toonaangevende vakbeurs voor de Europese campingsector. Een plek waar je niet alleen Franse collega’s ontmoet, maar ook steeds meer Italianen, Spanjaarden, Portugezen én Nederlanders, Belgen en Duitsers.

Een nieuwe naam, een bredere blik

Je merkt aan alles: de beurs heeft de afgelopen jaren een sprong voorwaarts gemaakt. Het duidelijkste bewijs? De naamswijziging. Waar SETT vroeger stond voor Salon des Équipements et Techniques du Tourisme, heet het tegenwoordig voluit: Salon Européen des Tendances Touristiques – de Europese vakbeurs voor toeristische trends. Die nieuwe naam dekt beter de lading van wat het inmiddels is: een internationale ontmoetingsplek waar de toekomst van toerisme centraal staat.

De plek om vooruit te kijken

Ik kom op veel beurzen, maar wat SETT telkens weer bijzonder maakt, is dat je er écht het gevoel krijgt dat je vooruit kunt kijken. Dat je er rondloopt en denkt: "Dít is waar onze sector over vijf jaar staat.”

De laatste editie trok ruim 18.000 bezoekers en meer dan 700 exposanten. En minstens zo belangrijk: er werden meer dan 350 nieuwe producten gelanceerd. Dat is geen klein getal – en de innovaties komen uit alle hoeken. Denk aan slimme energieoplossingen, modulaire wellnessconcepten, duurzame accommodaties en zelfs eco-vriendelijke wasserettes.

Bij de SETT d’Or – de innovatieprijzen van de beurs – zie je een sterke focus op duurzaamheid, digitalisering en gastbeleving. Allemaal thema’s waar wij als ondernemers straks ook mee te maken krijgen. Of juist kansen in kunnen zien – als je er op tijd bij bent.

Nederlandse gezichten, Europese context

Wat het voor mij persoonlijk steeds leuker maakt: ik zie er elk jaar meer Nederlandse gezichten. Letterlijk. Bedrijven zoals Solar Woodle (specialist in solarverlichting) en Booking Experts (PMS-oplossingen) staan er met een stand. Dat maakt het netwerken anders dan jaren geleden. Je loopt er niet meer als ‘Hollander in het buitenland’ rond, maar als onderdeel van een Europese branche die met dezelfde uitdagingen en kansen bezig is. Dat verbindt.

En het is makkelijker dan je denkt

Misschien denk je: "Leuk allemaal, maar Montpellier is wel een eind weg…” Begrijpelijk. Maar in de praktijk is het verrassend goed te doen. Vanaf Amsterdam, Eindhoven en Brussel vliegen er directe vluchten naar Montpellier. En anders neem je de TGV via Parijs – dan ben je er in minder dan 4,5 uur. Vanuit het station pak je zó de tram richting het beurscomplex. Zelf plak ik er regelmatig een paar dagen Zuid-Frankrijk aan vast. In november zit je daar namelijk nog steeds met 17 graden in het zonnetje. Dat is geen overbodige luxe.

Meer dan alleen rondlopen

Wat ik ook belangrijk vind: SETT is geen ‘loop-beurs’. Het draait niet alleen om stands en folders. Er worden ook inhoudelijke sessies georganiseerd – van praktische workshops tot strategische keynotes en inspirerende netwerkmomenten. Juist dáár ontstaan de goede gesprekken. Niet zelden sprak ik op SETT een leverancier waar later een concrete samenwerking uit voortkwam.

Liever met een groep?

Denk je: "Lijkt me interessant, maar ik ga liever met een groep?” Dan is er goed nieuws. Vanuit HISWA-RECRON wordt een georganiseerde inspiratiereis aangeboden, speciaal voor Nederlandse recreatieondernemers. Inclusief vlucht, begeleiding, hotelovernachting én bezoeken aan Zuid-Franse campings. Meer info: Inspiratiereis Montpellier – HISWA-RECRON

Tot slot

Of je nu met innovatie bezig bent, je campingconcept wilt aanscherpen of gewoon nieuwe inspiratie zoekt voor het komende seizoen: SETT is een plek waar het gebeurt. En als ik kijk hoe de beurs zich heeft ontwikkeld, dan denk ik dat het voor steeds meer Nederlandse ondernemers een vaste prik op de agenda gaat worden.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, beurzen, innovatie, inspiratie

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...