Geplaatst op: 12-09-2025
Auteur: Marc Gerlings

MarketingOost verwacht 9,2 miljoen overnachtingen in 2025

MarketingOost verwacht 9,2 miljoen overnachtingen in 2025
Bron: MarketingOost.
Na een rustiger jaar in 2024 zit het toerisme in provincie Overijssel weer in de lift. In de eerste zes maanden van 2025 werden ruim 3,7 miljoen overnachtingen geregistreerd.

Dat is een toename van 5,4% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Landelijk bleef de groei steken op 2,4%, waarmee Overijssel opnieuw boven het gemiddelde uitkomt. Dit blijkt uit recente cijfers van CBS.

De meeste gasten kwamen ook dit jaar uit Nederland zelf, goed voor ongeveer 81% van alle overnachtingen. Toch zit de buitenlandse markt in de versnelling. Vooral Duitse bezoekers wisten Overijssel beter te vinden: hun overnachtingen namen met bijna 16% toe.

Campings +26%

Die groei is in vrijwel alle soorten accommodaties terug te zien. Campings beleefden een sterk eerste halfjaar met 26% meer overnachtingen dan in 2024. Groepsaccommodaties noteerden een plus van 15% en ook de huisjesterreinen deden het goed. Vooral onder buitenlandse gasten was hier een duidelijke stijging zichtbaar, met 23% meer overnachtingen. Hotels en pensions kenden een bescheiden, maar stabiele groei.

Zet de huidige trend door, dan komt 2025 uit op zo’n 9,2 miljoen overnachtingen, net onder de voorspelde lijn. In de vooruitblik naar 2035 wordt een groei van 19% ten opzichte van 2023 verwacht, waarmee Overijssel op koers blijft voor verdere groei op lange termijn.
Trefwoorden: Overijssel, overnachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...