Geplaatst op: 10-09-2025
Auteur: Marc Gerlings

Inholland Tourism Management verandert profilering naar regeneratief, inclusief en SMART

Inholland Tourism Management verandert profilering naar regeneratief, inclusief en SMART
Nieuwe profilering voor Inholland Tourism Management. Foto: Inholland.
Hogeschool Inholland lanceert per september 2025 een nieuwe profilering van haar opleiding Tourism Management: ReIS – Regeneratief, Inclusief en SMART toerisme in een grootstedelijke context. 

Deze vernieuwde aanpak legt de nadruk op duurzaam, inclusief en technologisch innovatief toerisme, gericht op het leefbaarder en veerkrachtiger maken van steden voor bewoners, bezoekers én ondernemers.

Met de ReIS-profilering werkt Inholland vanuit het besef dat toerisme niet een doel op zich is, maar een krachtig middel om steden te versterken. Studenten worden vanaf het eerste studiejaar uitgedaagd om met complexe toeristische vraagstukken aan de slag te gaan binnen de stedelijke omgeving van Amsterdam, Haarlem en Rotterdam.

Regeneratief toerisme: meer dan duurzaamheid

Inholland kiest bewust voor een regeneratieve aanpak, waarbij toerisme actief bijdraagt aan het herstel en de versterking van lokale gemeenschappen en ecosystemen. Studenten ontwikkelen producten en diensten die nauw aansluiten bij de identiteit en behoeften van de bestemming, in nauwe samenwerking met bewoners en lokale partners. Deze aanpak creëert ecologische, sociale én economische meerwaarde.

Inclusief toerisme: toerisme voor iedereen

Inclusiviteit staat centraal binnen de opleiding, mede dankzij de expertise van Inholland-onderzoeker Veroniek Maat. Studenten leren hoe zij toeristische concepten ontwerpen die toegankelijk, betaalbaar en herkenbaar zijn voor alle doelgroepen. Zo ontstaan er concepten als reizen voor blinden met extra audiobegeleiding, reizen voor rolstoelgebruikers met volledig aangepaste excursies, of reizen voor mensen met autisme, waarbij structuur en rustmomenten centraal staan. "Inclusief toerisme biedt kansen om écht verschil te maken. We dagen studenten uit om toerisme zo te ontwerpen dat iedereen zich welkom voelt,” aldus Maat.

SMART toerisme: technologie voor impact

De opleiding speelt in op de mogelijkheden van digitalisering en kunstmatige intelligentie binnen toerisme. Studenten ontwikkelen datagedreven oplossingen voor gepersonaliseerde ervaringen, crowd control en gedragssturing (nudging). Ook leren zij hoe data kunnen bijdragen aan strategische beslissingen, in samenwerking met partners en lectoraten.

Vanuit de Inholland locaties in Amsterdam, Haarlem en Rotterdam werkt de opleiding nauw samen met gemeenten, bedrijven en bewoners. Studenten krijgen vanaf dag één praktijkgerichte opdrachten die bijdragen aan meervoudige waardecreatie in de stedelijke context.




Trefwoorden: toerisme, opleiding, regeneratief, smart, inclusief

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...