Bruggen bouwen tijdens CELTH Industry Day

Vandaag vindt in Breda de CELTH Industry Day plaats, dat bruggen slaat tussen wetenschap en de toeristische industrie. Deze dag maakt deel uit van het meerdaagse World Leisure Congress. Het publiek toont veel interesse in manieren om bewoners beter te laten profiteren van de voordelen van toerisme. De key-note was in handen van Yvonne Nassar (NBTC).
Jos van der Sterren, directeur van CELTH, benadrukt het
belang van deze dag: "Vandaag bouwen we bruggen met de vele partners in de
sector." Innovatie is daarbij essentieel. Hoewel het toerisme nog steeds
groeit in aantallen bezoekers, blijft de vraag hoe bewoners optimaal kunnen
profiteren openstaan. " CELTH draagt bij aan het versterken van de
positieve kanten van toerisme. De workshops van vandaag vormen input voor de
ontwikkeling van onze visie op toerisme."
Om de ontwikkeling naar een gezonde toeristische sector voor
zowel economie als samenleving te belichten, is Yvonne Nassar uitgenodigd als
keynote spreker. Nassar is sinds begin dit jaar directeur van NBTC.
Yvonne Nassar ziet een kloof tussen een mooie missie en de
realiteit: "Hoe geef je daar sturing aan? We streven naar duurzame groei
van toerisme. Leisure kan bijdragen aan meer gelijkheid in de samenleving én
aan economische groei. Onze visie is dat iedere bewoner moet kunnen profiteren
van toerisme. Dat is makkelijk gezegd, maar moeilijk uitgevoerd. We zoeken
bezoekers die waarde toevoegen."
Dat is een flinke uitdaging. Jaarlijks groeit het toerisme
naar Nederland. NBTC verwacht in 2025 een stijging van 4,3 procent in inkomende
toeristen. De sector verandert snel, mede door de invloed van AI op het
zoekproces van consumenten naar reismogelijkheden. Dat is een grote
technologische verschuiving. NBTC signaleert daarnaast andere trends die dit
jaar van invloed zijn op de groei van toerisme naar Nederland.
Nassar noemt onder andere dat reizigers vaker op zoek zijn
naar bezinning — een trend die al langer zichtbaar is. Ook de verbinding tussen
generaties is opvallend: families, inclusief grootouders, reizen samen om hun
onderlinge relaties te versterken. Door AI neemt het aantal spontane boekingen
toe. Instant of spontaan reizen groeit fors.
Nassar toont een beeld van een hevige bosbrand als
visualisatie van extreem weer, waarmee reizigers steeds vaker te maken krijgen.
Klimaatverandering zorgt ervoor dat toeristen steeds bewuster kiezen voor
duurzame of deels duurzame reizen en bestemmingen. "40% van de toeristen
maakt nu al een keuze op basis van hitte en duurzaamheid."
Ze presenteert het blokkenschema van de bekende leidraad
bezoekersmanagement — een waardevolle tool die door veel steden en regio’s
wordt gevolgd. Deze koers wordt verder uitgebouwd. De kersverse directeur geeft
ook aan hoe je deze leidraad kunt toepassen: "Hoe wordt de toerist
onderdeel van de oplossing? Daarom is de leidraad voor destinatiemanagement
ontwikkeld."
Met initiatieven zoals spreiding van toerisme, het
ondersteunen van het innovatieve karakter van Nederland via storytelling over
‘New Dutch’, en samenwerking rond het dataplatform Landelijke Data Alliantie,
rondt ze haar bijdrage af. Ze deelt drie belangrijke inzichten:
1. Focus op de impact van toerisme en leer beter te sturen
op die impact.
2. Samenwerking tussen sectoren is een sleutel tot succes.
3. Meet meer in toerisme, leer van de data en voeg waarde
toe voor je partners.
Hoe meet je de voordelen voor bewoners?
Het publiek was nieuwsgierig naar het meten van wat in
Nederland ‘bewonersprofijt’ wordt genoemd. Alle aanwezige internationale
congresdeelnemers zoeken naar een balans tussen economie en samenleving. Daniek
Nijland (HZ) en Jeroen Klijs (BUas) presenteerden op innovatieve wijze een deel
van hun onderzoek ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’. Ze gebruikten
silent disco-koptelefoons om het verhaal van een bewoner uit Zeeland te laten
horen. Later op de middag gingen ze dieper in op hun onderzoek. Wil je het
volledige onderzoek bekijken? Hier is de link naar ‘Wegwijzer voor het meten
van bewonersprofijt’.
In de middag konden congresbezoekers kiezen uit elf
workshops en diverse tours door Breda.





























































