Geplaatst op: 27-08-2025
Auteur: Marc Gerlings

Bruggen bouwen tijdens CELTH Industry Day

Bruggen bouwen tijdens CELTH Industry Day
Yvonne Nassar (NBTC), key-note spreker tijdens CELTH Industry Day 2025. Foto: NBTC.

Vandaag vindt in Breda de CELTH Industry Day plaats, dat bruggen slaat tussen wetenschap en de toeristische industrie. Deze dag maakt deel uit van het meerdaagse World Leisure Congress. Het publiek toont veel interesse in manieren om bewoners beter te laten profiteren van de voordelen van toerisme. De key-note was in handen van Yvonne Nassar (NBTC).

 

Jos van der Sterren, directeur van CELTH, benadrukt het belang van deze dag: "Vandaag bouwen we bruggen met de vele partners in de sector." Innovatie is daarbij essentieel. Hoewel het toerisme nog steeds groeit in aantallen bezoekers, blijft de vraag hoe bewoners optimaal kunnen profiteren openstaan. " CELTH draagt bij aan het versterken van de positieve kanten van toerisme. De workshops van vandaag vormen input voor de ontwikkeling van onze visie op toerisme."

 

Om de ontwikkeling naar een gezonde toeristische sector voor zowel economie als samenleving te belichten, is Yvonne Nassar uitgenodigd als keynote spreker. Nassar is sinds begin dit jaar directeur van NBTC.

 

Yvonne Nassar ziet een kloof tussen een mooie missie en de realiteit: "Hoe geef je daar sturing aan? We streven naar duurzame groei van toerisme. Leisure kan bijdragen aan meer gelijkheid in de samenleving én aan economische groei. Onze visie is dat iedere bewoner moet kunnen profiteren van toerisme. Dat is makkelijk gezegd, maar moeilijk uitgevoerd. We zoeken bezoekers die waarde toevoegen."

 

Dat is een flinke uitdaging. Jaarlijks groeit het toerisme naar Nederland. NBTC verwacht in 2025 een stijging van 4,3 procent in inkomende toeristen. De sector verandert snel, mede door de invloed van AI op het zoekproces van consumenten naar reismogelijkheden. Dat is een grote technologische verschuiving. NBTC signaleert daarnaast andere trends die dit jaar van invloed zijn op de groei van toerisme naar Nederland.

 

Nassar noemt onder andere dat reizigers vaker op zoek zijn naar bezinning — een trend die al langer zichtbaar is. Ook de verbinding tussen generaties is opvallend: families, inclusief grootouders, reizen samen om hun onderlinge relaties te versterken. Door AI neemt het aantal spontane boekingen toe. Instant of spontaan reizen groeit fors.

 

Nassar toont een beeld van een hevige bosbrand als visualisatie van extreem weer, waarmee reizigers steeds vaker te maken krijgen. Klimaatverandering zorgt ervoor dat toeristen steeds bewuster kiezen voor duurzame of deels duurzame reizen en bestemmingen. "40% van de toeristen maakt nu al een keuze op basis van hitte en duurzaamheid."

 

Ze presenteert het blokkenschema van de bekende leidraad bezoekersmanagement — een waardevolle tool die door veel steden en regio’s wordt gevolgd. Deze koers wordt verder uitgebouwd. De kersverse directeur geeft ook aan hoe je deze leidraad kunt toepassen: "Hoe wordt de toerist onderdeel van de oplossing? Daarom is de leidraad voor destinatiemanagement ontwikkeld."

 

Met initiatieven zoals spreiding van toerisme, het ondersteunen van het innovatieve karakter van Nederland via storytelling over ‘New Dutch’, en samenwerking rond het dataplatform Landelijke Data Alliantie, rondt ze haar bijdrage af. Ze deelt drie belangrijke inzichten:

 

1. Focus op de impact van toerisme en leer beter te sturen op die impact. 

2. Samenwerking tussen sectoren is een sleutel tot succes. 

3. Meet meer in toerisme, leer van de data en voeg waarde toe voor je partners.

 

Hoe meet je de voordelen voor bewoners?

Het publiek was nieuwsgierig naar het meten van wat in Nederland ‘bewonersprofijt’ wordt genoemd. Alle aanwezige internationale congresdeelnemers zoeken naar een balans tussen economie en samenleving. Daniek Nijland (HZ) en Jeroen Klijs (BUas) presenteerden op innovatieve wijze een deel van hun onderzoek ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’. Ze gebruikten silent disco-koptelefoons om het verhaal van een bewoner uit Zeeland te laten horen. Later op de middag gingen ze dieper in op hun onderzoek. Wil je het volledige onderzoek bekijken? Hier is de link naar ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’.

 

In de middag konden congresbezoekers kiezen uit elf workshops en diverse tours door Breda.



Trefwoorden: CELTH, industry day, visie, toerisme, wetenschap, onderzoek, management

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...