Geplaatst op: 06-08-2025

Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar

Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

Economische en maatschappelijke waarde

Volgens cijfers uit het position paper genereert toerisme en dagrecreatie jaarlijks meer dan €250 miljoen aan bestedingen in Alkmaar en omgeving. De stad ontvangt circa 2 miljoen bezoekers per jaar, waarvan 900.000 dagjesmensen en 500.000 verblijfstoeristen. Evenementen, cultuur en erfgoed zorgen voor duizenden banen en stimuleren de lokale economie.

"Neem in uw verkiezingsprogramma op: een structurele bijdrage aan citymarketing is noodzakelijk voor een toekomstbestendig en sterk Alkmaar.”

Daarnaast draagt citymarketing bij aan sociale cohesie, het vestigingsklimaat voor bedrijven, en het vasthouden van jong talent. "Citymarketing is geen luxe of extraatje — het is een essentiële bouwsteen voor een gemeente waar mensen willen wonen, werken, ondernemen en genieten,” aldus de oproep.

Vier doelgroepen, één strategie

De citymarketingstrategie van Alkmaar richt zich op:

  • Bezoekers: via campagnes en spreiding wordt economische en culturele vitaliteit gestimuleerd.
  • Bewoners: lokale trots en verbondenheid worden versterkt via storytelling en evenementen.
  • Bedrijven: branding en gezamenlijke platforms bevorderen het ondernemersklimaat.
  • Talenten: samenwerking met onderwijs en profilering als aantrekkelijke woon- en werkstad.

Oproep aan beleidsmakers

Stichting Hart van Noord-Holland pleit voor structurele financiering van citymarketing als proces, niet als project. Alleen dan kan Alkmaar flexibel inspelen op ontwikkelingen, impact meten en duurzaam bouwen aan een sterk profiel.

Download het volledige position paper
Trefwoorden: beleid, dmo, cmo, Noord-Holland, citymarketing

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...