Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-07-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers

Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Image by Siggy Nowak from Pixabay

Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisaties Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG.

Campers populairder dan ooit

Vooral campers zijn in trek: het aantal nieuwe kampeerauto’s steeg met 17,6% naar 1.883 stuks. Ook caravans deden het goed, met een groei van 3,7% tot 4.373 exemplaren. Volgens KCI-voorzitter Roel Reineman blijft de markt sterk, ondanks economische onzekerheden. "Er heerst veel economische onzekerheid en er is nogal wat gaande in de wereld, maar dat houdt de Nederlandse kampeerder niet tegen om erop uit te trekken. In tegenstelling tot menig ander Europees land blijven wij positieve cijfers noteren.”

Occasionmarkt blijft stabiel

De verkoop van gebruikte caravans en campers bleef vrijwel gelijk. In totaal wisselden 17.064 occasions van eigenaar. . "Ook voor wat betreft de occasions blijft de vraag intact”, aldus Rolf Reinders, voorzitter van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven. "Onze leden zien al jarenlang een grote en zeer stabiele behoefte, waarbij opvalt dat ook gebruikte caravans populair zijn en oude exemplaren steeds vaker opgeknapt worden.”

Noord-Brabant kampeerkampioen

Nederland telde in juni 2025 bijna 630.000 caravans en campers, een record. Noord-Brabant voert de ranglijst aan met ruim 108.000 geregistreerde voertuigen, goed voor 17,2% van het totaal. Gelderland en Zuid-Holland volgen met elk iets meer dan 14%. Flevoland en Zeeland sluiten de lijst met minder dan 3% marktaandeel.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, caravans, campers, verkoop

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...