Geplaatst op: 03-07-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders: Toeristisch bedrijfsleven verantwoordelijk voor duurzame vakanties

Nederlanders: Toeristisch bedrijfsleven verantwoordelijk voor duurzame vakanties
Image by Rosy / Bad Homburg / Germany from Pixabay

Duurzaamheid speelt bij veel Nederlanders nog altijd een ondergeschikte rol bij het plannen en boeken van vakanties. Tegelijkertijd vindt ruim 40% vindt het wel belangrijk dat er aandacht is voor duurzaamheid tijdens vakanties. Een meerderheid vindt dat met name het toeristisch bedrijfsleven verantwoordelijkheid draagt om vakanties te verduurzamen. Op de vakantiebestemming zelf hebben Nederlanders zeker oog voor duurzaam gedrag en activiteiten die bijdragen aan de lokale gemeenschap. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism in mei/juni 2025 voor de tweede keer heeft uitgevoerd onder 2.000 Nederlandse vakantiegangers.

Duurzaamheid geen hoge prioriteit in het vakantiekeuzeproces

Evenals twee jaar geleden zijn de kosten/prijs van de vakantie (61%) en de aantrekkelijkheid van de vakantiebestemming (53%) de twee belangrijkste keuzecriteria voor Nederlandse vakantiegangers. Sociale aspecten zoals goede leef- en arbeidsomstandigheden voor de lokale bevolking en de impact van de vakantie op het klimaat/milieu (bijvoorbeeld de CO2-uitstoot) worden door 7% resp. 6% slechts gezien als belangrijk keuzecriterium. Ten opzichte van 2023 wordt het aspect veiligheid significant vaker belangrijk gevonden (23%), wat ongetwijfeld samenhangt met de onzeker geopolitieke situatie in de wereld.

Ruim 40% vindt aandacht voor duurzaamheid wel belangrijk tijdens vakanties

Hoewel het niet één van de belangrijkste keuzecriteria is vindt ruim vier op de tien Nederlandse vakantiegangers het wel belangrijk dat er bij de vakantie aandacht is voor duurzaamheid. Een min of meer even grote groep staat er meer neutraal in en bijna één op de vijf vindt het niet belangrijk. Vooral Generatie Z en hoger opgeleiden vinden aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties.

Nederlandse vakantiegangers vinden dat vooral de toeristische sector (touroperators, vervoerders, accommodaties e.d.) de verantwoordelijk heeft om vakanties te verduurzamen (58%). De vakantieganger zelf en de overheid volgen met 42% resp. 40%.

Kansen om positieve impact van vakanties op bestemmingen te vergroten

Van de Nederlandse vakantiegangers vindt ruim 70% het belangrijk dat inwoners van vakantie-bestemmingen profiteren van toerisme. En als het gaat om het verduurzamen van gedrag staan veel vakantiegangers open voor activiteiten die positief bijdragen aan de leefsituatie van ‘locals’, zoals het meer kopen bij lokale winkels (70%), het kiezen van kleinschalige accommodaties (68%), het minder bezoeken van drukke bestemmingen/attracties (68%) en het doen van excursies waar de lokale bevolking van profiteert (63%).

Kwart Nederlanders ervaarde overtoerisme het afgelopen jaar

Een kwart van de Nederlanders is de afgelopen twaalf maanden op een vakantiebestemming geweest, waar tijdens het bezoek sprake was van overtoerisme (meest genoemd Spanje en Nederland). Voor 40% had deze ervaring een negatieve impact op de vakantiebeleving. Een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%) geeft aan bij de keuze van de bestemming behoorlijk tot veel rekening te houden met drukte/overtourism. Meest gevolgde strategieën zijn in een rustige periode naar populaire plekken gaan (53%) en kiezen voor rustige bestemmingen (49%).

Noorwegen en Drenthe meest duurzame bestemmingen

Van de meest bezochte Europese vakantiebestemmingen wordt Noorwegen door Nederlandse vakantiegangers gezien als het meest duurzaam; gevolgd door Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken. In eigen land wordt Drenthe gezien als meest duurzame provincie. Ook Friesland, Gelderland en Zeeland scoren bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheid.

Link: https://www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, verantwoord reizen

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...