Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-07-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders: Toeristisch bedrijfsleven verantwoordelijk voor duurzame vakanties

Nederlanders: Toeristisch bedrijfsleven verantwoordelijk voor duurzame vakanties
Image by Rosy / Bad Homburg / Germany from Pixabay

Duurzaamheid speelt bij veel Nederlanders nog altijd een ondergeschikte rol bij het plannen en boeken van vakanties. Tegelijkertijd vindt ruim 40% vindt het wel belangrijk dat er aandacht is voor duurzaamheid tijdens vakanties. Een meerderheid vindt dat met name het toeristisch bedrijfsleven verantwoordelijkheid draagt om vakanties te verduurzamen. Op de vakantiebestemming zelf hebben Nederlanders zeker oog voor duurzaam gedrag en activiteiten die bijdragen aan de lokale gemeenschap. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism in mei/juni 2025 voor de tweede keer heeft uitgevoerd onder 2.000 Nederlandse vakantiegangers.

Duurzaamheid geen hoge prioriteit in het vakantiekeuzeproces

Evenals twee jaar geleden zijn de kosten/prijs van de vakantie (61%) en de aantrekkelijkheid van de vakantiebestemming (53%) de twee belangrijkste keuzecriteria voor Nederlandse vakantiegangers. Sociale aspecten zoals goede leef- en arbeidsomstandigheden voor de lokale bevolking en de impact van de vakantie op het klimaat/milieu (bijvoorbeeld de CO2-uitstoot) worden door 7% resp. 6% slechts gezien als belangrijk keuzecriterium. Ten opzichte van 2023 wordt het aspect veiligheid significant vaker belangrijk gevonden (23%), wat ongetwijfeld samenhangt met de onzeker geopolitieke situatie in de wereld.

Ruim 40% vindt aandacht voor duurzaamheid wel belangrijk tijdens vakanties

Hoewel het niet één van de belangrijkste keuzecriteria is vindt ruim vier op de tien Nederlandse vakantiegangers het wel belangrijk dat er bij de vakantie aandacht is voor duurzaamheid. Een min of meer even grote groep staat er meer neutraal in en bijna één op de vijf vindt het niet belangrijk. Vooral Generatie Z en hoger opgeleiden vinden aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties.

Nederlandse vakantiegangers vinden dat vooral de toeristische sector (touroperators, vervoerders, accommodaties e.d.) de verantwoordelijk heeft om vakanties te verduurzamen (58%). De vakantieganger zelf en de overheid volgen met 42% resp. 40%.

Kansen om positieve impact van vakanties op bestemmingen te vergroten

Van de Nederlandse vakantiegangers vindt ruim 70% het belangrijk dat inwoners van vakantie-bestemmingen profiteren van toerisme. En als het gaat om het verduurzamen van gedrag staan veel vakantiegangers open voor activiteiten die positief bijdragen aan de leefsituatie van ‘locals’, zoals het meer kopen bij lokale winkels (70%), het kiezen van kleinschalige accommodaties (68%), het minder bezoeken van drukke bestemmingen/attracties (68%) en het doen van excursies waar de lokale bevolking van profiteert (63%).

Kwart Nederlanders ervaarde overtoerisme het afgelopen jaar

Een kwart van de Nederlanders is de afgelopen twaalf maanden op een vakantiebestemming geweest, waar tijdens het bezoek sprake was van overtoerisme (meest genoemd Spanje en Nederland). Voor 40% had deze ervaring een negatieve impact op de vakantiebeleving. Een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%) geeft aan bij de keuze van de bestemming behoorlijk tot veel rekening te houden met drukte/overtourism. Meest gevolgde strategieën zijn in een rustige periode naar populaire plekken gaan (53%) en kiezen voor rustige bestemmingen (49%).

Noorwegen en Drenthe meest duurzame bestemmingen

Van de meest bezochte Europese vakantiebestemmingen wordt Noorwegen door Nederlandse vakantiegangers gezien als het meest duurzaam; gevolgd door Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken. In eigen land wordt Drenthe gezien als meest duurzame provincie. Ook Friesland, Gelderland en Zeeland scoren bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheid.

Link: https://www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, verantwoord reizen

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.