Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-06-2025
Auteur: Marc Gerlings

Consumentenbond en CCC roepen reizigers op tot claim tegen Booking.com

Consumentenbond en CCC roepen reizigers op tot claim tegen Booking.com
Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond starten een collectieve actie tegen Booking.com. Zij willen dat Booking.com stopt met het misbruiken van zijn macht, het beperken van de concurrentie en het misleiden van consumenten. In een reactie verwerpt Booking.com de beweringen in de claim.

Ook vragen de twee organisaties Booking.com om een schadevergoeding voor consumenten. Consumenten kunnen zich per direct aanmelden voor de claim.

Bert Heikens, voorzitter CCC: "Consumenten betalen al jarenlang te veel voor hun hotelkamers. Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt."

Nepkortingen, onvolledige prijzen, verzonnen schaarste

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Wij toonden in 2024 al aan dat Booking zich schuldig maakt aan misleiding. Het platform gebruikt bijvoorbeeld nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste. Met dat soort ‘dark patterns’ beïnvloedt Booking.com de keuzes die consumenten maken. En dat is niet toegestaan volgens Nederlandse en Europese regels."

Aanmelden

Alle consumenten die vanaf 1 januari 2013 minimaal 1 keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com hebben schade geleden. Zij kunnen zich aanmelden voor de claim. Dit geldt ook voor consumenten die hebben geboekt via andere websites voor online hotelboekingen, zoals Agoda en Expedia. Of via de website van een hotel zelf. Ook die consumenten zijn de dupe van het onrechtmatig handelen door Booking.

Reactie Booking.com

Booking.com stelt in een reactie dat ze zich altijd hebben ingezet om reizigers de best mogelijke prijzen en een transparante boekingservaring te bieden: "We verwerpen alle beweringen die het tegendeel suggereren. Momenteel zijn we de inhoud van deze claim aan het beoordelen en zullen daarop reageren. Hoewel prijspariteitsclausules inmiddels in heel Europa zijn verwijderd, zijn we van mening dat deze clausules consumenten hebben geholpen om overal toegang te krijgen tot scherpe prijzen."

Totale schade: honderden miljoenen

De geleden schade is voor elke consument anders, afhankelijk van het aantal boekingen, de kamerprijzen en bestemmingen. De schade kan uiteenlopen van tientallen tot enkele honderden euro’s per consument. In totaal gaat het voor alle Nederlanders samen om honderden miljoenen euro’s aan schade. 

No cure no pay

CCC voert de actie tegen Booking.com. De Consumentenbond steunt CCC en verzamelt en registreert consumenten die mee willen doen aan de Booking Claim. Leden en niet-leden van de Consumentenbond kunnen zich aanmelden voor de claim via de website van de Consumentenbond. Deelname aan de claim is op basis van ‘no cure no pay’. Bij succes dragen consumenten maximaal 25% af van het voor hen behaalde resultaat.
Trefwoorden: Consumentenbond, CCC, Booking.com, claim

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.