Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Veluwe populairste vakantiestreek van 2024

Veluwe populairste vakantiestreek van 2024

De Veluwe is dit jaar de favoriete vakantiebestemming van Nederlanders, direct gevolgd door Zuid-Limburg. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is door Hendrik Beerda Brand Consultancy met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies.

Natuur en gastvrijheid trekken vakantiegangers

Opvallend is dat in de top 10 maar liefst vier Waddeneilanden staan. Dat bevestigd de kracht van deze eilanden als vakantiebestemming. De top 5 bestaat uit Veluwe, Zuid-Limburg, Texel, Achterhoek en Terschelling. De Veluwe scoort vooral hoog vanwege de natuur en de vele wandel- en fietsmogelijkheden. Zuid-Limburg wordt gewaardeerd om de combinatie van natuur en gastvrijheid. Toch voelt de Nederlander zich meer thuis op de Veluwe. "Een vakantie in Zuid-Limburg wordt weliswaar als sfeervoller ervaren, maar de Nederlander voelt zich meer thuis op de Gelderse Veluwe,” aldus het onderzoek. 

Favoriete vakantiestreken in 2024
  1. Veluwe
  2. Zuid-Limburg
  3. Texel
  4. Achterhoek
  5. Terschelling
  6. Utrechtse Heuvelrug
  7. Ameland
  8. Noord-Limburg
  9. Zeeuwse eilanden
  10. Schiermonnikoog

Veluwe breed gewaardeerd door Nederlanders

Nummer 1 de Veluwe scoort het hoogst op bekendheid, waardering, binding én bezoekintentie en blijft daarmee veruit favoriet onder Nederlanders. Meer dan de helft van de ondervraagden die de naam van de Veluwe kennen, roemt de streek om haar overvloed aan groen, mooie natuur en aantrekkelijke wandelmogelijkheden. Tussen de 40 en 50 procent geeft aan dat de Veluwe uitstekende opties biedt voor een fietstocht of (korte) vakantie of een bezoek aan recreatiegebieden. Daarnaast waardeert tussen een kwart en een derde van de respondenten de prettige sfeer, hoge kwaliteit van verblijf en de mogelijkheden voor uitstapjes met de auto. Ook bezoekers van dierentuinen, attractieparken en sportevenementen voelen zich bovengemiddeld aangetrokken tot de streek.

De aanhoudende koppositie van de Veluwe is geen vanzelfsprekendheid. Het is het resultaat van jarenlange samenwerking tussen onder andere gemeenten, de provincie Gelderland, natuurorganisaties en ondernemers. Samen zetten zij zich in om de Veluwe aantrekkelijk, bereikbaar en vitaal te houden voor bewoners en bezoekers. "Die samenwerking is ook in de komende jaren essentieel”, zegt merkleider Veluwe Sarel Tempelman van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. "Er zijn grote uitdagingen, zoals de groei van het aantal bewoners. Als we de balans tussen recreatie, natuur en economie goed willen houden dan is het belangrijk dat we bezoekers en bewoners informeren over al het moois op én rond de Veluwe.”

Zuid-Limburg heeft toekomst vol potentie

Ook voor toeristisch Zuid-Limburg ziet de toekomst er rooskleurig uit: 43 procent van de Nederlanders die de streek kennen, overweegt een bezoek in de komende twee jaar. Daarmee staat Zuid-Limburg op een indrukwekkende derde plek op het gebied van bezoekintentie binnen alle Nederlandse streken en eilanden. "Deze resultaten onderstrepen niet alleen de aantrekkingskracht van Zuid-Limburg, maar tonen ook aan dat de streek haar positie als toonaangevend merk in Nederland blijft versterken. Bovendien heeft het succes van Zuid-Limburg als merk een positief effect op de algehele reputatie van de provincie Limburg als geheel", stelt Visit Zuid-Limburg. 

Zuid-Limburg blijkt bijzonder aantrekkelijk voor Nederlanders met een hoger opleidings- en inkomensniveau, werkenden tussen 35 en 64 jaar en cultuurliefhebbers. De streek scoort bovengemiddeld bij bezoekers die interesse hebben in klassieke muziek, opera, dans, theater, cabaret, film en popconcerten. Ook museum- en galeriebezoekers voelen zich sterk aangetrokken tot het gebied. Daarnaast scoort Zuid-Limburg goed onder mensen die graag sportwedstrijden en evenementen bezoeken, korte vakanties in eigen land plannen, graag uit eten gaan, attractieparken bezoeken of fietsen.

Trefwoorden: dmo, toerisme, toeristische bestemmingen, Nederland, merken, vakanties

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...