Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-06-2025
Auteur: MarcGerlings

Trend minder alcohol drinken

Grote verschillen tussen man-vrouw

Trend minder alcohol drinken
Vaker een 0,0 biertje al zijn er grote verschillen tussen man-vrouw in alcoholgebruik.
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.

In 2024 zei 45 procent van de volwassenen dat ze geen alcohol, of niet meer dan één glas per dag drinken. Daarmee voldoen ze aan de richtlijn van de Gezondheidsraad. In de GGD-regio’s Flevoland, Zuid-Holland-Zuid en Rotterdam-Rijnmond volgt meer dan de helft de richtlijn. In GGD-regio Amsterdam werd relatief veel gerookt. In deze regio voldeden ook de meeste mensen aan de beweegrichtlijnen. Dat blijkt uit de Gezondheidsmonitor Volwassenen en Ouderen 2024. Dit is een grootschalig vragenlijstonderzoek onder mensen van 18 jaar of ouder, uitgevoerd door de GGD’en, het CBS en het RIVM.

De richtlijn van de Gezondheidsraad is: drink niet, of niet meer dan één standaardglas per dag. In 2024 hielden meer mensen zich hieraan dan in 2022: 45 procent tegen 42 procent. In 2024 zei 22 procent dat ze het voorafgaande jaar helemaal geen alcohol hadden gedronken.

Jongeren en mannen voldoen minst vaak aan alcoholrichtlijn

  • In 2024 voldeden 18- tot 35-jarigen met 37 procent het minst vaak aan de alcoholrichtlijn. Dat betekent dat 63 procent van deze leeftijdsgroep gemiddeld wél meer drinkt dan één glas per dag. Mensen van 75 jaar of ouder voldeden met 60 procent het vaakst aan de richtlijn.
  • Vrouwen volgen vaker de alcoholrichtlijn dan mannen: 54 procent van de vrouwen dronk in 2024 niet of maximaal één glas per dag, tegenover 35 procent van de mannen.
  • Mensen met basisonderwijs of een vmbo-diploma voldoen vaker aan de richtlijn (56 procent) dan mensen met een mbo-, havo- of vwo-diploma (43 procent) en mensen met een hbo- of wo-diploma (40 procent).
Trefwoorden: horeca, alcohol, trend

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...