Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties

De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
Attractieparken populairder dan dierentuinen
Gemiddeld besteden volwassen bezoekers €81 per bezoek aan een dagattractie. Dit bedrag omvat tickets, eten, drinken en parkeren. Attractieparken blijken duurder dan dierentuinen: bezoekers geven daar gemiddeld €99 uit, tegenover €72 bij dierentuinen.
Toverland koploper in uitgaven
Toverland voert de lijst aan met de hoogste gemiddelde besteding per bezoeker: €116. Ook Duinrell (€114) en de Efteling (€113) scoren hoog. Bij de dierentuinen is het Dolfinarium koploper met €105. ARTIS sluit de lijst af met een gemiddelde besteding van €52. "Dit lage bedrag hangt mogelijk samen met het relatief hoge aandeel abonnementhouders (12%),” aldus het onderzoek.
Jongvolwassenen geven het minst uit
Opvallend is dat jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar het minst uitgeven aan dagattracties. Hun gemiddelde besteding ligt op €56 per bezoek. Oudere leeftijdsgroepen geven meer uit: 35- tot 49-jarigen besteden gemiddeld €72, terwijl 50-plussers zelfs €87 uitgeven.