Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-06-2025
Auteur: Marc Gerlings

Noordzeekust geliefd bij Nederlanders maar wel erg druk

Noordzeekust geliefd bij Nederlanders maar wel erg druk
Bijna 75% van de Nederlanders bezoekt de Noordzeekust. Het is een geliefde bestemming voor zon, zee, strand en natuur. Toch ervaren Nederlandse gasten de kust als té druk. Vanwege het Kustpact overhandigt de ANWB de resultaten aan lokale en regionale beleidsmakers.

Frisse lucht, mooie natuur en een gevoel van vrijheid. Nederlanders bezoeken graag de Noordzeekust, maar vinden het soms ook te druk en moeilijk te bereiken. De ANWB onderzocht via bureau Blauw bezoeken aan de Noordzeekust in vier kustgebieden: Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en het Waddengebied. 

Nederlandse kustbezoekers zijn positief over alle vier de kustgebieden, met gemiddeld een 8 als rapportcijfer. De Waddeneilanden worden het best beoordeeld met een 8,3.

Holland provincies het drukst

Bijna drie op de vier Nederlanders bezoeken de Noordzeekust, vooral in de zomer. De kust van Zuid- en Noord-Holland wordt het vaakst bezocht en wordt dan ook als druk ervaren. Deze kusten worden vaker door dagjesmensen bezocht, in tegenstelling tot de Waddeneilanden waar bezoekers vooral één of meerdere nachten verblijven. In Zeeland is er ongeveer een gelijke verdeling in het aantal dagjesmensen en bezoekers die minimaal met één overnachting blijven.

Als mensen naar de kust gaan in Noord- of Zuid-Holland of naar de Waddeneilanden, denkt 60 procent er van tevoren over na om een andere plaats of eiland te bezoeken dan waar ze uiteindelijk naartoe gaan. In Zeeland geldt dit voor de helft van de bezoekers. "Het strand van Renesse is bij veel mensen populair, maar daardoor ook erg druk. Terwijl langs de Oosterschelde verschillende rustige, kleine strandjes zijn zoals bij Wemeldinge en Krabbendijke die hoofdzakelijk worden gebruikt door de dorpsbewoners. Het helpt dus echt om even verder te kijken", aldus Janique Huijbrechts, Regiomanager van de ANWB.

Slimmer naar de kust

De kustgebieden worden voornamelijk bezocht met de auto. Er worden wel andere vervoersmiddelen overwogen, zoals de trein of andere OV-opties, maar hier wordt minder vaak voor gekozen. Dit komt omdat reizen met het OV vaak langer duurt, minder flexibel is, duurder is en omdat er vaak met een groter gezelschap wordt gereisd. Jonathan Weegink, regiomanager en projectleider ANWB Kustbelevingsonderzoek: "Als we slimmer naar de kust gaan, kunnen we nóg meer genieten van onze mooie stranden."

Wat gaan we doen?

De invulling van een dagje kust verschilt niet veel per provincie. Overal is populair: wandelen, genieten van de natuur, uitwaaien en horecabezoek. Op de Waddeneilanden fietsen mensen opvallend vaker dan in de andere kustgebieden. Voorzieningen zoals horeca en parkeergelegenheid op de Waddeneilanden worden aanzienlijk beter beoordeeld dan in de andere provincies. Parkeerkosten en parkeergelegenheid zijn een aandachtspunt voor Zuid- en Noord-Holland en in iets mindere mate ook voor Zeeland.

Kustpact – verbeteren voorzieningen en beleid

In 2017 tekenden bijna zestig overheden en organisaties het Kustpact, waarmee wordt gestreefd naar balans tussen de ontwikkeling van de kust en het beschermen van haar kernkwaliteiten. Dit kustonderzoek onder 2000 mensen geeft de bezoeker een stem in de kustpactmonitor. De ANWB biedt het onderzoek ook aan provincies en gemeenten langs de kust aan, zodat zij de resultaten kunnen gebruiken voor het verbeteren van hun toeristische voorzieningen en beleid.
Trefwoorden: kust, onderzoek, toerisme, vervoer, verblijf, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...